بررسی افزایش قیمت خودرو و آنالیز هزینه ها

دوشنبه 22 آذر 00 ساعت 10:48
بررسی افزایش قیمت خودرو و آنالیز هزینه ها
در نشست روز گذشته کمیسیون صنایع مجلس نتیجه خاصی در خصوص قیمت خودرو حاصل نشد و با توجه به اعتراض نمایندگان در خصوص افزایش قیمت خودرو مقرر شد تا در کارگروهی ویژه متشکل از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس و وزارت صمت قیمت تمام شده خودرو آنالیز و بررسی شود.

بهزاد رحیمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این مطلب و در تشریح جلسه بعد از ظهر روز گذشته کمیسیون صنایع که به منظور بررسی افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو برگزار شد، اظهار داشت: در این نشست که با حضور وزیرصمت، مدیرعامل ایدرو و مدیرعامل سایپا برگزار شد اعضای کمیسیون صنایع به بیان دیدگاه های خود و انتقادات مردم در خصوص افزایش قیمت خودرو پرداختند و وزیر صمت نیز دلایل اصلاح قیمت خودرو را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه نمایندگان جریان زیان دهی خودروسازان را قبول دارند، افزود: با این حال اعضای کمیسیون صنایع در جلسه تاکید کردند که جبران زیان دهی خودروسازان افزایش قیمت خودرو نیست بلکه باید خودروسازان در هزینه ها مدیریت کنند و در حالی که قیمت خودرو را نیز افزایش می دهند باید دسترسی مردم برای خرید خودرو هم آسان تر شود.

رحیمی در عین حال مدیریت بهای تمام شده و کاهش هزینه ها را راهکاری برای جبران زیان خودروسازان دانست و تاکید کرد: اگر چه با توجه به نرخ تورم و هزینه های تحمیلی در خصوص مواد اولیه، باید قیمت خودرو نیز اصلاح شود اما با این وجود معتقدیم که این مشکل نیز باید پیش از هر گونه تصمیم گیری در اصلاح قیمت ها از طریق کاهش هزینه ها جبران شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین به توضیحات وزیر صمت در خصوص دلایل افزایش قیمت خودرو اشاره و بیان کرد: وزیر صمت با توجه به ارزیابی صورت های مالی و آنالیز بهای تمام شده خودروسازان مطرح کردند که افزایش قیمت خودرو لازم و اجتناب ناپذیر بوده است.

رحیمی با اشاره به اینکه با افزایش عرضه خودروسازان حاشیه بازار خودرو مدیریت خواهد شد، تصریح کرد: بر اساس برنامه خودروسازان و توضیحات وزیر صنعت، معدن وتجارت، قرار است هر هفته خودروسازان فروش فوری داشته باشند که در صورت عمل به این مساله و با افزایش عرضه به بازار، فاصله قیمتی میان بازار و مصرف را کم تر و قیمت ها در بازار مدیریت خواهد شد.

وی اضافه کرد: در صورت کاهش عرضه خودروسازان، اصلاح قیمت خودرو تاثیری بر بازار و رشد قیمت ها نخواهد گذاشت بلکه گپ قیمتی در بازار بیشتر خواهد شد بنابراین خودروسازان با عمل به تعهداتشان باید تولید و عرضه به بازار را افزایش دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با توجه به فشار سهامداران و مصرف کنندگان به نمایندگان در خصوص قیمت خودرو تاکید کرد: در روزهای اخیر نمایندگان ملت از سوی سهامداران و مصرف کنندگان تحت فشار قرار داشتند و این مسائل در جلسه روز گذشته کمیسیون صنایع مطرح شد اما با توجه به عدم نتیجه گیری در خصوص افزایش قیمت ها، ادامه بررسی در این خصوص و ارائه آنالیز قیمت ها در جلسات بعدی کمیسیون و در کارگروهی که در این ارتباط تشکیل می شود، ادامه خواهد یافت.

رحیمی در پایان به گلایه نمایندگان در خصوص کیفیت خودروها پرداخت و خاطرنشان کرد: خودروسازان به موازات افزایش تولید باید به فکر ارتقای کیفی محصولات نیز باشند از این رو طرح واردات خودرو با هدف افزایش کیفیت تولیدات داخلی در نظر گرفته شده است.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar