پیشنهاد شوراى رقابت براى جایگزینى قیمت‌گذاری خودرو

سه شنبه 26 فروردین 99 ساعت 16:57
پیشنهاد شوراى رقابت براى جایگزینى قیمت‌گذاری خودرو

یک عضو شوراى رقابت با اشاره به مبهم بودن دلیل دولت در اجرا و ادامه سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: این روش نتیجه‌ای جز ترویج سفته‌بازی و دلال‌پروری ندارد.

ابراهیم بهادرانى قیمت‌گذاری دستوری خودرو را غلط‌ترین سیاست ممکن دانست و اظهار کرد: اینکه قیمت خودرویی در بازار ۱۰۰ میلیون تومان باشد و آن را ۷۰ میلیون بفروشیم کاملاً غیرمنطقى است، ارزان فروختن خودرو علاوه بر اینکه باعث زیان بزرگ خودروسازان می‌شود هیچ علت منطقی ندارد.

او با اشاره به پیشنهاد شوراى رقابت براى جایگزینى قیمت‌گذاری دستورى خودرو بیان کرد: ما در شورا طرحی داشتیم مبنی بر اینکه خودرو با قیمت آزاد فروخته شود و ما به‌التفاوت آن صرف بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی شود؛ همچنین برنامه ما برای خودروسازان هم این بود که آن‌ها خودرو را با قیمت آزاد بفروشند و سازمان حمایت قیمت تمام شده را به اضافه سود معقولی برای آنها در نظر بگیرد تا آن‌ها نیز متحمل ضرر نشوند اما متاسفانه با این پیشنهاد مخالفت شده است.

بهادرانی با انتقاد از روش قرعه‌کشی گفت: اینکه افرادی خودرو ثبت نام کنند و با قید قرعه ۷۰ میلیون سود ببرند، اقدامى نامناسب و صرفاً ترویج دلال ‌پروی و سفته‌بازی است.

این عضو شورای رقابت اضافه کرد: هرچند این طرح در شورای رقابت رأی نیاورد اما اینکه چقدر احتمال دارد روش قرعه‌کشی اجرا شود یا خیر مشخص نیست؛ البته در سازمان حمایت و بسیج اقتصادی گفته شده که این طرح عملیاتی خواهد شد، در حالی که نتیجه این روش هم چیزی جز از بین بردن منابع نیست.

بهادرانی تصریح کرد: بهانه دولت برای قیمت‌گذاری دستوری این است که مردم توانایی خرید خودروی گران قیمت ندارند در حالی که همین حالا هم خودروی ارزان به دست مصرف‌کننده نمی‌سد، ضمن اینکه افراد عادی قادر به ثبت‌نام در سایت خودرو نیستند و فقط در این بین دلالان سود می‌برند؛ بنابراین دولت با این روش به نفع چه کسانی تلاش می‌کند، مردم یا دلالان؟

این عضو شورای رقابت پیشنهاد کرد: اگر هدف دولت از اجرای این روش کمک به مردم کمک است، مى‌تواند مابه‌التفاوت قیمت خودرو را صرف گسترش حمل و نقل عمومی، افزایش اتوبوس‌ها و تعویض خودروهای فرسوده کند چون که اگر مابه التفاوت هر خودرو را ۳۰ میلیون تومان و تولید سالانه را ۸۰۰ هزار دستگاه در نظر بگیریم رقم بالایی حاصل می‌شود؛ حالا به جای این که این رقم به جیب دلالان برود می‌تواند در راستای خدمات عمومی هزینه شود.

وی یادآوری کرد: پیشنهاد ما این بود که برای بهره‌مند شدن همه مردم از این مبلغ، تمام مابه‌التفاوت قیمت خودرو صرف خود مردم شود ضمن اینکه خودروسازان هم با این روش زیان نخواهند کرد.

بهادرانی در خصوص تأثیر ادامه این روش بر صنعت خودرو بیان کرد: اینکه خودروسازان سال پیش زیان هنگفتی کرده‌اند بر کسی پوشیده نیست اما اینکه هم اکنون سهام آنها در بورس رشد کرده به دلیل رقیق شدن دارایی‌های آن‌ها است؛ مسلماً اگر به یک واحد تولیدی زیان برسانیم این ضرر به خود اقتصاد برمی‌گردد چون که در پس خودروسازی ما زنجیره بزرگی است که در صورت زیان این صنعت تمام زنجیره ضرر خواهند کرد.

بهادرانی در پایان گفت: اگر خودروسازان دارایی نداشتند به طور حتم در سال ۹۹ نابود می‌شدند اما با وجود دارایی‌هایشان هنوز جای امیدواری باقی مانده، البته به شرط اینکه دولت از سیاست غلط قیمت‌گذاری دستوری دست بردارد؛ عده‌ای بر این باورند که خودروسازی کشور باید نابود شود در حالیکه نابودی خودروسازان تبعات زیادی از جمله بیکاری شمار زیادی از نیروی کار و زیان زنجیره تولید از جمله قطعه‌سازان در پی خواهد داشت.

اقتصاد آنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "پیشنهاد شوراى رقابت براى جایگزینى قیمت‌گذاری خودرو"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سعید
مهمان

***.تولید و فروش خودرو رو توی کشور انحصاری کردین که هیچ شرکت دیگه ای نتونه ماشین بفروشه حالا میخاین خودتون هم قیمت بذارین و ملت رو سر کیسه کنین.
این طرح آزادسازی قیمت وقتی باسد اجرا بشه که مرزها رو باز کنن و واردات ماشین کاملا آزاد بشه.
اونوقت هرچقدر دلتون میخاد خودتون قیمت بذارین ببینم کسی حاضر میشه هزار تومن بده واسه ماشیناتون

احمد سیفی
مهمان

ساندروی من کو؟