خودروهای پرمصرف در دو سال چقدر گران شدند؟

جمعه 12 آبان 02 ساعت 10:58
خودروهای پرمصرف در دو سال چقدر گران شدند؟

بازار خودرو همچنان با رکودی سنگین و سخت روبروست و هنوز وعده‌های دولتی سیزدهم در حوزه صنعت و بازار خودرو محقق نشده است.

نه از سرگیری واردات خودرو و نه تلاش برای واردات خودروی دست دوم به کشور و نه راه اندازی سامانه یکپارچه ثبت نام و ده‌ها طرح دیگر هیچ کدام نتوانستند بحران بازار خودرو را کمرنگ کنند.

اختیار قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت گرفته شد تا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این مسیر وارد میدان شود و در نهایت خودرو این کالای مصرفی بادام که حالا در اقتصاد بیمار ایران به کالایی سرمایه‌ای بدل شده است با قیمت بیشتر به دست مردم برسد اما در نهایت آن‌چنان که فعالان بازار خودرو رییس صنف نمایشگاه‌داران می‌گویند این بازار با رکودی سخت و سنگین مواجه است.

در عمر دو سال و اندی دولت سیزدهم، دو وزیر بر مسند وزارت صنعت، معدن و تجارت تکیه زده‌اند. ناگفته پیداست که اگر برنامه اولی برای کاهش قیمت خودرو و افزایش تولید خودرو به ثمر رسیده بود نوبت به وزیر دوم نمی‌رسید. وقتی وعده‌های فاطمی امین در هزارتوی بحران‌های اقتصادی بر زمین ماند و اقتصاد ایران هر روز بیش از دیروز طعم تورم را زیر زبان مزه مزه کرد، استیضاح وزیر صمت به جریان افتاد تا یکی از نزدیک‌ترین مردان به رییسی از حلقه‌ی اول یاران در کابینه بیرون گذاشته شود و جای خود را عباس علی آبادی بسپارد.

او هر چند غلظت شعارهایش کمتر بود اما با این حال در بخش خودرو قول‌هایی داد که هنوز هیچ کدام رنگ تحقق به خود ندیده است.

وی در جلسه رای اعتماد خود گفت: گزینه پیشنهادی تصدی‌گری وزارت صمت در مورد وضعیت خودرو گفت: طرح جامعی برای بهبود وضعیت خودرو ارائه خواهم کرد به شما اطمینان می‌دهم این مشکل را می‌شود به زودی حل کرد چرا که راه‌حل‌های هوشمندانه‌ای برای حل آن وجود دارد.

اول آبان ماه نیز به خریداران خودرو توصیه مرد عجله نکنند. وی با بیان اینکه شرایط رو به بهبود است تاکید کرد: با واردات خودرو، افزایش تولید و سیاست‌های در پیش گرفته دولت، آرامش به بازار خودرو بر می‌گردد، اتفاقی که هنوز رخ نداده است.

افزایش باورنکردنی قیمت در دو سال

بررسی وضعیت قیمتی خودرو نشان می‌دهد ارزان‌ترین خودروهای داخلی نیز در این دوره زمانی رشد بسیار زیادی را شاهد بوده‌اند. به عبارت دیگر یک دستگاه پراید ۱۱۱ در بازار آزاد در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ قیمتی در حدود ۱۵۲میلیون تومان داشت اما امروز این قیمت به بیش از ۳۶۰ میلیون تومان رسیده است. یک دستگاه سمند ال ایکس در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ ۱۹۲ میلیون تومان بود اما امروز به قیمت ۵۵۰ میلیون تومان رسیده است. در عین حال دنا تیپ یک رشد قیمتی بزرگ را تجربه کرده و از قیمت ۳۲۵ میلیون تومان در شهریور ۱۴۰۰ به ۵۹۵ میلیون تومان در آبان ماه سال جاری رسیده است.

پژو ۲۰۶ تیپ دو در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۲۳۵ میلیون تومان بود اما امروزه قیمتی در حدود ۴۸۸ میلیون تومان دارد. قیمت ۲۰۷ دنده‌ای در حالی ۶۷۰ میلیون تومان است که در شهریور دو سال قبل ۳۴۵ میلیون تومان فروخته می‌شد.

آینده بازار خودرو چه می‌شود؟

حالا بسیاری می‌پرسند آینده بازار خودرو چه خواهد شد؟ کارشناسان به استناد تورم ریالی معتقدند قیمت خورو همچنان روندی افزایشی را طی می کند خصوصا آنکه برنامه تولید خودرو نیز عقب‌تر از اهداف تعیین شده است.

طی ۷ ماهه امسال حدود ۵۶۶ هزار و ۳۱۱ دستگاه انواع محصول سواری و وانت تولید شده است این در حالی است که بر اساس هدف گذاری وزارت صمت قرار بود امسال در حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود.

اگر قرار بود تا پایان سال ۱.۷ میلیون خودرو تولید شود باید ماهانه بالغ بر ۱۴۱ هزار دستگاه تولید می‌شد اما طبق آمار ماهانه میانگین ۸۰ تا ۸۱ هزار دستگاه خودرو تولید شده است.

به این ترتیب فعالان بازار نیز بر این عقیده‌اند که بازار خودرو همچنان جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذارانی که قصد حفظ قدرت خرید پول خود را دارند، است و تا زمانی که تورم مهار نشود، این وضعیت پابرجا خواهد بود.

خبرآنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar