دلالان مجدداً قیمت خودرو را بالا بردند

چهارشنبه 17 اردیبهشت 99 ساعت 10:34
دلالان مجدداً قیمت خودرو را بالا بردند

روز دوشنبه و پس از تصمیمی که در کمیته تنظیم بازار خودرو گرفته شد، مبنی بر اینکه قیمت تمام‌شده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده(منوط به بهره‌وری۷۰درصدی)، نرخ نهایی هر خودرو باشد، این گمانه پیش آمد که پس از مدت‌ها قیمت خودرو ریزش خواهد کرد.

اما بازار دقیقاً برخلاف این حدس و گمان حرکت کرد به‌گونه‌ای که قیمت‌ها در یک روز از ۷ درصد تا ۱۶ درصد بالا رفت و این رشد قیمت در حالی بود که مردم بیش از روزهای اخیر تب خرید خودرو پیدا کرده بودند.

قیمت‌ها بالا رفت

محمد رجبی از فعالان بازار خودرو در خیابان انقلاب می‌گوید: از عصر روز دوشنبه قیمت خودرو بالا رفت و از صبح روز سه‌شنبه شمار زیادی از مردم به نمایشگاه آمدند تا خودرو خریداری کنند، اکثر خریداران خودرو به‌دنبال خودروهای کارکرده و خودروهای ارزان قیمت یعنی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان بودند.

او ادامه داد: هرگونه خبر و اظهار نظر شرایط بازار خودرو را بهم می‌ریزد و قیمت‌ها هیجانی بالا می‌رود.

رجبی عنوان کرد: در گذشته نمایشگاه‌داران خودرو قیمت خودرو در بازار را مشخص می‌کردند که بعضاً قیمت‌ها فاصله کمی با کارخانه‌ها داشت اما اکنون در مراکزی که پاتوق خرید و فروش خودرو است، افرادی ایستاده‌اند و به مردم پیشنهاد خودرو می‌دهند؛ خیلی از نمایشگاه داران تمام خودروهای تولید داخل را ندارند اما دلالان که ردپای آنها در سایت‌های خرید و فروش خودرو هم یافت می‌شود هر مدل خودرویی را دارند.

رجبی گفت: پس از آنکه اعلام قیمت در سایت‌های فروش خودرو ممنوع شد، دلالان دستشان برای تغییر قیمت خودرو باز‌تر شد؛ اکثر این افراد قیمت را توافقی اعلام می‌کنند و در زمان خرید بعضاً ساعتی قیمت‌ها را بالا می‌برند.

مشکل، کمبود خودرو است

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با تأیید اینکه قیمت خودرو از روز گذشته در بازار بالا رفت، گفت: پس از آنکه ستاد تنظیم بازار خودرو پیشنهاد داد که قیمت تمام‌شده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده نرخ نهایی هر خودرو باشد، بازار خودرو واکنش نشان داد و قیمت‌ها بالا رفت.

او افزود: اکثر نمایشگاه داران خودرو در طول چند وقت گذشته فروش نداشتند و از اینکه قیمت خودرو مرتب در حال تغییر است گلایه می‌کنند؛ دلالان و سودجوها بازار خودرو را تحت کنترل خود گرفتند و اجازه نمی‌دهند این بازار مسیر منطقی خود را طی کند.

موتمنی اظهارداشت: مهم‌ترین دلیلی که موجب شده نمایشگاه داران فروش نداشته باشند و دلالان بازار را مدیریت کنند، کمبود خودرو است، اگر گروه‌های خودروسازی میزان تولید خود را بالا ببرند، می‌توان جلوی فعالیت واسطه‌ها را گرفت.

او ادامه داد: نکته دیگری که موجب شده بازار خودرو هر روز شرایط بدتری داشته باشد و قیمت‌ها باورنکردنی بالا برود، فروش ویرایشی یا همان کارتکس یکی از گروه‌های خودروسازی است. برای ما این سؤال به وجود آمده که چگونه خودرویی که در بازار موجود نیست یک دلال و واسطه می‌تواند آن را به طور ویرایشی یا همان کارتکسی به فروش برساند؟

مردم با هر قیمتی خودرو می‌خرند

علی نامداری که از قدیمی‌های بازار خودرو است، می‌گوید: قیمت خودرو در بازار هیچ فرمولی ندارد، حتی در جواب این سؤال مردم که چگونه قیمت خودرو ساعتی تغییر می‌کند، می‌گویم که ما هم اجرا‌کننده قیمت‌ها هستیم؛ دلالان به ما می‌گویند قیمت فلان خودرو باید چقدر شود، در کانال‌هایی که وجود دارد از قیمت‌های جدید مطلع می‌شویم.

او ادامه داد: طی ۱۰ روز پیش میزان فروش ما افزایش زیادی داشته است به طوری که خیلی ازنمایشگاه داران، خودرویی برای فروش ندارند، ما به سمت فروش خودروهای کارکرده حرکت کردیم که تا حدودی به بودجه مردم نزدیک است.

نامداری می‌گوید: زمزمه‌های افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو موجب شده که مردم با هر قیمتی این روزها خودرو خریداری کنند؛ این موضوع بشدت نگران‌کننده است، اگر قرار است قیمت تغییر کند باید با سرعت و فوریت باشد نه آنکه مرتب سیاست‌گذاران تشکیل جلسه دهند و هرگونه پیشنهادی هم که شده رسانه‌ای کنند.

طی چند روز گذشته بحث قیمت‌گذاری خودرو و فرمولی که برای آن تعیین خواهد شد؛ بحث داغ فعالان خودرویی است و هنوز معلوم نیست که قیمت خودرو با چه فرمولی نهایی خواهد شد. کمیته تنظیم بازار خودرو اعلام کرده که قیمت تمام‌شده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده(منوط به بهره‌وری۷۰درصدی)، نرخ نهایی هر خودرو است.

اما رضا شیوا، رئیس شورای رقابت چنین موضوعی را تکذیب کرده و گفته است: باید ستاد تنظیم بازار دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت را بررسی و اگر ایرادی داشت به ما اعلام کند تا اصلاحات لازم را انجام دهیم. اما متأسفانه خبری از این موضوع نیست و حتی شنیده شده ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت خودرو به توافق رسیده، در حالی که این کار قانونی نیست.

به‌گفته وی، روش قیمت‌گذاری ما در بخش خودرو براساس سقف قیمتی است به طوری که مطابق نرخ تورم بخشی برای هر خودرو در مدت معین به اضافه قیمت پایه و لحاظ کردن دو متغییر بهره‌وری و کیفیت دستور‌العمل قیمت‌گذاری خودرو تعیین می‌شود.

رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت معتقد به لحاظ کردن هزینه تمام شده برای قیمت‌گذاری خودرو هستند، تصریح کرد: به اعتقاد ما بخشی از این هزینه‌های تمام شده خودرو مرتبط با هزینه‌هایی غیر از کار تولیدی است به‌همین خاطر این هزینه‌ها مورد قبول ما نیست.

اما یک مقام مسئول در ستاد تنظیم بازار خودرو گفته است: بر اساس نص صریح قانون متولی قیمت‌گذاری خودرو سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان است، لذا سازمان حمایت باید بررسی‌های لازم در مورد قیمت تمام شده خودرو را انجام دهد و پس‌از تعیین قیمت تمام شده خودرو، قیمت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به‌کمیته خودرو ارسال و بر‌اساس فرمول یاد شده قیمت نهایی خودرو تعیین شده و سپس با نظر رئیس ستاد تنظیم بازار قیمت نهایی خودرو ابلاغ خواهد شد.

او عنوان کرده است: در گذشته شورای رقابت بر اساس فرمولی مشخص که متشکل از فاکتورهایی همچون میزان ارزبری و نرخ ارز، نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، هزینه‌های دستمزد و مواد اولیه و نهاده‌های تولید بود، نسبت به تعیین قیمت تمام‌شده خودروها اقدام می‌کرد که در حال حاضر هم، این فرمول به شکلی است که قیمت مصرف‌کننده شامل قیمت تمام شده بر اساس محاسبات شورای رقابت و سازمان حمایت به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده است.‌

 ۵نکته

هرگونه خبر و اظهار نظر وضعیت بازار خودرو را بهم می‌ریزد و قیمت‌ها هیجانی بالا می‌رود

مهم‌ترین دلیلی که موجب شده نمایشگاه داران فروش نداشته باشند و دلالان بازار را مدیریت کنند، کمبود خودرو است

زمزمه‌های افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو موجب شده که مردم با هر قیمتی این روزها خودرو خریداری کنند

رئیس شورای رقابت: باید ستاد تنظیم بازار دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت را بررسی و اگر ایرادی داشت به ما اعلام کند تا اصلاحات لازم را انجام دهیم

کمیته تنظیم بازار خودرو: بر اساس نص صریح قانون متولی قیمت‌گذاری خودرو سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان است‌

ایران

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar