دو دلیل برای افزایش قیمت خودروها

شنبه 10 اسفند 98 ساعت 10:02
دو دلیل برای افزایش قیمت خودروها

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو مربوط به مواد اولیه است. قیمت مواد اولیه بالا رفته ولی اصرار می‌شود که خودروسازان همچنان با قیمت ثابت محصولات خود را بفروشند.

قیمت خودروها تقریباً سر به فلک کشیده و گویا قرار نیست این روند متوقف شود. نزدیک شدن به شب عید هم وضعیت را بدتر کرده اگرچه که در روزهای گذشته کمی قیمت‌ها کاهشی بود اما به طور کلی میزان تغییر قیمت‌ها حتی در مقایسه با یک ماه اخیر بسیار بالاست. برای بررسی وضعیت حاکم بر بازار خودرو و همچنین شرایط قطعه‌سازان گفت‌و‌گویی با مهدی مطلب‌زاده، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

مطلب‌زاده ابتدا به دقت تحریم‌های آمریکا اشاره کرد و گفت‌: صنعت خودرو جزو تحریم‌های اولیه است یعنی آمریکایی‌های بهتر فهمیدند به کجا باید ضربه بزنند. سیاست‌مداران داخلی ما هنوز اهمیت این صنعت را به خوبی درک نکرده‌اند. قضیه کرونا و FATF الزاماً روی قیمت خودروها در سال آینده تأثیر نخواهد گذاشت. تا زمانی که پول باشد می‌توان قطعات مورد نیاز را تأمین کرد و مبالغ نباید در خودروسازی‌ها رسوب کند. اگر وام‌های خودروسازی داده نشود شرایط بسیار سخت خواهد شد.

وی اظهار کرد: رشد قیمت‌ها در بازار خودرو چندین علت دارد که یکی از آن‌ها مربوط به همین قضیه عرضه و تقاضاست. دلال‌بازی متاسفانه در وضعیت نامساعد اقتصادی یکی مشکلات است که اگر تولید به حد کافی وجود داشته باشد آن‌ها نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. در نتیجه تولید یا به اندازه کافی وجود ندارد که دچار چنین وضعیتی شدیم یا قدرت مالی دلالان بسیار بالا رفته که می‌توانند چنین عملکردی داشته باشند. دلالان به ویژه در شب عید بازارسازی می‌کنند و چنان عمل می‌کنند که مردم فکر می‌کنند اگر خودرو نخرند قیمت‌ها به شدت بالا می‌رود.

مطلب‌زاده ادامه داد: علت دیگر به مواد اولیه باز می‌گردد بدین صورت که فولاد، مس، پلیمرها، آلومینیوم همه براساس فوب خلیج‌فارس است و با دلار آزاد محاسبه می‌شود. خودرو مگر از چه چیزی تشکیل می‌شود؟ وقتی قیمت مواد اولیه که دولتی هم هست کنترل نمی‌شود دست عرضه‌کنندگان باز مانده و سودهایی حتی تا ۵۰ درصد می‌کنند اما از این طرف خودروسازی زیان می‌کند. مشکل این است که قیمت محصول نهایی را ثابت نگه‌داشته‌اند و می‌گویند نباید با قیمت بالاتر فروخت ولی قیمت مواد اولیه ورودی را آزاد گذاشته‌اند.

این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن در پایان گفت: شرایط پیش‌فروش‌ها باید عوض شود و محصولات به قیمت حاشیه بازار فروخته شوند. این چه معنی می‌دهد که فردی خودروی ۵۰ میلیونی بخرد اما در بازار آزاد ۱۰۰ میلیون تومان به فروش برساند! این سیاست‌ها غلط است چون که خودروساز را به مشکل می‌اندازد و از سوی دیگر هم دود آن به چشم قطعه‌ساز هم می‌رود. قطعه‌سازان در حال ورشکسته شدن هستند چون نمی‌توانند پول خود را بگیرند و از طرفی دیگر دلالان کِیف می‌کنند.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar