عوامل اصلی افزایش قیمت پراید

یکشنبه 21 اردیبهشت 99 ساعت 12:01
عوامل اصلی افزایش قیمت پراید

در حالی که توقف تولید پراید در سال‌های اخیر به نوعی یک خواسته ملی شده بود و کسی نبود که پراید را دستاویز شماتت خودروسازان قرار ندهد، اکنون که تولید این خودرو متوقف شده و قیمت آن حتی کمتر از دیگر خودروها افزایش یافته سایپا را به عنوان خودروساز مورد نقد قرار می‌دهند که چرا تولید این خودرو را متوقف کرده است.

در حالی که توقف تولید پراید در سال‌های اخیر به نوعی یک خواسته ملی شده بود و کسی نبود که پراید را دستاویز شماتت خودروسازان قرار ندهد، حالا که تولید این خودرو متوقف شده و قیمت آن حتی کمتر از سایر خودروها افزایش یافته سایپا را به عنوان خودروساز مورد نقد قرار می‌دهند که چرا تولید این خودرو را متوقف کرده است.

به هر روی، از زمانی که قیمت خودرو سیر صعودی به خود گرفته است، حرف و حدیث‌ها نسبت به عملکرد خودروسازان بیشتر شده است و برخی‌ها نوک پیکان اتهام را به سمت آنها گرفته‌اند.

اما واقعاً علت این رشد قیمت چیست؟ با ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم تا نظر آنها را در این مورد بدانیم. نمایندگان مردم پنج دلیل را در گرانی پراید اثرگذار می‌دانند، آن‌ها می‌گویند، حضور دلالان، رشد نقدینگی، کاهش ارزش پول ملی، رشد نرخ تورم و تحریم عوامل اصلی افزایش قیمت پراید در بازار است.

مردم سرمایه‌ها را به حوزه خودرو نبرند

محمدرضا منصوری، نماینده مردم ساوه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مردم نباید به دلیل خرید خودرو، پول‌های خود را از بانک‌ها خارج و در این حوزه پرریسک سرمایه گذاری کنند. دلال بازی و رانت خواری عامل مهمی در جهت افزایش کاذب قیمت پراید در بازار است.

وی افزود: قدرت نمایی دلالان در عرضه ماسک و ژل‌های بهداشتی در وضعیت اضطراری شیوع ویروس کرونا گواه این مدعاست که چگونه دلالان بازار را به هم ریختند.

سخت گیرهای فروش خودرو بیشتر شود

حمید گرمابی، نماینده مردم نیشابور و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بعضی فکر می‌کنند با پایان یافتن تولید پراید، دیگر قادر نخواهند بود خودروی جایگزین با قیمت مناسب خریداری کنند و این عدم اطمینان از شرایط آینده باعث شده، سرمایه آنها به سمت بازار خودرو سوق داده شود.

وی تصریح کرد: خودروسازان باید سخت گیری بیشتری در رابطه با فروش خودرو به افراد اتخاذ کنند تا دلال بازی به حداقل برسد. به هر حال ما در شرایط تحریم هستیم و بایستی در بازار خودرو با اقتدار بیشتری حرکت کنیم.

سایپا، دلیل گرانی پراید نیست

معصومه آقاپور علیشاهی، نماینده مردم شبستر و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: رشد کاذب تقاضا برای خرید پراید در بازار موجب شده است قیمت این خودرو افزایش پیدا کند.

وی با ذکر اینکه سایپا در رابطه با افزایش قیمت خودرو در بازار بی تقصیر است، اظهار کرد: افزایش سرعت عرضه خودرو در بازار و مدیریت اقتصادی جامعه توسط دولت، باعث خواهد شد تا خودرو نقش کالای سرمایه‌ای نداشته باشد و دلالان و سودجویان نتوانند به واسطه عدم توازن میان عرضه و تقاضا در بازار قدرت نمایی کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: دولت و خودروسازان با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و مهندسی معکوس، قادر خواهند بود بر مشکلات تحریم غلبه و از سوی اگر مردم تا ثبات بازار خودرو، چند ماهی صبر کنند، بازار به آرامش می‌رسد.

چرا دلالان قیمت‌ها را بالا بردند؟

محسن کوهکن، نماینده مردم لنجان و عضو کمیسسون صنایع و معادن مجلس گفت: دلالان به محض اطلاع از اخبار، مصوبات مجلس، تصمیم‌های سازمان حمایت و شورای رقابت مبنی بر احتمال افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو و پایان تولید پراید،  اقدام به افزایش قیمت خودرو در بازار کردند.

وی ادامه داد: دلالان پراید را یک خودروی ارزان قیمت می‌دانند و به همین خاطر به سمت خرید این خودرو رفتند تا بتوانند نفع بیشتر ببرند، اگر خودروهای جایگزین به سرعت وارد بازار شود، این مشکل برطرف خواهد شد.

ساماندهی بازار خودرو در مجلس

محمد رضا بادامچی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: دلالان و سود جویان در بازار خودرو همه کاره شده‌اند؛ دلیلی ندارد خودرویی که به پایان تولیدش نزدیک شده است، افزایش قیمت غیر منطقی داشته باشد.

وی افزود: مجلس پیگیر این است که وضعیت بازار خودرو را در سازوکارهای قانونی ساماندهی کند، هدف باید این باشد که فاصله عرضه و تقاضا کوتاه شود.

۳ علت گرانی پراید

فریدون احمدی، نماینده مردم زنجان و نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: چالش‌های اقتصادی، افزایش نقدینگی مردم و فرصت طلبی دلالان، موجب افزایش قیمت خودروی پراید در بازار شده است، این امر می‌تواند در درازمدت اثرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

وی با تأکید بر ضرورت افزایش تیراژ تولید خودروهای داخلی ادامه داد: خودروساز به عنوان یک بنگاه اقتصادی بایستی رضایت مشتری و سهامداران خود را جلب کند، از این رو دولت در وضعیت کنونی که خودروسازان با مشکلات عدیده اقتصادی و ترکش تحریم‌های دشمنان دست و پنجه نرم می‌کند از قیمت گذاری خودداری کند.

پراید بی منطق گران شد

محمد حسن نژاد، نماینده مردم مرند و جلفا و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دلالان امان اقتصاد و بازار ایران را بریده‌اند و به راحتی  جولان می‌دهند و قیمت‌ها را تعیین می‌کنند؛ حضور دلالان در اکثر بازارها دیده می‌شود اما در حوزه خودرو نقش آنها پررنگ‌تر است.

وی افزود: هیچ منطقی در خصوص افزایش کاذب قیمت پراید وجود ندارد، از آنجا که دلالان می‌دانستند گروه خودروسازی سایپا مجبور است در سال جاری پراید را کنار بگذارد در دوران شیوع ویروس کرونا و کاهش خرید مردم، پراید خریداری کردند تا با افزایش تقاضا، بتوانند این خودرو را قیمت بالاتری بفروشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سایت‌های خرید و فروش خودرو باعث برهم خودرو بازار خودرو شدند، تصریح کرد: از قوه قضائیه می‌خواهیم بر عملکرد سایت‌های فروش خودرو نظارت کند.

با هر قیمتی نباید خودرو خرید

هدایت الله خادمی، نماینده مردم ایذه و باغملک و عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: عقیده دارم مردم مقصر افزایش قیمت خودروی پراید هستند چون که نباید این خودرو را که قرار است خط تولید آن متوقف شود، را به هر قیمتی بخرند.

وی یادآوری کرد: دلالان از شرایط بوجود آمده به نفع خود در حال سودجویی هستند، واقعاً توجیه پذیر نیست پرایدی که دیگر نمی‌خواهد تولید شود، افزایش قیمت پیدا کند. سیاست گذاران باید تلاش کنند تا خودرو تبدیل به کالای سرمایه گذاری نشود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: مردم باید به طوری در شرایط موجود بازار تصمیم گیری کنند تا در دام دلالان گرفتار نشوند.

 پایان رفتارهای سودجویانه با نظارت بر بازار

شمس الله شریعت نژاد، نماینده مردم تنکابن و شهسوار و کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: با رشد قیمت خودرو در بازار، سود بیشتری عاید دلالان می‌شود، لذا برای پایان رفتارهای سودجویانه، بازار خودرو به نظارت جدی نیاز دارد.

وی با ذکر اینکه کمک دولت برای حل مشکلات خودروسازان ضرورت دارد، تصریح کرد: قیمت فعلی خودروها و به ویژه پراید تحت هیچ وضعیتی قابل قبول نیست و این نشان می‌دهد که بازار روال غیرعادی را طی می‌کند.

نقدینگی مردم، کار دست بازار خودرو داد

غلامرضا کاتب، نماینده گرمسار و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: از آنجا که ارزش پول ملی کاهش یافته است، خیلی از مردم می‌خواهند با خرید کالاهای سرمایه‌ای، ارزش پول خود را حفظ کنند، بدین جهت سراغ بازار خودرو رفته‌اند.

وی یادآوری کرد: از آنجا که نقدینگی مردم زیاد است و بازار مطمئنی برای سرمایه گذاری وجود ندارد، مردم سراغ خرید خودرو می‌روند و همین امر موجب التهاب بازار خودرو و سوء استفاده دلالان شده است.

راه حل مبارزه با دلال بازی خودرو

علی ابراهیمی، نماینده شازند و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: دلال بازی مهم‌ترین عامل افزایش قیمت خودروی پراید در بازار است، با اتخاذ تصمیم‌های جدید می‌توان بازار را کنترل کرد.

وی با ذکر اینکه نظارت بر ثبت نام خرید خودرو یک الزام است تا دلال بازی انجام نگیرد، افزود: تفاوت قیمت کارخانه با حاشیه بازار زیاد است و مردم فکر می‌کنند می‌توانند در این بازار سرمایه گذاری کنند.

بازار خودرو به رصد جدی نیاز دارد

ژرژیک آبرامیان، نماینده ارامنه جنوب و عضو کمیسیون حقوقی مجلس گفت: گروه خودروسازی سایپا از نظر قانونی نمی‌تواند بر فعالیت بازار نظارت کند و یا دخل و تصرفی داشته باشد، وظیفه دستگاه‌های نظارتی است که با نظارت و رصد جدی بازار اجازه ندهند برخی از افراد با دلال بازی، بازار خودرو را بهم بریزند.

وی افزود: وقتی خودروساز امکان دخالت در بازار را ندارد چگونه می‌توان از آن خواست که قیمت‌های بازار را کنترل کند؛ خرید و فروش پراید با قیمت‌های بالا ظلم در حق مصرف کننده واقعی است.

سایپانیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar