پیش ‌دستی شورای رقابت در آزادسازی قیمت خودرو

چهارشنبه 10 دی 99 ساعت 02:45
پیش ‌دستی شورای رقابت در آزادسازی قیمت خودرو

در حالی که سخنگوی دولت دیروز اعلام کرد طرح جامع خودرو (با محوریت تولید و قیمت) در حال آماده شدن در وزارت صنعت،معدن و تجارت است، رئیس شورای رقابت هم همزمان خبر از تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودروهای کم تیراژ داد.

طبق گفته علی ربیعی سخنگوی دولت، دیروز در ستاد اقتصادی، افزایش تولید خودرو دنبال شد و طرح جامعی در زمینه نظارت بر قیمت و افزایش تیراژ در وزارت صمت در حال تدوین است. این گفته ربیعی در حالی بود که همزمان رضا شیوا رئیس شورای رقابت هم از تغییر فرمول قیمت‌گذاری ۱۸ خودرو خبر داد. به گفته وی، طبق تصمیم شورای رقابت، با تغییر فرمول نرخ‌گذاری، قیمت خودروهای موردنظر بر اساس متوسط بازار تعیین خواهد شد. وی البته تاکید کرده که با تغییر فرمول قیمت‌گذاری، قرار نیست آزاد سازی انجام بگیرد و فقط خودروها تقسیم بندی شده‌اند. شیوا با ذکر اینکه قیمت بخشی از خودروهای پرتیراژ همچنان  بر اساس فرمول قبلی محاسبه می‌شود، تاکید کرده در مورد سایر خودروها، دیگر تورم بخشی ملاک نرخ‌گذاری نخواهد بود و قیمت‌ها به نوعی بر اساس متوسط بازار محاسبه می‌شوند.  شیوا اما در بخشی دیگری از اظهارات خود، از توافق انجام گرفته با خودروسازان برای رشد ۵۰ درصدی تولید در قبال تغییر فرمول قیمت‌گذاری بخشی از محصولات شان، صحبت به میان آورده است. انتشار همزمان اخبار خودرویی از طرف سخنگوی دولت و رئیس شورای رقابت اما به نوعی از ناهماهنگی و تناقض در تصمیم گیری‌ها بابت تعیین تکلیف قیمت خودرو حکایت دارد. از یکسو سخنگوی دولت می‌گوید طرح جامع خودرو در حال آماده شدن است و از طرف دیگر، رئیس شورای رقابت خبر از توافق با خودروسازان برای رشد تولید و حذف نرخ‌گذاری دستوری ۱۸ محصول می‌دهد. منظور شیوا، طرحی است که وزارت صمت در قالب بسته پیشنهادی اصلاح صنعت خودرو تدوین کرده و طبق آن قرار است خودروسازان تیراژ خود را طی سال جاری و در مقایسه با ۹۸، حدود ۵۰ درصد بالا ببرند. البته در قبال تحقق این رشد، علاوه بر خروج محصولات پرتیراژ از شمول نرخ‌گذاری دستوری، شروط تامین ارز و همچنین دریافت تسهیلات ۲۵ هزار میلیارد تومانی هم در نظر گرفته شده است. بنابراین اینکه رئیس شورای رقابت از توافق با خودروسازان برای رشد ۵۰ درصدی تولید می‌گوید، فقط به مساله قیمت بستگی ندارد و تامین ارز و پرداخت تسهیلات نیز جزو ملزومات آن به شمار می‌روند. از طرف دیگر، با ملاک قرار دادن اظهارات سخنگوی دولت، مشخص می‌شود که هنوز توافق نهایی بر سر رشد ۵۰ درصدی تیراژ خودروسازان انجام نگرفته، کما اینکه خبری از حل چالش ارزی و اعطای تسهیلات به صنعت خودرو هم نیست. با این حساب، لغو نرخ‌گذاری دستوری ۱۸ محصول خودروسازان، در وضعیتی انجام گرفته که فعلا بسته پیشنهادی صمت برای اصلاح صنعت خودرو به تصویب نرسیده است. این بسته پیشنهادی قرار است در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مورد بررسی قرار گیرد و اگر تصویب شود، قیمت‌گذاری خودروهای پر تیراژ آزاد و کم تیراژها همچنان مشمول نرخ ‌گذاری دستوری باقی خواهند ماند. این در حالی است که شورای رقابت به نوعی پیشدستی کرده تا خروج کم تیراژها از شمول نرخ ‌گذاری دستوری، زودتر کلید بخورد. با توجه به اینکه بسته وزارت صمت هنوز تصویب نشده، بنابراین خودروسازان هم احتمالا فعلا قیدی برای رشد ۵۰ درصدی تولید در قبال خروج محصولات کم تیراژشان از نرخ‌گذاری دستوری، ندارند.

هرچه هست اما طبق اعلام رئیس شورای رقابت، ۱۸ خودرو شامل دنا پلاس توربو شارژ دستی، دنا پلاس توربو شارژ اتومات، پژو پارس اتوماتیک، پژو ۲۰۶ اتوماتیک، ۲۰۷ پانوراما، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس توربو، هایما توربو s5 دستی، هایما توربو s7 اتوماتیک، تارا، ساینا s، کوئیک، شاهین، آریو، برلیانس، چانگان و زوتی مشمول فرمول جدید قیمت‌گذاری هستند. این البته در حالی است که تولید برخی از این خودروها متوقف شده است.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar