کنترل قیمت خودرو با تنظیم قیمت مواد اولیه

چهارشنبه 30 بهمن 98 ساعت 11:55
کنترل قیمت خودرو با تنظیم قیمت مواد اولیه

اگر قیمت مواد اولیه‌ای که برای ساخت قطعات و خودرو استفاده می‌شود، کنترل‌ شده در اختیار واحدهای قطعه‌ سازی و خودروسازی قرار بگیرد، قیمت خودرو هم کنترل‌ پذیر خواهد بود. حداقل تا زمانی‌ که اوضاع اقتصادی کشور به حالت قبل تحریم‌ها بازگردد، محصولات فولادی، پتروشیمی و... باید با نرخ مناسبی در اختیار خودروسازان قرار گیرد

قیمت خودرو در کنار نرخ ارز، سکه و طلا و البته دلار، بیشترین میزان جست‌ و‌ جوهای فضای مجازی در کشور را به خود اختصاص داده است. در فهرست ترندهای گوگل، رتبه اول به جست‌ و جوی قیمت طلا اختصاص دارد و در رتبه دوم قیمت خودرو است که بیشترین میزان جست‌وجو را بین کاربران فارسی‌زبان داشته است.

آمارها نشان می‌دهند جست‌وجوی قیمت خودرو طی یک هفته گذشته سیر صعودی داشته است. طی هفته‌ای که قیمت‌ها افزایش یافت، مردم به‌طور مرتب آن را تعقیب کرده‌اند. اما حتی پیش‌ فروش‌های عادی اخیر خودروسازان هم نتوانسته است مانعی برای صعود چشمگیر قیمت‌ها شود.

به این ترتیب، مشتریان بیش از هر زمان دیگری به دنبال اطلاع از قیمت خودرو بوده‌اند و البته بیش‌از هر زمان دیگری فرصت خرید خودرو را ازدست‌رفته‌ دیده‌اند. قیمت خودرو مثل نرخ طلا به طور روزانه افزایش داشته و همین موجب شده است علاقه مردم به یافتن قیمت‌های جدید بیشتر شود.

در این بین، بحث حضور مجدد شورای رقابت در صنعت خودرو هم مطرح شده است. در‌همین‌زمینه، با پویا عباسیان؛ فعال و کارشناس بازار خودرو به گفت‌وگو پرداختیم.

قیمت خودرو به‌ طور روزانه در حال افزایش است. چه راهکاری برای کنترل قیمت بازار وجود دارد؟

قیمت خودرو توسط کارشناسان به طور روزانه رصد می‌شود. اما نمی‌توان به بازار خودرو ورود کرد و مردم را مواخذه کرد که جنس و کالای خود را چگونه و با چه قیمتی به فروش می‌گذارند. راهکار اصلی همان‌ طور که بارها اشاره شده، افزایش عرضه خودرو و همچنین فروش خودرو برمبنای حاشیه بازار است.

در این وضعیت، تکلیف افرادی که توانایی و قدرت خریدشان را از دست‌ رفته می‌بینند، چیست؟ آیا امکان ایجاد تسهیلات برای خرید خودرو وجود دارد؟

متاسفانه شرایط اقتصادی کشور به طوری نیست که بتوان  برای خرید خودرو وامی در اختیار مردم قرار داد. خودروسازان هم به‌رغم افزایش تیراژ به سبب تعهداتی که طی یکی‌دو سال گذشته داشته‌اند، نمی‌توانند خودرو بیشتری به بازار تزریق کنند.

البته باید منتظر بمانیم و ببینیم در آینده چه وضعیتی به لحاظ بین‌المللی و سیاسی ایجاد می‌شود. اگر شاهد تحولاتی در این زمینه باشیم، قطعاً می‌توان روی تحریک تقاضا از طرف مشتریان به‌وسیله پرداخت وام حساب کرد.

دلایل گوناگونی برای گرانی خودرو در بازار مطرح شده است. به نظر شما چرا قیمت‌ها به طور غیرمنطقی در بازار در حال افزایش است؟

البته طی یک هفته گذشته بازار با کاهش التهاب همراه بوده که دلیل آن‌هم افزایش شدیدی بود که طی ماه اخیر تجربه کرده است. به نظر من، اصلی‌ترین علت افزایش قیمت‌ها، ترس از آینده است. ضمن این‌که خودروهایی که از کارخانه تحویل مشتریان می‌شوند نیز موجب افزایش قیمت خودرو در بازار شده‌‌اند. به سبب این‌که خودروسازان خودروهای تعهد قبلی را به مشتریان تحویل می‌دهند و این خودروها به لحاظ قیمتی سود خوبی برای مشتریان ایجاد می‌کند، بسیاری افراد اقدام به فروش خودروهای خود می‌کنند.

بسیاری این خودروها را با نصف قیمت فعلی خرید کرده و خیلی از آن‌ها به منظور سرمایه‌گذاری این کار را انجام داده و حالا قصد دارند روی موج افزایش قیمت سوار شوند و با بیشترین میزان سود خودروهایشان را در بازار به فروش برسانند. هم اکنون بسیاری از خودروهایی که خودروسازان تحویل مشتریان می‌دهند، از جنس تعهدات قبلی است. حتی خودروهایی که با قیمت بهمن‌ماه سال اخیر عرضه می‌شود، باز هم سود خوبی برای مشتریان رقم می‌زند.

ورود چنین خودروهایی به بازار باید موجب افزایش عرضه و کاهش قیمت می‌شد. چرا قیمت‌ها همچنان روند صعودی دارد؟

در وضعیت عادی، عرضه بیشتر خودروها باید باعث کاهش قیمت شود اما همان‌طور که عرض کردم، چون خودروسازان هنوز در حال صاف‌کردن بدهی‌های خودرویی خود به مشتریان قبلی هستند، این فروش خودروها از طرف مردم یا دلالان بازار را به هم ریخته، ممکن است اصولاً هیچ فروشی هم در بازار رخ ندهد، اما فروشنده هم حاضر نیست با قیمت پایین‌تر خودرو خود را به فروش برساند، آن هم درحالی‌که می‌تواند مثلاً روی خودرویی مثل سمند یا پژوپارس ۲۵ تا ۳۰میلیون تومان سود می‌تواند دریافت کند.

به طور کلی، بازار با وضعیتی رو به رو است که تنها خریداران واقعی و البته خریدارانی که توان مالی دارند در آن حضور پیدا می‌کنند و دست بسیاری از خرید خودرو کوتاه شده است.

چگونه می‌توان بازار را از دلال‌ محوری خارج کرد؟ بسیاری عقیده دارند ممکن است فروش با قیمت در حاشیه بازار هم نتواند بازار را به آرامش برساند؟

ابتدا باید خودروسازان بخش اصلی و اساسی تعهدات پیشین خود را تحویل مشتریان بدهند. هم اکنون معضل بزرگ صنعت خودرو وجود معوقات بسیاری است که طی سال ۹۷ ایجاد شده، مورد دوم اصلاح قیمت خودروهاست. به‌هرحال برای ایجاد توازن بین قیمت کارخانه و بازار باید قیمت‌ها به هم نزدیک شود.

ضمن این‌که خودروسازان باید فکری به حال هزینه‌های سربار و هزینه‌های تولید خودشان کنند. تا زمانی‌که خودروسازان در هزینه‌های خود تغییری ایجاد نکنند و هزینه تولید روند کاهشی نداشته باشد، اصولاً فروش در حاشیه بازار هم نتیجه‌ای نخواهد داشت.

ورود مجدد شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هنوز این موضوع که این شورا با چه رویکردی قرار است به بحث قیمت‌گذاری خودرو ورود کند، معلوم نشده و سازوکار قانونی این ورود هم مشخص نیست. چون که در گذشته خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان مبنای قیمت‌گذاری بود. امروز اصولاً خودروی زیر ۴۵ میلیون تومان وجود ندارد.

تجربه گذشته حضور این شورا در قیمت‌گذاری خودرو موفق نبوده است. قیمت‌گذاری محصولات را نمی‌توان با دستور و بخش‌نامه انجام داد، آن‌هم در اقتصادی متورمی مانند اقتصاد کشور ما که قیمت‌ها اگر نگوییم روزانه، به طور ماه ‌به ماه و فصل‌به‌فصل تغییر می‌کند.

با یک خرید ساده به فاصله یک ماه متوجه می‌شوید که خرید ماه پیش ارزان‌تر از ماه فعلی خواهد بود. تولید خودرو هم این شرایط را دارد. قیمت مواد اولیه به طور مداوم در حال افزایش است.

بسیاری از این مواد در داخل تولید می‌شود. بنابراین، بهتر است ورود مجدد شورای رقابت به صنعت خودرو بیشتر در بحث تنظیم قیمت مواد اولیه و در نهایت قیمت قطعات باشد تا قیمت اصلی خودرو.

اگر قیمت مواد اولیه‌ای که برای ساخت قطعات و خودرو استفاده می‌شود، کنترل‌شده در اختیار واحدهای قطعه‌سازی و خودروسازی قرار بگیرد، قیمت خودرو هم کنترل ‌پذیر خواهد بود. حداقل تا زمانی‌که اوضاع اقتصادی کشور به حالت قبل تحریم‌ها بازگردد، محصولات فولادی، پتروشیمی و... باید با نرخ مناسبی در اختیار خودروسازان قرار گیرد. بر این اساس، شورای رقابت باید در بحث مواد اولیه ورود کند، نه در قیمت‌نهایی محصولی مانند خودرو.

اخبار خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "کنترل قیمت خودرو با تنظیم قیمت مواد اولیه"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
حمید
مهمان

انهای که ماشین ندارند چه باید بکنند یک قانونی چیزی بگذارید ما که دلال نیستیم چه باید بکنیم
براحتی با یک جستجوی ساده از اداره ثبت ودفاتر ثبت وشماره گذاری پلاک می شه فهمید کی ماشین داره.مثل اینکه هیچ وقت نمی خواهید به ضرر دلال ها کار کنیدولی به ضرر مردم عادی همیشه کار می کنید