۳ دلیل برای افزایش قیمت خودروهای تولید داخل

بروزرسانی در: پنج شنبه 10 مرداد 98 ساعت 11:09
3 دلیل برای افزایش قیمت خودروهای تولید داخل

قیمت خودروها در هفته جاری روندی صعودی داشت، این در وضعیتی است که از نیمه تیر سال‌جاری نمودار قیمت خودرو کاهشی بود.

کاهشی بودن قیمت خودرو از نیمه تیر تا هفته نخست مردادماه را به عوامل مختلف ربط می‌دهند. عواملی مثل کاهشی شدن قیمت ارز و همچنین افزایش عرضه گروه‌های خودروساز به بازار از طریق تکمیل خودروهای ناقصی که به خاطر کمبود قطعه در کف پارکینگ آنها زمینگیر شده بود. البته تکمیل و عرضه خودروهای ناقص توسط خودروسازان باعث ایجاد موجی جدید در بازار شد و بخشی از خودروهایی که توسط واسطه‌ها دپو شده بود به خاطر نگرانی آنها از کاهش بیشتر قیمت به بازار آمد. البته در وضعیتی که قیمت در بازار کاهش یافته بود، باز هم خریداران تمایلی برای حضور در بازار و خرید خودرو از خود نشان ندادند و همین موضوع عاملی شد تا رکود بازار را فرا بگیرد، رکودی که به گفته فعالان بازار در یک سال گذشته بی‌سابقه بود. با این حال در هفته اول مرداد در وضعیتی که شاهد ورود کم خریداران به بازار بودیم، روند قیمت خودرو تغییر آهنگ داد و بار دیگر شاهد صعودی شدن قیمت‌ها بودیم. این افزایش قیمت ناشی از افزایش تقاضا نبود و عوامل دیگری در این موضوع دخیل بودند.

صعودی شدن قیمت‌ها در طول هفته‌ای که گذشت تحت‌تاثیر سه عامل بود. عامل اول، همان تأثیرپذیری بازار خودرو از دیگر بازارها، به ویژه بازار ارز بود. از نیمه تیرماه همگام با کاهشی شدن قیمت ارز، قیمت خودرو هم در همان مسیر حرکت کرد. پس در وضعیتی که قیمت ارز پس از دو هفته سقوط از هفته اول ماه جاری صعودی شد، قیمت خودرو هم هماهنگ با این افزایش، روند افزایشی را در پیش گرفت. عامل دیگر که باعث افزایش قیمت خودرو طی هفته اخیر شد را می‌توان به بازگشت قیمت خودرو به آگهی‌های منتشر شده توسط سایت‌های فعال در این زمینه مرتبط دانست. پیش‌تر و به‌دنبال نوسانی شدن شدید قیمت‌ها در اردیبهشت‌ماه امسال، درپی درخواست وزارت صمت از پلیس فتا و پیگیری این نهاد انتظامی، سرپرست معاونت فضای مجازی دادستان کل کشور طی حکمی سایت‌های منتشر‌کننده آگهی خودرو را ملزم کرد که قیمت را از روی آگهی‌های خود حذف کنند.

استدلالی که پشت این حکم قرار داشت این بود که دلالان با حضور در فضای مجازی و قیمت‌سازی در آن، باعث ایجاد موج در بازار خودرو می‌شوند. با این حال در طول هفته جاری شاهد بودیم که پای قیمت‌ها بار دیگر به آگهی‌های انتشار یافته توسط این سایت‌ها باز شد؛ برخی عقیده دارند همین موضوع روی افزایش قیمت‌ها در بازار مؤثر بوده و کمک کرده نمودار قیمت در مسیر صعودی قرار بگیرد. ولی سراغ سومین عامل که روی قیمت خودرو در طول هفته جاری اثرگذار بود، می‌رویم. طی این هفته شاهد افزایش قیمت محصولات گروه‌های خودروساز از مبدأ بودیم. به‌عنوان مثال اعلام شد ایران خودرو در سه مرحله قیمت ۶ محصول خود را افزایش داده است. ابتدا قیمت ۲۰۷ با جعبه دنده ‌دستی طی اطلاعیه از طرف این خودروساز افزایش یافت. این شرکت سپس سراغ افزایش قیمت پژو ۴۰۵ رفت و در مرحله سوم و پایانی هم روز سه‌شنبه هفته جاری، خبری در سطح رسانه‌ها منتشر شد که ایران‌ خودرو قیمت ۴ محصول دیگر خود، یعنی پژوپارس، رانا، ۲۰۶ صندوقدار و دنا پلاس را افزایش داده است.

اگرچه روز پیش، ایران ‌خودرو افزایش قیمت ۴ محصول خود را تکذیب کرده است، با این حال انتشار خبر افزایش قیمت محصولات ایران‌ خودرو طی این هفته، روی بازار تاثیرگذار بود. با توجه به این موضوع به‌نظر می‌رسد اگر قیمت محصولات خودروسازان از مبدأ افزایش یابد، بازار به سرعت واکنش نشان خواهد داد. پس در وضعیتی که خودروسازان در تأمین نقدینگی خود دچار مشکل هستند، تأمین آن از طریق افزایش قیمت محصولات نیازمند یک نقش راه و برنامه‌ریزی منسجم است.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar