مردودی ۲۰ درصد خودروهای نو در معاینه فنی برتر

یکشنبه 23 مهر 02 ساعت 11:57
مردودی 20 درصد خودروهای نو در معاینه فنی برتر

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: حدود ۲۰ درصد از خودروهای غیر مشمول (صفر کیلومتر تا عمر چهار سال) از آزمون‌های معاینه فنی برتر مردود می‌شوند.

شادی مالکی روز یکشنبه افزود: واقعیت امر اینکه خودروهای صفر کیلومتر تا چهار سال از گرفتن معاینه فنی معاف هستند و پلیس راهور هیچ گونه اعمال قانونی روی این خودروها ندارد اما برای اینکه مالکان نسبت به گرفتن معاینه فنی برتر و تخفیف در طرح‌های ترافیکی بهره مند شوند حتما باید در آزمون‌ها شرکت کنند.

وی اظهار کرد: طبق آمارها حدود ۲۰ درصد این خودروها در آزمون‌های معاینه فنی برتر مردود می‌شوند که حدود پنج درصد بخاطر نقص فنی در سیستم ترمز و مابقی بدلیل نقص فنی در سیستم موتور است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران ادامه داد: زمان معافیت خودروهای غیر مشمول (صفر کیلومتر تا چهار سال) از معاینه فنی بسیار طولانی است و طبق لایحه پیشنهادی که به شورای شهر تهران و همچنین شورای عالی استان‌ها ارائه خواهد شد زمان معافیت این دسته از خودروها به سه سال کاهش داده‌ایم.

وی با بیان اینکه عمده خودروهای غیر مشمول به لحاظ اینکه حدود سه سال گارانتی دارند کمتر مورد معاینه فنی قرار می‌گیرند، اضافه کرد: البته آزمون‌های معاینه فنی برتر با معاینه فنی عادی تفاوت داشته و سختگیرانه است لذا خودروسازان باید در زمینه تقویت موتور و ترمز محصولات شان اقداماتی انجام دهند که در آزمون‌های معاینه فنی برتر قبول شوند.

مالکی با بیان اینکه تاکنون جلسه ای در این موضوع با خودرو سازان برگزار نشده است، یادآور شد: البته گزارشات بصورت مکتوب به سازمان‌های ایمنی و استاندارد اعلام شده و آماده همکاری با خودرو سازان در این زمینه هستیم.

وی در خصوص معاینه فنی خودروهای مشمول نیز گفت: طرح ویژه‌ای از سوی پلیس راهور تهران بزرگ در حال اجراست و با خودروهای مشمول فاقد معاینه فنی اعمال قانون صورت می‌گیرد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران تاکید کرد: هم اکنون به رغم مراجعه روزانه بیش از هفت هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران کلیه مراکز فاقد صف انتظار هستند و مراجعین در کمتر از نیم ساعت نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: آزمون‌های معاینه فنی در موضوع آلایندگی و کاهش آلودگی هوا و همچنین ایمنی خودروها بسیار مهم و ضروری است برای کلانشهری همچون تهران و برای اینکه خدماتی مطلوبی به شهروندان صورت بگیرد نسبت به جمع آوری صف اقدام کردیم و بیشتر مراکز معاینه فنی نوبت دهی بصورت سیستمی انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: آزمون‌ها و کنترل‌های انجام شده در مراکز معاینه فنی شهر تهران منطبق بر آیین نامه، دستورالعمل و استانداردهای ابلاغی دولت انجام می‌گردد و به صورت مستمر صحت عملکرد مراکز معاینه فنی و و انطباق سنجی رویه‌های آن مراکز با دستورالعمل‌ها توسط کارگروه استانی وزارت کشور، ستاد معاینه فنی خودروهای تهران و سایر دستگاه‌های نظارتی دارای تکلیف در این ارتباط پایش و کنترل می‌شود ضمنا براساس مصوبات دولت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران متشکل از پلیس راهور، سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران اداره می‌شود.

مالکی در توضیح تعداد مراکز معاینه فنی شهر تهران از بضاعت ۶۴ خط معاینه فنی خودروهای سبک و ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت در ۱۷ مرکز ثابت و ۱۵ واحد سیار با پراکندگی مناسب در سطح شهر خبر داد و افزود: این مراکز ظرفیت پذیرش سالانه بیش از سه میلیون دستگاه خودرو را دارد.

به گفته وی، شهر تهران بیشترین تعداد خطوط معاینه فنی در میان شهرهای کشور است و از منظر سابقه نیز با توجه به راه اندازی اولین مرکز معاینه فنی خودرو کشور توسط شهرداری تهران در سال ۱۳۷۹، پیشتاز است.

هم اکنون مراکز بیهقی و شهید آبشناسان به صورت شبانه روزی و دیگر مراکز از ساعت هفت تا ۱۷ فعال است ضمنا تعدادی از مراکز به صورت فوق العاده تا ساعت ۱۹ فعال است همچنین در روز شنبه مراکز دماوند و شهدای زمان آباد، در روز یکشنبه مراکز الغدیر و امام رضا(ع)، در روز دوشنبه مراکز نیایش و فدائیان اسلام، در روز سه شنبه مراکز سراج و شقایق، در روز چهارشنبه مراکز شهید چمران و خاوران، در روز پنج شنبه واحد سیار شریعتی و مراکز بعثت تا ساعت ۱۹ آماده خدمت رسانی به شهروندان است.

شهروندان می‌توانند با توجه به فعالیت تعدادی از مراکز در روزهای تعطیل حتما جهت اطمینان از آخرین وضعیت ساعت کاری مراکز به سایت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران به آدرس http://inspection.tehran.ir مراجعه کنند.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar