۳۰ درصد خودروها در معاینه فنی مردود می شوند

دوشنبه 8 خرداد 02 ساعت 14:20
30 درصد خودروها در معاینه فنی مردود می شوند

مدیرعامل معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: حدود ۳۰ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی به دلیل نقص فنی در آزمون مردود می‌شوند.

شادی مالکی روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت: در سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو سبک به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که حدود ۳۰ درصد از خودروها به دلیل نقص در سیستم ایمنی و ترمز در آزمون‌ها مردود شدند.

وی افزود: از ابتدای امسال نیز تاکنون ۳۶۵ هزار خودرو سبک به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که رشد سه تا چهار درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل معاینه فنی خودروهای شهر تهران ادامه داد: همچنین در سال گذشته حدود هفت هزار خودرو سنگین و حدود ۵۰۰ هزار موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که البته استقبال موتورسواران از مراکز معاینه فنی اندک است.

وی تاکید کرد: روزانه بیش از هشت میلیون وسیله نقلیه در تهران تردد می کند که حدود چهار میلیون موتور سیکلت در تهران تردد می‌کند.

مالکی خاطرنشان کرد: هم اکنون برای خودروهای سبک الزام است که در زمان تعویض پلاک و فروش برگه معاینه فنی دریافت کنند که با همکاری پلیس راهور برای موتورسیکلت ها نیز این الزام انجام شود.

وی تاکید کرد: معاینه فنی اول از منظر کاهش آلودگی هوا و دوم از جهت ایمنی فنی یک الزام رانندگی است و کلیه راکبان وسایل نقلیه ملزم هستند برای حصول اطمینان از وسیله خود نسبت به اخذ گواهی مربوطه اقدام کنند چرا که برگه گواهی معاینه فنی یعنی ضمانتی برای یک رانندگی ایمن است.

به گفته مالکی، از منظر قانون اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد در روز ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود و خودروهای دودزا ممکن است متوقف و فک پلاک شوند، فارغ از الزامات قانونی به دلیل اطمینان فنی و محیط زیستی شهروندان خودروها باید به مراکز مراجعه کنند.

اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد در روز ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود و خودروهای دودزا ممکن است متوقف و فک پلاک شوند

وی با بیان اینکه در تهران ۱۷ مرکز معاینه فنی ثابت، هفت خط سیار، سه مرکز مخصوص ماشین‌های سنگین و ۱۱ مرکز مربوط به موتور سیکلت فعال است، گفت: خدماتی مانند کارواش، کارشناسی رنگ و بدنه، واحدهای تعمیراتی با این رویکرد که شهروندان همه چالش‌های خودرویی خود را برطرف کنند در مراکز حضور دارند.

۳۰ درصد از مراجعان به مراکز معاینه فنی بانوان هستند/نخستین تعمیرگاه بانوان در مرکز آبشناسان

مالکی اضافه کرد: ۳۰  درصد از مراجعان به مراکز معاینه فنی بانوان هستند و بعد از بررسی آمارها متوجه شدیم که مرکز آبشناسان بیشترین مراجعه بانوان را دارد بنابراین باتوجه به درخواست بانوان نخستین تعمیرگاه بانوان در مرکز آبشناسان در بهمن سال گذشته افتتاح کردیم همچنین بانوانی در حوزه تعمیر خودرو متخصص هستند و جایی برای ارائه تخصص خود ندارند؛ در سال جاری دومین مرکز بانوان افتتاح خواهد شد و این افراد می‌توانند در این محل به فعالیت بپردازند.

در سال جاری دومین مرکز تعمیرگاه بانوان افتتاح خواهد شد

اضافه شدن هشت خط سیار در کمتر از یک ماه آینده

مدیرعامل سازمان معاینه فنی خودروهای شهر تهران ادامه داد: اضافه شدن هشت خط سیار در کمتر از یک ماه آینده انجام می‌شود؛ با این اقدام ۲۰۰ هزار خودرو به ظرفیت مراکز  اضافه می‌شود. اکنون مراکز معاینه فنی تهران حدود سه میلیون ظرفیت سالانه دارد.

وی تاکید کرد: یکی از دغدغه‌های من به عنوان شهروند صف‌های طولانی مراکز معاینه فنی بود با دستور شهردار تهران نسبت به فراهم کردن زیرساخت‌ها در بازه زمانی سه ماهه اقدام کردیم و ۱۰ مرکز صرفا به صورت اینترنتی فعال هستند. شهروندان با مراجعه به سامانه تهران من مراحل ثبت‌نام خود را طی می‌کنند و بعد از مراجعه به مرکز در بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه کار خود را به انجام می‌رسانند.

مرکز معاینه تخصصی تاکسی به زودی افتتاح می‌شود

مالکی افزود: از ابتدای سال ۱۸ درصد از خودروهای مراجعه کننده موفق به اخذ گواهی شدند و کسی که گواهی برتر را دریافت کند می‌تواند از تخفیف ۳۰ درصدی تردد در طرح ترافیک بهره‌مند می‌شود. مرکز معاینه فنی چمران هم به عنوان معاینه تخصصی تاکسی به زودی افتتاح می‌شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه زمانی که بحث اینترنتی کردن مراکز معاینه فنی مطرح شد این دغدغه به وجود آمد کسانی که توانایی کار کردن با اینترنت ندارد چه کنند افزود: بنابراین در مراکز اینترنتی میز خدمتی را جانمایی کردیم تا شهروندان را در این حوزه کمک کنند.

مالکی خاطرنشان کرد: اکنون سامانه معاینه فنی کشوری فعال است و همه داده‌ها بعد از ورود خودرو به مرکز ثبت می‌شود علاوه بر این دستگاه‌های نظارتی در مراکز وجود دارد همچنین خودروهایی که سن بالایی دارند ممکن است در بازه زمانی یک ساله شرایط مطلوب را حفظ نکنند و در ماه‌های پایانی ممکن است از تست‌های آلایندگی نمره قابل قبولی نیاورند در هر صورت امیدواریم اطلاعات میدانی خوبی که در حال جمع آوری هستیم در ارتقای خدمت رسانی کمک کند.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar