ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت اتومبیل را کاهش نمیدهد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت اتومبیل را کاهش نمیدهد

زمانیکه انتظار می‌رفت با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان، قیمت اتومبیل‌های وارداتی کاهش یابد، مدیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید که حتی در صورت تخصیص کامل این ارز هم قیمت‌ها کاهش نخواهد یافت.

فرهاد احتشام‌زاد، در پاسخ به اینکه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی مصوب دولت به واردکنندگان خودرو شروع شده است؟ اظهار کرد: تا به حال شمار بسیار اندکی از واردکنندگان خودرو موفق شده‌اند ارز ۴۲۰۰ تومانی را کسب کنند.

وی با بیان اینکه حجم ارز اختصاص یافته به واردکنندگان خودرو به هیچ عنوان پاسخگوی تقاضا نیست، یاد آوری کرد: هم اکنون شمار قابل توجهی از واردکنندگان خودرو در صف انتظار تخصیص ارز هستند چون در مصوبه دولت تاکید شده که ارز به نرخ رسمی ۴۲۰۰ تومان دردست تمام واردکنندگان قرار گیرد.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو در جواب به این باور عمومی که با اختصاص ارز رسمی (۴۲۰۰ تومانی) به واردکنندگان خودرو باید شاهد پایین آمدن قیمت‌ها در این بازار باشیم چون واردکنندگان خودرو که قبل از این از ارز میانگین ۶۰۰۰ تومانی بازار آزاد برای واردات استفاده می‌کردند با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، هزینه‌های ارز مصرفی آنها کاهش یافته است پس متناسب با آن قیمت اتومبیل‌های وارداتی هم باید کاهش یابد، اظهار کرد: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیری در پایین آمدن قیمت‌ها نخواهد داشت بلکه تنها موجب ثبات نرخ‌های فعلی می‌شود چون همزمان با افزایش نرخ ارز رسمی از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان، مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی واردات خودرو هم از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان افزایش یافته که به معنای افزایش ۱۴ درصدی هزینه‌های واردات خودرو در این قسمت است.

وی یاد آوری کرد: اگرچه با اختصاص ارز رسمی به واردکنندگان هزینه‌های واردات خودرو از ناحیه نرخ ارز مصرفی کاهش می‌یابد ولی از آن طرف شاهد افزایش مبنای گمرکی محاسبه حقوق و عوارض واردات خودرو هستیم که در آخر می‌توان گفت افزایش پایه گمرکی با کاهش نرخ ارز مورد استفاده واردکنندگان جبران شده و در آخر تغییری در قیمت اتومبیل‌ها نخواهیم داشت.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar