افت ۱۸ درصدی تولید خودروسازان خصوصی

یکشنبه 16 دی 97 ساعت 02:19
افت 18 درصدی تولید خودروسازان خصوصی

پس از تکمیل حلقه تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه اقتصاد ایران، در ۱۳ آبان سال جاری، گمانه زنی‌ها در ارتباط با ادامه همکاری گروه‌های چینی با شرکای ایرانی شروع شد. تا این لحظه هیچ منبع رسمی از دولت یا بخش خصوصی در مورد ادامه این شراکت یا قطع همکاری اظهار نظری نکرده است؛ با این حال آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با تولید خودروسازان خصوصی در آذرماه، گویای این مساله است که مانعی در راه ادامه شراکت چینی‌ها با شرکای ایرانی وجود دارد، چون آمارهای یاد شده حکایت از روند کاهشی تولید این شرکت‌ها دارد.

براساس آمارهای منتشر شده تا پایان آذرماه امسال در مجموع ۸۴ هزار و ۶۶۵ دستگاه انواع محصولات شرکت‌های خصوصی در خطوط تولید تکمیل و راهی بازار شده است. این میزان خودروی تولید شده در شرکت‌های خصوصی ۸. ۱۱ درصد کل آمار تولید خودرو تا پایان آذرماه ۹۷ را شامل می‌شود. در ۹ ماهی که از سال جاری گذشته است شرکت‌های خودروساز داخلی ۷۱۳ هزار و ۲۳۳ دستگاه خودرو را تحویل بازار داده‌اند.

تولید ۸۴ هزار و ۶۶۵ دستگاه خودرو در شرکت‌های خصوصی تا پایان آذرماه در وضعیتی است که در مدت مشابه سال گذشته تا پایان آذرماه، شرکت‌های خصوصی توانسته بودند ۹۳ هزار و ۳۴۷ خودرو تولید کنند. پس شاهد هستیم که میزان تولید تا پایان نهمین ماه از سال‌جاری، ۳. ۹ درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال اخیر نشان می‌دهد.

در حالی شاهد کاهش ۳. ۹ درصدی آمار تولید در طول ۹ ماهه سال جاری با مدت مشابه سال گذشته هستیم که مقایسه آمار آذر به نسبت آبان ماه امسال که حلقه تحریم‌ها کامل شده است، گویای افت ۶. ۱۸ درصدی است.

در طول آبان ماه ۹۷، گروه‌های خودروساز توانسته بودند ۶ هزار و ۵۷۸ دستگاه از محصولات خود را تکمیل کنند. این در حالی است که در آذر این رقم با کاهش هزار و ۲۲۷ دستگاهی به ۵ هزار و ۳۵۱ دستگاه کاهش یافته است.

ریز آمار تولید خصوصی سازان

حال سراغ تک تک گروه‌های خودروساز بخش خصوصی می‌رویم تا شرایط تولیدشان را تا پایان آذرماه سال جاری بررسی کنیم.

از بین شرکت‌های خصوصی تولید کننده خودرو سه شرکت بهمن، خودروسازان بم و صنعت خودروی آذربایجان رشد تولید را تجربه کرده‌اند.

گروه بهمن در ۹ ماهی که از سال جاری می‌گذرد توانسته ۷ هزار و ۵۴۴ دستگاه خودرو تولید کند، این در وضعیتی است که این گروه در مدت مشابه سال اخیر ۶ هزار و ۲۵۱ دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کرده بود. با توجه به این آمار، گروه بهمن رشد ۷. ۲۰ درصدی را به نسبت مدت یاد شده در سال اخیر ثبت کرده است. این گروه خصوصی در آذرماه سال جاری شمار ۸۸ دستگاه مزدا ۳ و ۹۴ دستگاه هاوال تولید کرده است. گروه بهمن در آبان ماه تنها یک دستگاه مزدا ۳ تولید کرده بود.

گروه خودروسازی بم هم توانسته تا پایان آذرماه امسال به نسبت مدت مشابه سال اخیر رشد ۱. ۱۱۱ درصدی را به نام خود ثبت کند. این گروه تا پایان آذرماه سال جاری، توانسته تا ۲ هزار و ۲۵۵ دستگاه خودروی جیلی تولید کند.

گروه صنعت خودروی آذربایجان هم تا پایان آذرماه سال جاری در مجموع ۵ هزار و ۳۴ دستگاه خودرو تولید داشته این در وضعیتی است که این گروه در همین مدت در سال اخیر فقط ۲۲۱ دستگاه خودرو تولید کرده است.

حال سراغ گروه‌های خودروساز خصوصی می‌رویم که تا پایان آذرماه ۹۷ رشد منفی را به نسبت مدت مشابه سال قبل از خود به جا گذاشته‌اند.

مدیران خودرو در مدت زمان یاد شده در سال جاری، ۳۶ هزار و ۷۲ دستگاه انواع محصولات خود را تولید و به بازار عرضه کرده است. این گروه در طول مدت مشابه سال اخیر ۵۲ هزار و ۵۷۲ دستگاه را در خطوط تولید خود تکمیل کرده است. با توجه به آمارهای یاد شده این گروه در نهمین ماه از سال جاری به نسبت مدت مشابه سال ۹۶، رشد منفی ۴. ۳۱ درصد را ثبت کرده است.

شرکت کرمان موتور دیگر خودروساز خصوصی هم تا پایان آذرماه امسال به نسبت مدت مشابه پارسال، رشد منفی را نشان می‌دهد. این خودروساز کرمانی در طول ۹ ماهه ابتدایی سال جاری توانسته تا ۳۱ هزار و ۴۴۱ دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید نهایی کند. در حالی که تا پایان آذرماه سال پیش، ۳۱ هزار و ۷۶۴ دستگاه انواع محصولات خود را تولید کرده بود. پس این شرکت در مدت یاد شده سال جاری به نسبت مدت مشابه سال اخیر، رشد منفی یک درصدی را به نام خود ثبت کرده است. این گروه در آذرماه ۳۲۷ دستگاه هیوندایی النترا تولید کرده است. کارمانیا هم رشد منفی داشته است، این گروه در مدت یاد شده سال جاری ۸۵۴ خودرو را در خطوط تولید خود تکمیل کرده، این در حالی است که در همین مدت در سال اخیر یک هزار و ۴۷۱ دستگاه را تولید کرده بود. پس این گروه با رشد منفی ۹. ۴۱ درصدی بیشترین کاهش تولید را تا پایان آذرماه به نام خود ثبت کرده است. ریگان خودرو هم تا پایان آذرماه امسال هزار و ۴۶۵ خودرو تولید کرده است.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar