افزایش چراغ خاموش قیمت خودرو

یکشنبه 16 دی 97 ساعت 10:47
افزایش چراغ خاموش قیمت خودرو

پس از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران واردات خودرو و قطعات آن با مشکل رو به رو شده است. تا اندازه‌ای که در طول چند روز گذشته شایعاتی مبنی بر توقف تولید صنعت خودروسازی ایران به خاطر مشکلات ناشی از تحریم به نقل از مدیرکل صنایع منتشر شد.

با اینکه وزارت صمت این موضوع را تکذیب کرد، ولی باورپذیری چنین شایعاتی توسط عموم مردم نشان از وجود مشکلات عدیده‌ای در این صنعت دارد که مهم‌ترین آن به کمبود قطعه، بالارفتن قیمت خودرو و بلاتکلیفی خودروسازان و مشتریان مربوط می‌شود. با اینکه از آبان ماه مسئولان وزارت صمت بارها نسبت به اعلام قیمت نهایی کارخانه وعده چند روزه دادند، ولی بعد از گذشت بیش از دو ماه همچنان قیمت کارخانه بدون تغییر مانده است. خودروسازان هم به امید افزایش قیمت به بهانه‌های گوناگون از فروش محصولاتشان خودداری می‌کنند، مشتریان هم با خروج از بازار منتظر مانده‌اند تا با قیمت کمتری موفق به خرید خودرو از تولید کننده اصلی شوند که این اتفاق هم به رکود بازار دامن زده است.

از طرف دیگر شمار زیادی خودرو وارداتی در گمرک‌های کشور بلاتکیف مانده‌اند که طبق گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ارزش این خودروها حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان است که دولت می‌تواند با ترخیص این خودروها درآمد ۱۸۰۰ میلیارد تومانی کسب کند. با اینکه دولت تحریم و خروج ارز از کشور را علت اصلی ممانعت از وارد خودرو اعلام می‌کند، اما مهدی دادفر عقیده دارد که دولت با این روش قصد دارد قیمت محصولات داخلی را تا سر حد توان افزایش دهد و این تولیدات بدون رقیب باکیفیت خارجی همچنان مشتری داشته باشند. معلوم است با وجود کرولای ۱۴۰ میلیون تومان، دیگر کسی ۱۱۰ میلیون تومان به دنا پول نمی‌دهد. با این اظهارنظر شائبه‌ها مبنی بر انحصارطلبی دولت در خصوص صنعت خودروسازی افزایش می‌یابد. چون بیشتر کارشناسان عقیده دارند در صورت نبود تحریم هم دولت جلوی واردات خودرو را می‌گرفت و این امر فقط به دستمایه‌ای تبدیل شده تا مسئولان با بهانه‌های بهتری آنچه می‌خواهند را به اجرا بگذارند.

افزایش یکباره قیمت خودرو پس از افزایش نرخ ارز و خروج آمریکا از برجام موجب شد تا بعضی سودجویان گاه و بی‌گاه ورشکستگی این صنعت مهم را سر زبان‌ها بیندازند و هر بار شایعه‌ای جدید بسازند. بتازگی هم بعضی افراد به نقل از مدیرکل صنایع خبری را مبنی بر توقف تولید تمام محصولات خودروسازان انتشار دادند که وزیر صنعت در اطلاعیه‌ای این موضوع را تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده است: به رغم تلاش استکبار جهانی برای توقف صنعت خودرو کشور، با توجه به نقش مهم و اساسی این صنعت در تولید ناخالص ملی و همچنین اشتغال کشور، وزارت صنعت با برنامه ریزی انجام گرفته با خودروسازان در خصوص تأمین قطعات و اجزای مورد نیاز برای تولید انواع خودرو به خصوص خودروهای پرتیراژ اقدام کرده است و سال آینده شاهد افزایش تولید نسبت به امسال برای انجام تعهدات مربوط به پیش فروش خودرو از طرف خودروسازان خواهیم بود و تاکید می‌شود هیچ گونه خللی در تولید این خودروها در سال آینده اتفاق نمی‌افتد. لازم به ذکر است خبر نقل شده از طرف مدیرکل صنایع خودرو مربوط به تعهدات خودروسازان در ارتباط با محصولاتی که به دلایل تحریم و عدم همکاری شرکای خارجی قابلیت تأمین نخواهند داشت، بوده است و مشکلی برای تولید خودروهای پرتیراژ ایجاد نمی‌شود.

افزایش چراغ خاموش قیمت خودرو

با اینکه امید می‌رود سال آتی صنعت خودروسازی کشور مثل گذشته نقش مؤثر و تعیین کننده‌ای در رشد تولید ناخالص داخلی و اشتغال زایی ایفا کند، ولی به هر حال وجود مشکلات عدیده در این صنعت را نمی‌توان کتمان کرد. در سال جاری قیمت خیلی از خودروهای داخلی حتی به بیش از دو برابر افزایش یافت، ولی تغییری در کیفیت آنها به وجود نیامد. با اینکه مسئولان این گرانی را به افزایش نرخ ارز ارتباط دادند، ولی حالا شاهد آن هستیم که با نزول قیمت دلار، بعضی خودروها همچنان گران مانده‌اند و حتی روند افزایشی قیمت خود را حفظ کرده‌اند.

خیلی کارشناسان معتقدند که دولت با پیشگیری از واردات خودرو و دپوی محصولات در گمرک به صورت چراغ خاموش مجوز افزایش قیمت محصولات داخلی را می‌دهد و با اینکه تولیدکنندگان داخلی مدام از فاصله گرفتن قیمت کارخانه و بازار گلایه دارند، ولی به طور تدریجی و بدون مجوز لازم قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند. در این زمینه روز پیش دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: اصلی‌ترین هدف عدم واردات خودرو بالابردن قیمت خودروهای تولید داخل است، بر همین اساس آغاز این طرح توسط دو خودروساز اصلی زده شد و سرانجام به تصویب رسید، اگر واردات خودرو آزاد بود امروز کسی که می‌توانست تویوتا کرولای ۱۴۰ میلیون تومانی را بخرد دیگر ۱۱۰ میلیون تومان برای دنا نمی‌داد.

مهدی دادفر در خصوص ترخیص خودروهای دپوشده در گمرک اظهار کرد: بنا بر مصوبه نشست سران سه قوا تمام خودروهایی که در گمرک وجود دارند، ترخیص آنها با طی روند قانونی ظرف روزهای آینده شروع می‌شود. با این حال بازار رکودزده خودرو با اندک کاهش قیمتی که تجربه کرد و با تعلل مسئولان در اعلام قیمت نهایی محصولات کارخانه این روزها بار دیگر دست دلالان افتاده و به نظر می‌رسد خریداران بیش از این توان انتظارکشیدن ندارند و هرچه به عید نوروز نزدیک‌تر می‌شویم شمار مشتریان هم افزایش می‌یابند. پس انتظار می‌رود دولت در این وضعیت علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان، حق انتخاب متقاضی را هم در نظر بگیرد و به آنها اجازه دهد با توجه به کیفیت و قیمت سوار خودرو شود.

آرمان

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar