امید نمایندگان به رفع ممنوعیت واردات خودرو

یکشنبه 28 بهمن 97 ساعت 03:46
امید نمایندگان به رفع ممنوعیت واردات خودرو

نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق در ادامه بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ به دولت اجازه دادند از واردات خودرو رقمی معادل ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کند.

به این ترتیب در حالی اعضای کمیسیون تلفیق به واردات خودرو چراغ سبز نشان داده‌اند که دولت در لایحه پیشنهادی خود درآمدی از این محل برای خود در نظر نگرفته و رقم صفر را جلوی ردیف درآمدی از واردات خودرو قرار داده است.در بودجه سال ‌جاری دولت درآمد ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی را برای خود در نظر گرفته بود که با توجه به ممنوعیت واردات خودرو از اول تیرماه امسال، این رقم محقق نشد، با این حال پیش ‌بینی می‌شود که با توجه به ترخیص خودروهای مانده در گمرک، بخشی از رقم یاد شده تا پایان سال محقق شود.  ولی برای این اقدام اعضای کمیسیون تلفیق یعنی قراردادن رقمی در بخش درآمدهای دولتی برای واردات خودرو دو سناریو می‌توان در نظر گرفت.

سناریو نخست حول تلاش بعضی نمایندگان مجلس پیرامون طرح ساماندهی بازار خودرو از طریق آزاد سازی واردات، می‌گردد. درحالی ‌که طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس به ساماندهی صنعت خودرو تغییر نام داد و این تغییر نام به کلی ماهیت طرح ساماندهی بازار خودرو را عوض کرد، ولی به نظر می‌رسد، طراحان آن از پای ننشسته‌ و با گنجاندن رقمی در بخش درآمدی دولت از محل واردات خودرو روزنه‌ای را برای برداشتن ممنوعیت واردات ایجاد کرده‌اند و به این امید هستند که در سال آتی گشایشی در بخش واردات حاصل شود. سناریوی دیگری که می‌توان در این ارتباط متصور بود، امید نمایندگان به تغییراتی در سطح کلان سیاسی است. تغییراتی که موجب شود تا بخشی از تحریم‌ها لغو و شرایط ویژه حاکم بر اقتصاد جای خود را به شرایط عادی دهد. اگرچه تا نهایی شدن رقم یاد شده در بودجه سال آینده هنوز دو خوان دیگر باقی مانده است ولی می‌توان گفت این آخرین تیر ترکش نمایندگان موافق آزادسازی واردات خودرو به کشور در سال آینده است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar