باز نشدن ایربگ خودروها در حادثه بهبهان چه دلیلی داشت؟

پنج شنبه 23 دی 00 ساعت 09:29
باز نشدن ایربگ خودروها در حادثه بهبهان چه دلیلی داشت؟

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی گفت: باید در این موضوع نخست بررسی شود؛ آیا ایربگ‌های سمت سرنشین قفل بوده است یا خیر(!)، در ضمن اگر پلیس گزارش تخلف خودروساز را به ما ارائه کند، از مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم.

پیمان پیرایش در خصوص اظهارات اخیر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مبنی بر اینکه در حادثه تصادف بهبهان ایربگ هیچ خودرویی بازنشده است، اظهار داشت: تمام خودروهای تولیدی از سال ۱۳۸۹ مشمول استانداردهای اجباری هستند و باید آزمون‌های لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه حتی برخی از آزمون‌ها در خارج از کشور به‌روی محصولات اعمال می‌شود، افزود: تازمانی که این آزمون‌ها انجام نشود گواهی لازم برای اخذ مجوز شماره‌گذاری صادر نخواهد شد، براساس همین مطلب این‌که محصولی از شرکت خودروساز بدون لحاظ استانداردها خارج شود غیرممکن است.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران با تأکید بر اینکه در آزمون‌ها برخورد از روبه‌رو، عقب و سمت راست و چپ خودرو انجام می‌شود، گفت: این آزمون‌ها نشان می‌دهد که در نهایت محصول امکان شماره‌گذاری دارد یا خیر.

پیرایش با ارائه توضیحاتی درمورد حادثه بهبهان، گفت: باید در این موضوع نخست بررسی شود؛ آیا ایربگ‌های سمت سرنشین قفل بوده است یا خیر(!) چرا که امکان قفل شدن ایربگ وجود دارد، شاید در این حادثه برخی از خودروها ایربگ سمت سرنشین را قفل کرده باشند.

وی اضافه کرد: البته باید دقت کرد خودروهای حادثه‌دیده قبل از سال ۸۹ تولید شده‌اند یا خیر، زیرا نصب ایربگ از سال ۹۲ اجباری شده و از سال ۸۹ استانداردهای اجباری برای شماره‌گذاری خودرو مورد تصویب قرار گرفته است.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی با اعلام "باید توجه کنید که این حادثه بسیار شدید بوده است"، گفت: پلیس راهور مورد به مورد اگر گزارشی مبنی بر تخلف خودروساز در این حادثه دارد به ما اعلام کند که ما از مراجع قضایی پیگیری کنیم، به‌عنوان نمونه اگر برخورد از روبه‌رو صورت گرفته و ایربگ باز نشد و پشت و سقف خودرو سالم است تخلف انجام شده است و باید پیگیری لازم صورت گیرد.

راستی آزمایی نصب ایربگ در خودرو

با گذشت سه روز از تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو در محور بهبهان – اهواز که منجر به کشته شدن ۵ نفر شد، دیروز رئیس پلیس راهور انتظامی گفت که ایربگ خودروها در این حادثه باز نشده است.

نصب ایربگ در خودروهای داخلی همچون دیگر استانداردهای اجباری از سال ۸۵ به خودروسازان تکلیف شد. این در شرایطی است که همراه با مقاومت خودروسازان در این زمینه، از سال ۸۹ کیسه هوا به‌طور اجباری در تمامی خودروهای داخلی نصب شد.

نصب این آپشن از ابتدا نیز با پیگیری پلیس راهور اجرایی شد و حالا اما رئیس پلیس راهور می‌گوید که خودروسازان در این زمینه تعلل کرده‌اند. هر چند تا دیروز که سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا مدعی تخلف تولیدکنندگان خودرو در این زمینه شد، خودروسازان واکنشی نشان ندادند اما یک مقام مسوول در سازمان ملی استاندارد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با تاکید بر بررسی بیشتر در این مورد اظهار کرد که اگر پلیس گزارش تخلف خودروساز را بدهد، از مراجع قضایی پیگیری می‌‌‌کنیم.

اما یک مقام مسوول در قوه قضائیه به یک نکته دیگر نیز در مورد این حادثه اشاره کرده و آن اینکه ممکن است کیسه خودروها به عمد قفل شده باشند، موضوعی که به دلایلی در بین مالکان خودروی کشورمان رواج دارد.

دوشنبه گذشته به دلیل مه گرفتگی، تصادف زنجیره‌ای در محور بهبهان – اهواز رخ داد، تصادفی که آتش‌سوزی تعدادی از خودروها را دربرداشت و برخی دیگر را به دلیل شدت برخورد خودروها مصدوم کرد. در این تصادف نیز کارشناسان پلیس راهور ضمن شناسایی عامل انسانی، موضوع دیگری را که همیشه بر آن تاکید دارند، مورد هدف قرار دادند و آن کیفیت خودروهای تولیدی بود. با این حال اما تخلف خودروسازان در نصب ایربگ موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. این ادعا نگرانی‌های زیادی بین خریداران خودروهای داخلی ایجاد می‌کند.  آنچه مشخص است از سال ۸۹ همراه با نصب ایربگ، مرگ و میر ناشی از تصادفات به‌طور چشمگیری کاهش یافته است و حالا عدم‌نصب آن می‌تواند تهدید دیگری برای مالکان خودرو باشد.  طی سه سال گذشته با اعمال تحریم‌های بین‌المللی و به دنبال آن خروج شرکای خارجی و محدودیت در واردات بسیاری از قطعات، از یکسو تولید به میزان چشمگیری کاهش یافته و از سوی دیگر کیفیت نیز در سطح نازلی قرار گرفته است. خودروسازان نیز در این سال‌ها بیشتر بر تولید تمرکز کردند و کیفیت در اولویت دوم است. با این شرایط در صورت تایید اظهارات رئیس پلیس راهور انتظامی، نصب ایربگ نیز به دیگر چالش‌های تحریم صنعت خودرو خواهد پیوست.

اما سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا روز گذشته در ششمین مرحله از رزمایش توان و تحرک عملیاتی پلیس راهور تاکید کرده که در حال حاضر در کشور ۳۷‌میلیون وسیله نقلیه وجود دارد که ۳۲‌درصد از فوتی‌‌‌ها مربوط به سرنشینان است که کمربند ایمنی استفاده نمی‌کنند و ۲۵‌درصد هم مربوط به رانندگان و ۱۹‌درصد هم شامل عابران می‌شود. رئیس پلیس راهور انتظامی سومین عامل مرگ و میر در کشور را مربوط به تصادفات خوانده است. وی با ارائه آماری در زمینه فوتی‌های تصادفات کشوری عنوان کرده که در سال ۱۴۰۰ رشد ۱۲‌درصدی در تردد‌‌‌های کشور داشتیم و ۱۱‌هزار و ۱۴۷ نفر جان ‌باخته‌اند. وی به حادثه تصادف بهبهان اشاره و تصریح کرده که در همین حادثه بهبهان که بسیار دلخراش بود، ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. چرا ارابه مرگ تولید می‌‌‌کنیم؟ چرا استانداردها کنترل نمی‌شود؟ چرا وزارت صمت کنترل نمی‌‌‌کند؟ حتما باید خودروسازها در این حادثه به مراجع قضائی معرفی شوند؟ اینکه بگوییم رانندگان در حادثه بهبهان دقت نداشته‌‌‌اند درست است اما سازمان‌های مربوط چه نقشی داشتند؟
 

  غیرفعال کردن کیسه هوا؟

اما ادعای رئیس پلیس راهور انتظامی مبنی بر بازنشدن ایربگ خودروها موضوعی بود که دیروز با واکنش سازمان ملی استاندارد ایران مواجه شد. در این زمینه پیمان پیرایش مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد تاکید کرده که ابتدا باید این موضوع بررسی شود که آیا ایربگ‌‌‌های سمت سرنشین قفل بوده است یا خیر؟ در ضمن اگر پلیس گزارش تخلف خودروسازها را به ما ارائه کند، از مراجع قضایی پیگیری می‌‌‌کنیم. وی اظهار کرده که تمام خودروهای تولیدی از سال ۱۳۸۹ مشمول استانداردهای اجباری هستند و باید آزمون‌های لازم را انجام دهند.  وی با بیان اینکه حتی برخی از آزمون‌ها در خارج از کشور بر روی محصولات اعمال می‌شود، افزود: تازمانی که این آزمون‌ها انجام نشود گواهی لازم برای اخذ مجوز شماره‌گذاری صادر نخواهد شد. بر اساس همین مطلب اینکه محصولی از شرکت خودروساز بدون لحاظ استانداردها خارج شود غیرممکن است.

دیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید براینکه در آزمون‌ها برخورد از روبه‌رو، عقب و سمت راست و چپ خودرو انجام می‌شود، گفت: این آزمون‌ها نشان می‌دهد که در نهایت محصول امکان شماره‌گذاری دارد یا خیر. وی با تاکید دوباره بر اینکه باید در این موضوع نخست بررسی شود آیا ایربگ‌های سمت سرنشین قفل بوده است یا خیر، به شبهه دیگری نیز اشاره و اظهار کرده که البته باید دقت کرد خودروهای حادثه‌دیده قبل از سال ۸۹ تولید شده‌اند یا خیر؟ زیرا نصب ایربگ از سال ۹۲ اجباری شده و از سال ۸۹ استانداردهای اجباری برای شماره‌گذاری خودرو مورد تصویب قرار گرفته است. مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی با اعلام اینکه باید توجه کنید که این حادثه بسیار شدید بوده است تاکید کرده که پلیس راهور اگر گزارشی مبنی بر تخلف خودروساز در این حادثه دارد به ما اعلام کند که ما از مراجع قضایی پیگیری کنیم. به عنوان نمونه اگر برخورد از روبه‌رو صورت گرفته و ایربگ باز نشد و پشت و سقف خودرو سالم است تخلف انجام شده و باید پیگیری لازم صورت گیرد. 

همانطور که این مقام در سازمان ملی استاندارد اشاره کرده، برخی از رانندگان خودرو به دلایلی اقدام به غیرفعال‌کردن ایربگ خودروی خود می‌کنند. برخی صاحبان خودرو بر این باورند که به علت مشکل در سنسورهای کیسه‌‌‌های هوای موجود در خودروهای داخلی، این کیسه‌‌‌ها با ضربات بسیار کم نیز روشن شده و موجب تحمیل هزینه می‌شوند. بنابراین کیسه ایربگ را غیرفعال می‌کنند. از سوی دیگر برخی ایربگ خودروی خود در سمت شاگرد را به منظور جلوگیری از خسارتی که باز شدن ایربگ به خودرو وارد می‌کند خاموش می‌کنند، زیرا در صورت فعال شدن ایربگ خودرو در برخی از خودروها، مالک خودرو مجبور است کل داشبورد خودرو را عوض کند که هزینه‌‌‌های گزافی را برای آنها ایجاد می‌کند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar