بازار خودرو این روزها گیج است

چهارشنبه 28 فروردین 98 ساعت 17:05
بازار خودرو این روزها گیج است

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران تاکید کرد بازار این روزها گیج است؛ چون قیمت‌ها بی دلیل دچار تغییر شده ولی صفی برای خرید تشکیل نشده است.

سعید موتمنی افزود: بازار خودرو که از نیمه دوم اسفند ماه به خاطر افزایش عرضه شرکت‌ها، به وضعیت تعادل نزدیک شده بود و قیمت‌های منطقی‌تری اعلام می‌شد ولی در یک هفته اخیر مجدداً روند افزایشی را تجربه کرد.

به گفته وی، شرکت‌های عرضه کننده خودرو به طور معمول در روزهای آخر سال به خاطر تغییر در سیستم‌های فروش یا مدل خودروها و غیره هیچ خودرویی را فاکتور نمی‌کنند و به این ترتیب خلایی در بازار ایجاد می‌شود ولی عده‌ای با سوء استفاده از این وضعیت به افزایش سلیقه‌ای نرخ‌ها اقدام کردند.

وی ادامه داد: هفته پیش یکی از گروه‌های داخلی قیمت یکی از محصولات کراس اوور مونتاژی خود را به طور سلیقه‌ای تا ۲۶ میلیون تومان افزایش داد، در حالی که اتفاق خاصی در هفته‌های آغازین امسال نیفتاده بود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: این افزایش قیمت بار روانی داشت و بهای محصولاتی مانند سراتو، پژو ۲۰۰۸ و چانگان تا ۲۵ میلیون تومان افزایش یافت.

این مقام صنفی همچنین پژو ۲۰۶ را مثال زد که قیمت آن در روزهای اخیر در مقایسه با واپسین روزهای پارسال، تا ۱۴ میلیون تومان رشد کرد و به عبارت دیگر به قیمت‌های نیمه دوم بهمن ماه در بازار بازگشت.

وی ادامه داد: با این حال این قیمت‌های غیرمنطقی با اقبال رو به رو نشد و خریداران استقبالی نکردند.

وی خواستار آن شد تا نهادهای نظارتی اجازه ندهند بعضی شرکت‌ها در وضعیت کنونی به افزایش دلخواه قیمت هااقدام کنند، چون امسال افزایش شمارگان تولید و تعادل بخشی بازار دنبال می‌شود و بهم ریختن آن درست نیست.

در انتظار برای تعادل بازار

موتمنی اضافه کرد: از دیروز که ۲ خودروساز مطرح مجدداً برنامه‌های فروش فوری و پیش فروش خود را پی گرفته‌اند، انتظار می‌رود بازار وضعیت متعادل‌تری را تجربه کند ولی دستکم ۲ تا سه هفته به طول می‌انجامد.

انتظار می‌رود خودروهای ثبت نامی زودتر تحویل شود تا حرص و ولع بازار فروکش کند.

وی تاکید کرد بازار با افزایش تولید و رشد عرضه به تعادل نزدیک می‌شود و قیمت‌های متعادل‌تری را شاهد خواهیم بود.

وی اضافه کرد: باید رویه‌ای که اسفند ماه پارسال بدرستی در پیش گرفته شد، ادامه یابد و نقدینگی‌های سرگردان به سمت تولید هدایت شود تا دلالان از بازار خارج شوند.

این مقام صنفی به مشتریان و خریداران واقعی خودرو توصیه کرد دست نگه داشته و این روزها برای خرید اقدام نکنند، چون با قیمت‌های کاذب فعلی فقط جیب بعضی سوء استفاده کنندگان پُر می‌شود.

ایران خودرو و سایپا در ۲ روز اخیر با هدف تأمین نیاز بازار و عرضه خودرو به مشتریان واقعی پیش فروش و فروش فوری بعضی محصولات را شروع کردند.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar