ابهامات تسهیلات و اسقاط کامیون‌ ها

سه شنبه 19 مهر 01 ساعت 10:44
ابهامات تسهیلات و اسقاط کامیون‌ ها

در جلسه علنی روز سه شنبه(۱۹ مهرماه) مجلس شورای اسلامی، در ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱، پس از تصویب کلیات، نمایندگان بررسی جزییات ماده واحده را در دستور کار قراردادند که در نهایت با نظر ریاست مجلس شورای اسلامی، ماده واحده برای بررسی بیشتر به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاء شد.

رییس مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: چرخه تولید در صنعت خودور، موتورسیکلت و کامیون نباید متوقف شود. اما امروز عدم اسقاط معضلی در خط تولید ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: بر اساس ماده ۸ قانون هوای پاک، امروز مردم توانایی و قدرت خرید لازم را ندارند و از یک موتور سیکلت که ۲۰ سال کار کرده است و باید از رده خارج شده و اسقاط شود، استفاده می‌کنند.باید تسهیلات لازم جهت اسقاط خودرو در نظر گرفته شود.

قالیباف یادآور شد: برای هر لیتر گازوئیل میزان زیادی سوبسید داده می‌شود و کامیونی که ۳۰ تا ۴۰ سال کار کرده است و در هر کیلومتر چندده لیتر گازوئیل مصرف می‌کند، اسقاط کامیون های فرسوده  در راستای صرفه جوی در مصرف سوخت است که در قانون بودجه مورد تاکید قرار گرفته است،‌در لایحه اصلاح قانون اسقاط به این موضوع توجه نشده است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی در لایحه به موضوع اسقاط خودرو سواری اشاره شده، چرا به اسقاط کامیون‌ها توجه نشده است. از سوی دیگر ظرفیت تولید کامیون در کشور کم است و باید خودروها و کامیون‌های اسقاطی بهینه شوند. چرا که در تولید کامیون در کشور از ظرفیت پایینی برخوردار هستیم.

وی خاطرنشان کرد: طبق صحبتی که با اعضای هیات رییسه مجلس و دوستان انجام شد، بهتر است برای رفع ابهام موجود، لایحه به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع و اصلاح شود و از وزیر صمت خواهشمندم در جلسات مربوط کمیسیون حاضر شده و حتی اگر لازم شود خودم نیز در جلسات شرکت خواهد کرد تا این موضوعات در لایحه حل و فصل شود.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar