تنها ۲۰۰ خودرو موفق به ورود به کشور شدند

شنبه 17 فروردین 98 ساعت 11:39
تنها 200 خودرو موفق به ورود به کشور شدند

رئیس کل گمرک ایران یکی از دلایل رسوب کالاهای وارداتی در گمرکات را پیچیدگی‌های اداری و کالاهای دپو شده از ۵ سال اخیر دانست.

مهدی میر اشرفی، رئیس کل گمرک ایران اظهار کرد: گمرک ایران در سال ۹۷ با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه شد و تلاش‌های زیادی برای رفع مشکلات جزئی مانند رسوب کالاها انجام گرفت، بطوریکه مدت ماندگاری کالاها در گمرکات کشور به ۲ ماه کاهش یافت. این عمل منجر شد تا کالاهایی که در ادوار گذشته (یعنی ۲ تا ۶ سال قبل) هم در گمرک ایران رسوب کرده بودند خودنمایی کنند.

هیچ کاهشی در واردات مایحتاج مردم نداشتیم

وی افزود: اگرچه کالاها با تأخیر ترخیص می‌شدند ولی کیفیت بررسی کالاهای وارداتی را افزایش دادیم. همچنین از فساد مواد دارای تاریخ انقضا جلوگیری کردیم، بعضی افراد، خبر ممنوعیت واردات ۱۳۳۹ قلم کالا به کشور را کاهش واردات کالای اساسی معرفی کردند و جوی روانی برای افزایش قیمت کالاهایشان به راه انداختند. هیچ کاهشی در واردات مایحتاج مردم نداشتیم این قبیل اخبار شایعاتی بود که سال پیش مطرح می‌شد. عقیده دارم ممنوعیت واردات بعضی کالاها عمدتاً به خاطر چرخش چرخ تولیدات داخلی بوده است تا نیاز کشور به محصولات خارج از کشور کم شود.

میر اشرفی با اشاره به ضعف ماندگاری محصولات وارداتی بعد از اعمال تحریم‌ها گفت: متاسفانه در مدیریت ترخیص کالاها پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه، خیلی موفق نبودیم، ولی با گذر چند ماه کمی شرایط عادی شده است و توانستیم بر وضعیت بحرانی غلبه کنیم. در واقع موضوع رسوب طولانی مدت کالاها در گمرکات رفع شده است.

سهم ۸۰ درصدی مواد اولیه در واردات

وی در جواب به این سوالی مبنی بر اینکه چه میزان از این رسوبات در سال پیش مربوط به مواد اولیه بوده است، گفت: سال پیش شاهد واردات ۴۰ میلیارد دلار کالا به کشور بودیم که چیزی نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار مربوط به کالاهای اساسی و مابقی یعنی ۸۰ درصد آن مربوط مواد اولیه بوده است.

معاون وزیر اقتصاد در امور گمرکات بیان کرد: عقیده دارم تنها عاملی که می‌تواند تأثیر تحریم‌ها را به صفر برساند، هماهنگی دستگاه‌های مهم کشوری اعم از وزارت صمت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و در نهایت دیگر اعضای هیئت دولت و سازمان‌های نظارتی است، زمانی که هماهنگی‌ها با سرعت و یک هدف صورت پذیرد قطعاً مشکلات خارجی به کشور تحمیل نخواهد شد.

تنها ۲۰۰ خودروی دپو شده وارد کشور شد

میر اشرفی به تلاش برای تعیین تکلیف خودروهای دپو شده تا پایان سال ۹۷ اشاره کرده و گفت: تمام برنامه‌ها چیده شد تا این خودروها تا پایان سال یا متروکه و یا به کشور بازگردانده شوند که از این بین تنها ۲۰۰ خودرو موفق به ورود به کشور شدند و به خاطر پیچیدگی‌های اداری و مبهم بودن مسیر وارداتی، موفق به ترخیص خودروها در سال پیش نشدیم.

رئیس گمرک ایران تاکید کرد: مشکلاتی که در سال پیش برای بازار گوشت بوجود آمد و این بازار را غیرعادی جلوه داد قاچاق دام زنده بود که آن هم به اندازه‌ای نبود که بازار را برهم زند از اینرو تنها جوی روانی ایجاد شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar