بررسی روند تولید و قیمت دوچرخه با احیای برجام

دوشنبه 31 مرداد 01 ساعت 15:45
بررسی روند تولید و قیمت دوچرخه با احیای برجام
رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران از کاهش ۳۰ درصدی قیمت موتورسیکلت در صورت احیای برجام خبر داد و پیش بینی کرد در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات قیمت دوچرخه افزایش خواهد یافت.

ابوالفضل حجازی صبح امروز در نشست خبری انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران با اعلام این خبر افزود: ارزبری پایین دوچرخه و سهم بالای تولید و داخلی سازی در صنعت دوچرخه در کشور از عواملی است که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات می تواند در این صنعت تاثیر گذاشته و قیمت دوچرخه را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۳۰ تولیدکننده دوچرخه در کشور وجود دارد که در سالهای قبل به هیچ وجه این تعداد تولیدکننده در این صنعت حضور نداشتند اما امروز با افزایش داخلی سازی در این صنعت که تا ۳۰ درصد افزایش یافته است پیش بینی می شود ظرف ۲ سال آینده صنعت دوچرخه حرفی برای گفتن در این صنعت داشته باشد.

به گفته وی انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران ظرف دو سالی که شکل گرفته است تاکنون گام های بزرگی را در جهت توسعه این صنعت برداشته است در حالی که صنعت موتورسیکلت مسیر واردات و منفعت بیشتر را در پیش گرفته است.

دوچرخه دوست محیط زیست است

رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران تصریح کرد: باید به فرهنگ دوچرخه سواری بها داده شود و در مقابل موتورسیکلت سواران را با اعمال قانون کنترل کرد در غیر این صورت به قیمت منفعت بیشتر عده ای، شاهد حوادث بیشتر برای قشر جوان و آمار بالای مرگ و میر ناشی از تصافات خواهیم بود.

حجازی افزود: گرچه به عنوان یک تولیدکننده فعال در حوزه موتورسیکلت مخالفتی با تولید موتورسیکلت در کشور ندارم اما معتقدم در صورت ایجاد لاین های اختصاصی برای تردد دوچرخه سواران در شهرها و با فرهنگ سازی در این بخش، به طور خودکار موتورسیکلت از سبد مصرف خانوارها حذف خواهد شد، وسیله ای که متاسفانه امروز به بلای جان جامعه تبدیل شده است و باید با اعمال برخی محدودیت ها برای مراقبت از نسل جوان، در اختیار متقاضیان واقعی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه دوچرخه دوست محیط زیست است تصریح کرد: به رغم اینکه در اغلب کشورها به دوچرخه و این صنعت توجه می شود و مسیرهای مشخصی برای دوچرخه سواران تعبیه می شود اما در ایران به فرهنگ دوچرخه سواری توجه چندانی نمی شود و به همین منظور در تلاشیم تا با تعامل با دولت و شهردارمحترم تهران و با نشست هایی که در این زمینه برگزار می شود ایده ها و طرح های انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران در جهت اهمیت و گسترش و توسعه این صنعت را ارائه نماییم.

وی گفت: امروز با وجود اینکه دوچرخه وسیله ای برای حمل و نقل بوده و جزو حمل و نقل پاک به شمار می آید، اما از آن حمایت نمی شود. این صنعت به شدت نیاز به حمایت دولت دارد.

دبیر فعالان اقتصادی در ادامه با بیان اینکه توان توسعه تولید دوچرخه در داخل کشور وجود دارد، افزود: هم اکنون ظرفیت لازم برای تولید دوچرخه در داخل کشور وجود دارد، اما کم توجهی به تولید کنندگان و عدم حمایت مسئولان باعث شده که ظرفیت تولید ما به شدت کاهش یابد.

حجازی تصریح کرد: باید تلاش شود با فرهنگ سازی مناسب و گسترده، دوچرخه جای موتورسیکلت بنزینی را بگیرد؛ این مسئله هم به نفع محیط ‌زیست است و هم سلامت مردم؛ در حالی که آمار مرگ‌ومیر در اثر آلودگی هوا بسیار قابل‌تأمل است؛ و دوچرخه درنهایت به سلامت جمعی کمک می‌کند.

لزوم توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در کشور

وی در ادامه با تاکید بر مزیت های استفاده از دوچرخه در کلان شهرها گفت: دولت می تواند با هدف توسعه فرهنگ دوچرخه سواری و در راستای ارتقای سلامت کارمندان، در مقابل پرداخت هزینه ایاب و ذهاب، دوچرخه رایگان در اختیار کارکنان دولت قرار دهد و با توسعه و ارتقاء فرهنگ دوچرخه سواری غرور و همت ملی نیز در جامعه بوجود خواهد آمد.

وی تاکید کرد: استقاده از دوچرخه نه تنها هیچ گونه آلایندگی و مخاطران ناشی از تصادفات را ندارد بلکه با فرهنگ سازی در استفاده از این وسیله در آینده شاهد کاهش هزینه سلامت در کشور و معولیت های ناشی از تصادفات خواهیم بود.

سهم دوچرخه در کاهش هزینه سلامت و آمار مرگ و میر در کشور

رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران همچنین در تشریح روند تولید دوچرخه های برقی در کشور گفت: امروز اغلب تولیدکنندگان دوچرخه، تولید دوچرخه های برقی را در برنامه تولید و دستورکار قرار دادند چرا که استقبال خوبی از این نوع دوچرخه ها به خصوص در شهرهای کویری شده است اما این بخش از تولیدکنندگان نیاز به حمایت های دولت دارند و در صورت حمایت های لازم از فرهنگ دوچرخه سواری در کشور، ظرف یکی دو سال شاهد کاهش قابل توجهی در مصرف بنزین خواهیم بود.

حجازی افزود: دولت به جای اینکه بودجه مراکز درمان و هزینه درمان را افزایش دهد و مشوق هایی به موتورسیکلت سازان دهد می تواند بر روی صنعت دوچرخه متمرکز شود چون این اقدام می تواند به جای صرف هزینه های بالای سلامت ظرف ۲ سال ایران را به صادر کننده بزرگ بنزین تبدیل کند.

بازار مصرف دوچرخه در ایران به نصف کاهش یافت / سهم کمتر از یک میلیون دستگاهی تولیدکنندگان در بهترین بازار مصرف دوچرخه

وی در ادامه به ذکر آمار مصرف دوچرخه در ایران پرداخت و با انتفاد از سهم بسیار کم این وسیله حمل و نقل پاک در بازار کشور گفت: هم اکنون میزان تقاضای سالیانه دوچرخه در ایران کمتر از یک میلیون دستگاه است و این عدد در دو سال اخیر و با افزایش مشکلات اقتصادی به نصف و حتی تا ۴۰ درصد کاهش یافته است در حالی که در کشوری مثل آلمان مصرف سالانه بازار این کشور بالغ بر ۵ میلیون دستگاه است و بیش از ۵ برابر ایران بازار مصرف دوجرخه در این کشور است.

وی با بیان اینکه صنعت دوچرخه علاوه بر اشتغال و اقتصاد، با فرهنگ، سلامتی افراد و محیط ‌زیست در ارتباط است خاطر نشان کرد: از دولت انقلابی انتظار می رود با وجود بحران های محیط زیست و مشکلات اجتماعی از تولیدکنندگان و انجمن دوچرخه ایران که در جهت منافع ملی و توسعه اشتغال و سلامت جامعه گام بر می دارد حمایت نماید.

وی تاکید کرد: بدون شک بالندگی این صنعت آثار مثبتی در خانواده، بخش خصوصی و ساختار اقتصادی کشور، اقتصاد ملی و منطقه‌ای دارد.

با افزایش واردات موتورسیکلت، سهم داخلی سازی موتورسازان به کمتر از ۵ درصد رسید

دبیر فعالان اقتصادی و عضو انجمن تولید کنندگان موتورسیکلت در ادامه به مقایسه ای در حوزه توسعه سهم داخلی سازی در صنعت دوچرخه و موتورسیکلت پرداخت و افزود: متاسفانه به رغم تلاش صورت گرفته در صنعت دوچرخه و ارتقاء داخلی سازی در این صنعت، در حوزه موتورسیکلت این روند معکوس بوده است و از ۶۰ درصد داخلی سازی در سال های گذشته امروز سهم داخلی سازی در این صنعت به کمتر ۵ درصد رسیده است و حدود ۹۵ درصد موتورسیکلت های موجود در کشور به صورت سی کی دی وارد و در داخل مونتاژ می شوند.

حجازی تصریح کرد: صنعت قطعه سازی موتورسیکلت در کشور نیز در مسیر نابودی است و بیشتر بازی می شود تا اینکه تولید در این صنعت انجام شود اما در صنعت دوچرخه شاهد پیشرفت و توسعه و اقدامات اجرایی خوبی هستیم.

وی در پایان با استثناء قرار دادن برخی مشاغل و اقشار زحمت کش در استفاده درست از موتورسیکلت در کشور، تصریح کرد: متاسفانه امروز بخش عظیمی از مزاحمت ها، تخلفات و دزدی ها توسط موتورسواران صورت می گیرد سهم موتورسیکلت در ایجاد تخلفات بسیار بالاست به همین جهت معتقدم در صورت توسعه فرهنگ دوچرخه سواری به خصوص در نسل جوان، علاوه بر کاهش آمار مرگ و میر و تخلفات جنایی، شاهد نتایج بسیار خوبی در حوزه سلامت نیز خواهیم بود از این رو انتظار می رود دولت با نگاه به نسل آینده و ارتقاء سلامت در این بخش به طور جدی به فرهنگ سازی و توسعه این صنعت ورود کند.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar