خرید خودرو از مناطق آزاد با وجود ممنوعیت واردات خودرو

بروزرسانی در: سه شنبه 10 اردیبهشت 98 ساعت 04:19
خرید خودرو از مناطق آزاد با وجود ممنوعیت واردات خودرو

مدتیست که واردات خودروهای خارجی ممنوع شده است و بسیاری از آنهایی که سودای خودروهای لوکس را در سر می پروراندند حالا ناچارند به خودروهای مدل پایینی که در بازار ایران موجود است اکتفا کنند؛ چون که دیگر خودروی خارجی وارد نمی‌شود. بر اساس بخشنامه‌ای که محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرده، واردات خودروهای خارجی ممنوع شده است و همین مساله قیمت خودروهای خارجی در بازار ایران را ظرف یک ماه نزدیک به دو برابر کرد.

اتفاقی که اعتراض‌های زیادی را به دنبال داشت ولی ممنوعیت واردات خودروهای خارجی ممکن است خیلی ها را به این فکر انداخته باشد که برای خرید خودروهای مدل جدید راهی مناطق آزاد شوند و با پرداخت گمرکی و عوارض، خودرویشان را پلاک ملی کنند ولی خوب است بدانید که تقریبا باید دور این موضوع را خط بکشید چون مناطق آزاد هم مشمول این ممنوعیت شده و آنها هم دیگر نمی‌توانند خودروی خارجی جدید وارد کنند. جالب است که موضوع ممنوعیت واردات خودروهای خارجی شهروندان مناطق آزاد را هم تحت تاثیر قرار داده است و قیمت ها در بازار این مناطق هم به شدت تصاعدی شده است. با این وضعیت و با توجه به افزایش بی سابقه نرخ ارز، بازار خودرو در مناطق آزادی مانند کیش و قشم با مشکلاتی رو به رو شده که یکی از شایع ترین این مشکلات بالا رفتن ۳۰ درصدی قیمت خودروهایی است که به دست اهالی این دو منطقه بیشترین استفاده را داشته و موجب نارضایتی آنها را فراهم کرده است.

به جز این آنها هم مثل مردم دیگر مناطق ایران دیگر نمی‌توانند سودای خودروهای مدل جدید خارجی را در سر بپرورانند. در ادامه به بررسی شیوه واردات و استفاده از خودروهای خارجی در مناطق آزاد می‌پردازیم.

آیا می‌توانیم خودروهای لاکچری را از مناطق آزاد بخریم؟

خیر، به خودتان زحمت ندهید! چون قوانین مناطق آزاد تغییرات زیادی دارد و شما نمی‌توانید با ذهنیت چند سال پیش در پی خرید خودرو از این مناطق باشید. در سال های گذشته تفاوت قیمت خودروهای خارجی در مناطق آزاد مانند قشم و کیش نسبت به دیگر شهرهای ایران موجب می‌شد افرادی که تمایل به استفاده از خودروهای لاکچری داشتند، برای خرید این خودروها با قیمت‌های پایین‌تر به جاهایی مانند قشم و کیش سفر کنند.

متقاضیان خرید خودروهای خارجی می‌توانستند خودروهای مورد نظر خود را با نصف قیمت نسبت به تهران یا دیگر شهرها خریداری کنند، حتی با پرداخت عوارض و هزینه‌های عبور از گمرک هم، خرید خودروی خارجی از مناطق آزاد به صرفه تر بود و می‌شد با هزینه ای منطقی تر از طریق این مناطق، یک خودروی لاکچری خرید ولی دیگر نمی‌توانید روی این موضوع حساب کنید؛ چون واردات خودرو از مناطق آزاد هم در قوانین جدید با محدودیت های زیادی مواجه شده است. البته ترخیص خودروهای خارجی از طریق مناطق آزاد همواره با دردسرها و محدودیت هایی همراه بوده و بارها هم قوانین مربوط به این موضوع تغییراتی داشته است.

برای چه خودروهایی می‌توان پلاک ملی گرفت؟

تا ۱۰ سال پیش که قوانین واردات خودروی خارجی به مناطق آزاد قشم و کیش فرق داشت، این امکان وجود داشت که افراد به طور شخصی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به خصوص از امارات خودرو وارد کنند و پس از پرداخت عوارض و ردشدن از گمرک ایران، آن را به سرزمین اصلی ببرند و با استفاده از پلاک شخصی با آن خودرو رفت و آمد کنند.

مدتی بعد این قانون تغییر کرد و تبصره‌های تازه ای برای واردات خودروهای خارجی از مناطق آزاد درنظر گرفته شد. طبق قوانین جدید، محدودیت‌ها برای واردات خودروهای خارجی بیشتر شد و تن‌ها می‌شد خودروهایی در این مناطق خرید و فروش شده یا از گمرک ترخیص شوند که حتما در ایران نمایندگی داشته باشند. به عنوان مثال؛ خریدوفروش و ترخیص خودروهای آمریکایی مانند شورلت و رولزرویس در مناطق آزاد همواره ممنوع بوده است. علت این ممنوعیت هم این است که خودروهای آمریکایی در ایران نمایندگی ندارند.

برای مصرف شخصی می‌توانیم خودروی خارجی وارد کنیم؟

خیر؛ تا پیش از تصویب قوانین جدید مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، خودروهایی که در داخل ایران نمایندگی داشتند، در مناطق آزاد خریدوفروش می‌شدند ولی با قوانین جدید، آنهایی که عشق خودرو بودند، دیگر نمی‌توانند رویای سواری با خودروهای مدرن را به واقعیت تبدیل کنند، چون دیگر خودروهای خارجی از گمرک ایران گذر نخواهند کرد. البته اهالی این جزیره کماکان می‌توانند برای رفت و آمد در محدوده منطقه از خودروهای خارجی استفاده کنند ولی آنهایی که می‌خواستند برای خودروهای خارجی پلاک ملی بگیرند و از گمرک عبور کنند، شامل ممنوعیت های جدید می‌شوند. براین اساس دیگر حتی برای مصرف‌های شخصی هم نمی‌توان از مناطق آزاد، خودروی شخصی وارد کرد.

محدودیت‌های جدید گریبان شهروندان مناطق آزاد را هم گرفته است؟

جالب است بدانید که قوانین جدید در خصوص ممنوعیت ورود خودروهای خارجی باعث شده تغییراتی هم در واردات خودرو در مناطق آزاد مانند قشم و کیش رخ دهد. طبق قوانین جدید، از این پس تن‌ها خودروهایی مجوز ورود به این مناطق را به دست می‌آورند که ظرفیت آنها بالای ۷ نفر باشند. در واقع واردکنندگان خودرو تن‌ها در صورتی می‌توانند مجوز این واردات را به دست بیاورند که خودروهایی مثل استیشن و ون را وارد کنند. در واقع سیاست مسئولان مناطق آزادی مانند قشم این است که از این به بعد واردات و صادرات برای گسترش توریسم و جهانگردی باشد.

به همین علت است که با ممنوعیت های انجام گرفته در واردات، فقط خودروهایی مانند استیشن و ون وارد مناطق آزاد می‌شود که بتوان با آنها گردشگران را در سطح منطقه جا به جا کرد. از آنجایی که گردشگری از صنایع خیلی پر سود و جاافتاده در این مناطق است، طبق نظر مسئولان برای افزایش این صنعت و جابه‌جایی هر چه بهتر مسافران و توریست‌ها بهتر است به جای وارد کردن خودروهای لاکچری خارجی، خودروهایی مانند ون و استیشن وارد جزیره شود. جالب اینجاست که بدانید میزان اشتغالزایی در جزیره‌ای مانند قشم با توجه به رشد و پیشرفت گردشگری بالاست و درصد بیکاری در این جزیره و تمام روستاهای آن فقط ۶ درصد است. شاید هم به این علت است که مسئولان و مدیران این جزیره می‌خواهند با واردات خودروهایی با ظرفیت بالا به رشد گردشگری کمک کنند تا میزان بیکاری را به کمترین حد ممکن برسانند.

قیمت خودرو در مناطق آزاد چه تغییری کرده است؟

شاید خیلی از ما این تصور را در ذهن داریم که با رکود بازار و کاهش خرید و فروش در مناطق آزاد، اقتصاد این مناطق هم با مشکل مواجه می‌شود، ولی واقعیت حداقل در خصوص جزایری مانند قشم و کیش این طور نیست. البته با تصویب قوانین جدید در مورد ممنوعیت واردات بعضی کالاهای خارجی و قفل شدن بازار، تا اندازه‌ای از درآمد مناطق آزاد کاهش پیدا کرده ولی این رقم به اندازه ای نیست که اقتصاد این جزایر را تهدید کند. در واقع آن‌چه بیشتر از هر چیز دیگر بازارهای این مناطق را تحت تاثیر قرار داده افزایش نرخ ارز و درهم است. اگرچه داد و ستد و فعالیت بازار در مناطق آزاد با توجه به پایین و بالا شدن نرخ دلار تا اندازه ای دچار رکود شده ولی از آنجایی که قشم و کیش واحدهای تولیدی فعالی دارند که در صادرات هم موفق هستند، خیلی به دردسر نیفتاده‌اند.

این دو منطقه در دو سال گذشته رشد ۴۵ درصدی صادرات داشته اند و در یک سال اخیر درآمد های میلیون دلاری از صادرات کسب کرده‌اند، پس ممنوعیت واردات کالاهای خارجی خیلی هم روی بازار این مناطق تاثیری نداشته ولی قضیه در بخش خودرو اندکی متفاوت است. عدم عرضه خودروهای خارجی در بازار جزیره‌ای مانند قشم موجب افزایش قیمت خودروهایی شده است که بیشتر مردم از آن استفاده می‌کنند. خودرو تویوتا دو کابین است که گستردگی استفاده از آن را می‌توان به پراید تشبیه کرد. این خودرو تا پیش از ممنوع شدن واردات خودروهای خارجی به قیمت ۶۵ میلیون تومان به فروش می‌رسیده و با تصویب این قانون و افزایش‌های نجومی قیمت دلار هم اکنون با قیمت ۹۵ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود که حسابی موجب اعتراض مردم شده است.

قوانین عبور و مرور پلاک مناطق آزاد چه تغییراتی داشته است؟

ورود خودروهای خارجی به مناطق آزاد قشم و کیش و خروج آنها از این دو جزیره، همواره با حرف و حدیث‌های زیادی همراه بوده است. در سال‌های اخیر بارها قوانین و مقررات ورود و خروج خودروهای خارجی به مناطق آزاد با تغییراتی همراه بوده است. در سال ۹۰ طبق مصوبه پلیس راهنمایی و رانندگی خودروهای خارجی با پلاک مناطق آزاد حق خروج از محدوده آن مناطق را نداشتند. این مسئله همیشه برای ساکنان این مناطق معضلی جدی بود تا اینکه در نوروز سال ۹۶ این مجوز برای اهالی دو منطقه آزاد کیش و قشم صادر شد تا بتوانند با خودروهای خارجی خود به سرزمین اصلی سفر کنند. البته این مجوز مقطعی بود و فقط با داشتن کارت شهروندی می‌توانستند گذر موقت به مدت یک ماه داشته باشند. البته در سال‌های گذشته و پیش از ممنوع شدن واردات خودرو، خریداران خودروهای خارجی با گذر از گمرک و دریافت پلاک ملی می‌توانستند از جزیره خارج شوند.

قیمت خودرو منطقه ازاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "خرید خودرو از مناطق آزاد با وجود ممنوعیت واردات خودرو"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
آرش
مهمان

الان اگه قصد خرید یک ماشین خارجی از مناطق آزاد رو داشته باشیم چی کار باید بکنیم؟ آیا می تونیم بخریم و پلاک کنیم و استفاده کنیم یا نه