خودروسازان تسهیلات بانکی را عادلانه توزیع نکرده‌اند

یکشنبه 12 آبان 98 ساعت 11:09
خودروسازان تسهیلات بانکی را عادلانه توزیع نکرده‌اند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس عقیده دارد خودروسازان تسهیلات بانکی دریافتی را عادلانه بین شرکت‌های قطعه‌ساز توزیع نکردند و این اعتبارات تنها به قطعه‌سازان زیرمجموعه خودروسازان رسید.

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در خصوص پرداخت تسهیلات به خودروسازان، گفت: هرچند قطعه‌سازان داخلی در سال‌های اخیر توانستند خیلی از قطعات مورد نیاز تولید خودرو را در کشور بومی کرده و در داخل تولید کنند ولی  بدقولی خودروسازان در پرداخت بدهی‌ها، مطالبات آنها را به ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش داد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی افزود: مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان باعث شد این شرکت‌ها نتوانند تعهدات خود به بیمه، مالیات و... را پرداخت کنند به همین خاطر در سال اخیر مقرر شد؛ بانک مرکزی خط اعتباری بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان در اختیار خودروسازان قرار دهد تا این اعتبارات بین قطعه‌سازان توزیع شود و قطعه‌سازان هم با اصلاحات لازم قیمت تمام شده تولید را کاهش دهند تا روند تحویل خودرو اصلاح شود.

با افزایش نرخ ارز خودروسازان محصولات تولیدی خود را با قیمت‌های جهانی مقایسه کرده و مطرح کردند خودروهای داخلی بسیار ارزان هستند در حالی که این ذهنیت اشتباه است چون درآمدها در ایران ریالی است و نمی‌توان هزینه‌ها را بر اساس دلار پرداخت کرد

وی اظهار کرد: خودروسازان تسهیلات دریافتی را بین تمام شرکت‌های قطعه‌سازی توزیع نکردند و این اعتبارات تنها به قطعه‌سازان زیرمجموعه خودروسازان و شرکت‌هایی که با این خودروسازان در ارتباط بودند، رسید.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اصرار خودروسازان به دریافت تسهیلات، یادآور شد: تسهیلات پرداختی در سال اخیر  با هدف کاهش قیمت تمام شده تولید و ساماندهی بازار خودرو بود حال آنکه این امر محقق نشد و طلب  قطعه‌سازان هنوز باقی است.

مقایسه قیمت خودروهای داخلی با همتای خارجی آنها توقع نابه جایی است

حسینی اضافه کرد: با افزایش نرخ ارز خودروسازان محصولات تولیدی خود را با قیمت‌های جهانی مقایسه کرده و مطرح کردند خودروهای داخلی بسیار ارزان هستند در حالی که این ذهنیت اشتباه است چون درآمدها در ایران ریالی است و نمی‌توان هزینه‌ها را بر اساس دلار پرداخت کرد.

وی با انتقاد از روند قیمت‌گذاری خودرو به پیش فروش خودروسازان اشاره و ادامه داد: پیش فروش خودرو باید با برنامه باشد تا خودروسازان بتوانند به آن عمل کنند. در صورت جمع آوری نقدینگی و عدم تحویل آن به تولید، تورم ایجاد می‌شود.

هزینه‌های سربار تولید خودرو اصلاح شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه باید هزینه‌های سربار تولید خودرو اصلاح شود، تصریح کرد: اگر تمام قطعات خودرو براساس دانش شرکت‌های دانش‌بنیان و با تکیه به تخصص متخصصان در داخل تولید می‌شد قیمت خودرو کاهش چشمگیری پیدا می‌کرد چون حامل‌های انرژی مثل آب، برق، گاز و...در ایران بسیار ارزان است.

خانه ملت

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar