خودروسازان تمایلی به خصوصی سازی ندارند

شنبه 19 مرداد 98 ساعت 11:05
خودروسازان تمایلی به خصوصی سازی ندارند

کارشناس مسائل اقتصادی سهم خودروسازان در تولید ناخلص داخلی را ۲۰ درصد عنوان کرد.

محسن امینی کارشناس مسائل اقتصادی  با اشاره به روند خصوصی سازی در کشور، گفت: در واقع از اواخر دهه ۷۰ بحث خصوصی سازی  مطرح شد، اما تا به امروز هیچگونه اتفاقی در این زمینه رخ نداده است، به صورتی که مشکل تنها در تعریف است، اما اجرایی نمی‌شود.

او ادامه داد: در حال حاضر این ۲ گروه خودروسازی مطرح کشور بدهی‌های بزرگی به بانک‌ها در قبال وام‌هایشان دارند که میزان انباشت آن‌ها میلیاردی است، هر چند اگر وضع وضعیت اقتصادی کشور بهبود پیداکند و روش‌های مدیریتی این شرکت‌ها هم در وضعیت مطلوبی قرار بگیرد، میزان سودآوری آن‌ها مطلوب خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد:  بخش زیادی از بازار ایران در اختیار گروه‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو قرار دارد ، اگر قرار است خصوصی سازی شکل بگیرد باید یک تعریف اساسی  در این باره شکل بگیرد ، یعنی در ابتدای کار باید صورت‌های مالی شرکت‌ها شفاف و قابل بررسی باشند.

۱۸ هزار میلیارد تومان از سهام عدالت خصوصی سازی شده است

به  گفته او گروه‌های یاد شده تا اندازه‌ای برای خصوصی سازی و همچنین واگذاری قسمتی از سهام این شرکت‌ها مقاومت می‌کنند و تمایلی به این روند ندارند.

امینی تاکید کرد: در زمانی که رشد اقتصادی کشور در وضعیت مثبتی قرار داشت و تحریم‌ها هم اعمال نشده بود، نزدیک به ۲۰ درصد تأثیر کل صنعت در تولید ناخالص داخلی کشور به صنعت خودروسازی مربوط بود این امر بیانگر این است که  صنعت خودروسازی در بین دیگر صنایع در رشد اقتصادی کشور بیشترین تأثیر را داشته است.

باشگاه خبرنگاران

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar