خودروسازان نباید از تایر وارداتی استفاده کنند

دوشنبه 4 شهریور 98 ساعت 13:31
خودروسازان نباید از تایر وارداتی استفاده کنند

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر گفت: تا زمانی که امکان تولید تایر در داخل کشور وجود دارد، خودروسازان نباید از تایر وارداتی استفاده کنند. ما هم به این مسئله اعتراض کرده‌ایم و علت انجام چنین کاری معلوم نیست.

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در رابطه با وضعیت تولیدکنندگان تایر در کشور گفت: تولید لاستیک مثل همه صنایع دیگر در شرایط تحریم انجام می‌پذیرد و مشکلات انتقال، تخصیص و تأمین ارز وجود دارد. تهیه و تأمین مواد اولیه در بعضی موارد به موقع انجام نمی‌شود و افت و خیزهایی را در تولید ایجاد می‌کند. به طور کلی شرکت‌ها، تولید تایر را با چنگ و دندان ادامه می‌دهند. این نکته را باید گفت که نزدیک به ۶۰ درصد ارزشی مواد اولیه، داخلی است و مابقی از خارج کشور تأمین می‌شود. مشکل رساندن به موقع مواد اولیه تنها مختص خارجی‌ها نیست بلکه بعضی از مواد اولیه داخلی هم وابستگی ارزی بالایی دارند و در تحویل مشکلاتی به وجود می‌آید.

وی در مورد مطالبات از خودروسازان اظهار کرد: آمار دقیقی از مطالبات تولیدکنندگان تایر از خودروسازان در دسترس نیست ولی شرایط در حالت معمولی قرار دارد. خودروسازان معمولاً در پرداخت مطالبات تأخیر دارند و تا ۱۲۰ روز حتی خود را بدهکار نمی‌دانند. ما هم مجبوریم کالایی که به خودروسازان می‌فروشیم با هزینه خود حمل و تخلیه کنیم.

تایرهای وارداتی و چینی زیر خودروهای داخلی

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در رابطه با استفاده خودروسازان از تایر وارداتی گفت: ما به این قضیه اعتراض کردیم که چرا خودروسازان از تایرهای وارداتی روی محصولات خود استفاده می‌کنند و طبق قانون اجازه چنین کاری وجود ندارد. کالایی که در داخل کشور قابل تولید است را نباید از خارج کشور وارد کرد و روی محصولات داخلی مورد استفاده قرار داد. اگر به آمار واردات گمرک مراجعه کنید، مشاهده خواهید کرد که گروه‌های خودروساز هم در بین واردکنندگان تایر قرار دارند. خودروسازان تا ۱۲۰ روز خود را ملزم به پرداخت نمی‌دانند پس نمی‌توان گفت واردات تایر برای خودروسازان به صرفه‌تر در می‌آید ولی باید به دنبال انگیزه‌های اصلی بود. کیفیت این تایرهای وارداتی که در بیشتر موارد چینی هستند هم متفاوت است و بعضی از آن‌ها با کیفیت و برخی دیگر کیفیت بالایی ندارند.

خرید تایر با نرخ مصوب

تنها در پایان اشاره‌ای به روش‌های خرید و توزیع تایر با نرخ مصوب کرد: هر کارخانه‌ای یک سری نماینده دارد و آن‌ها معمولاً ماهانه خریدهای خود را انجام می‌دهند. این روش هم اکنون برای توزیع تایر بر اساس نرخ مصوب است و کارخانه موظف است تایر خود را به توزیع کننده بدهد. شرکت توزیع‌کننده هم باید به همین روال عرضه را انجام دهد ولی بعضی از کارخانه‌ها فروش اینترنی هم دارند. به طور کلی برای هر خودرویی یک جفت لاستیک در سال بر اساس نرخ مصوب عرضه می‌شود. بنابراین برای خرید تایر با نرخ مصوب می‌توان از این ۲ روش استفاده کرد.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar