خودروهای قاچاق خریدار برای صادرات ندارد

شنبه 13 بهمن 97 ساعت 14:03
خودروهای قاچاق خریدار برای صادرات ندارد

مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با ذکر اینکه در ۱۰ ماهه امسال بیش از ۴ هزار پرونده کالاهای متروکه تعیین تکلیف شد، گفت: خودروهای قاچاق خریدار برای صادرات ندارد.

جمشید قسوریان جهرمی مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در خصوص آخرین شرایط تعیین تکلیف کالاهای متروکه در گمرکات و بنادر اظهار داشت:‌ بتازگی ۱۰ هزار کانتینر در بندر شهید رجایی بندرعباس متروکه شده بود که مشکل آنها حل شد. منتهی موضوع این است که کالاها متغیر بوده و هر هفته به شمار آنها اضافه می‌شود.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و اموال تملیکی با ذکر اینکه یک گروه ویژه ۱۲ نفره از سازمان به بندر عباس فرستادیم تا با همکاری گمرک و بنادر کالاهای متروکه هر چه زودتر تعیین تکلیف شوند، تصریح کرد: بعد از آنکه آمار کالاها به ما اعلام شود مجوزهای لازم اخذ شده تا هر چه زودتر تکلیف آنها معلوم شود.

وی با اشاره به آمار ۱۰ ماهه کالاهای متروکه گفت:‌ در این مدت تعیین تکلیف کالاهای متروکه صد درصد افزایش داشته و تاکنون نزدیک به ۴ هزار پرونده که بعضی از آنها چندین کانتینر را در بر می‌گیرد به نتیجه قطعی رسیده است.

جهرمی افزود: تاکنون حدود ۶۷۰ میلیارد تومان میزان فروش این کالاها بوده که بیش از ۲۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش رشد دارد.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در خصوص خودروهای قاچاق متروکه عنوان کرد: سال پیش شماری از خودروهای قاچاق صادرات شد و آمار جدیدی در سال جدید وجود ندارد چون کشورهای دیگر محدودیت نداشته و مدل‌های جدید می‌آیند و به لحاظ قیمتی هم برای آنها ارزش چندانی ندارد به همین خاطر مشتری که بتواند آن را صادر کند نیست. مگر آنکه به شرط قطعه شدن تحویل بگیرد یا به صورت جمعی نسبت به فروش آن اقدام شود.

وی در پاسخ به این سؤال که کدام ارگان باید در خصوص خودروهای قاچاق تصمیم‌گیری کند، گفت: در بحث قاچاق مجموعه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان‌هایی که عضو آن هستند نظر می‌دهند البته باید شرایط کشور در نظر گرفته شود.

جهرمی در خصوص اینکه مصلحت چیست مگر قرار نبود کالاهای قاچاق منهدم شوند، گفت: قانون تصریح کرده این کالاها صادر شوند و اگر نشد انهدام. منتهی در شرایط کشور و تشدید تحریم‌ها شاید بخشی از آن به طور قطعه فروخته شود البته هنوز پیشنهاد آن را ندادیم و در حال بررسی هستیم. در ستاد تصمیمی برای این موضوع گرفته نشده است. این مباحث نیاز به همفکری، بررسی و جمع بندی دارد.

وی در خصوص مابقی کالاهای قاچاق گفت: بخشی از آن بر اساس مصوبه دولت در داخل فروخته شد که به صورت مزایده بود این کالاها شامل لوازم خانگی، ابزارآلات و دیگر کالاهای بادوام است.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با ذکر اینکه یکی از رویکردهای سازمان تلاش برای کمک به تولید است، تصریح کرد: در این راستا در طول ماه‌های گذشته ۱۰۰ اظهارنامه گمرکی مربوط به کالاهای گروه مپنا که فعالیت‌های نیروگاهی دارد به خاطر مشکلات در ترخیص، متروکه شده بود. این کالاها ارزش بالایی داشت و با هماهنگی‌ها و انجام فرایندهای اداری به خودشان واگذار کردیم.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar