خودروی یورو ۵ سوخت یورو ۵ نیاز دارد

پنج شنبه 5 دی 98 ساعت 12:36
خودروی یورو 5 سوخت یورو 5 نیاز دارد

به عقیده یک کارشناس صنعت خودرو، ارتقا استاندارهای آلایندگی و انبوه‌سازی خودروهای یورو ۵ نیازمند وجود سوخت مناسب و با استاندارد یورو ۵ است، در غیر این صورت تمام سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته به هدر خواهد رفت و خودرو هم آسیب خواهد دید.

حسن کریمی سنجری اظهار کرد: ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای بنزین‌سوز از جمله اقدامات موثری است که در یکی دو دهه اخیر در گروه‌های بزرگ خودروسازی دنیا و به خاطر الزامات قانونی مورد پیگیری جدی قرار گرفته است. با توجه به اینکه مهمترین مورد در یک خودرو در ارتقای سطح آلایندگی، موتور یک خودروست، قانون ارتقای سطح آلایندگی موتور در کشور از ابتدای دهه ۸۰ تحت عنوان استاندارد زیست محیطی (یورو) توسط موسسه استاندارد تدوین و امروزه توسط سازمان ملی استاندارد، ارتقا یافته و پیگیری می‌شود.

وی افزود: هرچند گروه‌های خودروسازی این روزها با مشکلات زیادی از جمله محدودیت‌های بین‌المللی برای کسب دانش فنی، ارتقای ساختاری موتور و تأمین قطعات استراتژیک رو به رو هستند اما این موضوع موجب نمی‌شود که از ارتقای استاندارد زیست محیطی خودروهای بنزین‌سوز به سطح یورو ۵ ناامید شویم؛ کمااینکه هم اکنون  گروه‌های خودروساز موفق به تولید خودروهایی با استاندارد یورو ۵ هم شده‌اند.

این کارشناس صنعت خودرو با ذکر اینکه در این رابطه ذکر چند نکته ضروری است، اظهار کرد: بهره‌مندی از شرایط زیست محیطی یک خودروی یورو ۵ زمانی میسر می‌شود که بتوان سوخت و سیالات مناسب با این سطح از استاندارد را نیز تأمین کرد؛ در غیر این صورت نه‌تنها به لحاظ کاهش آلایندگی پیشرفتی حاصل نمی‌شود بلکه سوخت نامناسب به بعضی از قطعات خودرو و از همه مهم‌تر موتور صدمه می‌زند و در واقع بهره لازم از سرمایه‌گذاری بر روی ارتقای سطح موتور حاصل نمی‌شود. امروزه برخلاف ادعاهای مطرح شده؛ بنزین و گازوئیل مصرفی کشور از استاندارد و حتی کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

کریمی سنجری ادامه داد: علاوه بر این انبوه‌سازی خودروهای یورو ۵ مستلزم تأمین قطعات خاصی است که ممکن است سرعت تأمین این قطعات با ظرفیت کامل خطوط تولید گروه‌های خودروساز، سازگار نباشد؛ لذا ضروری است برای جلوگیری از افت تولید، الزام تولید با استاندارد یورو ۵ بصورت مقطعی و ابتدا با بخشی از توان تولید گروه‌های خودروساز آغاز شود و به مرور به تمام ظرفیت این شرکتها تعمیم پیدا کند. بهتر است که به عنوان مثال ۵۰ تا ۶۰ درصد تولیدات ماهانه یک شرکت حتماً یورو ۵ باشند و به مرور طی یک مدت زمان مشخص، این تناسب به  ۱۰۰ درصد نزدیک شود.

وی ادامه داد: همچنین از یاد نبریم که خودروهای تجاری فرسوده و موتورسیکلت‌ها بیشترین سهم را در آلوده‌سازی هوای کلان شهرها دارند؛ بنابراین بازسازی اتوبوس‌ها که تمامی فعالیت آن‌ها در مراکز کلان شهرهاست و کامیون‌ها و کامیونت‌های شهری، از جمله اقدامات موثری است که می‌تواند سطح آلودگی این شهرها را کاهش دهد. همچنین برقی کردن موتورسیکلت‌های فرسوده که توان فنی آن هم در بعضی از مراکز وجود دارد، نقش بسزایی در کاهش آلودگی به خصوص در کلان‌ شهرها خواهد داشت.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: در اینجا دولت، به خصوص سازمان ملی استاندارد بایستی بر اساس شاخص‌ها و محاسبات منطقی طراحی را تدوین کند که با کمترین سرمایه‌گذاری بیشترین کاهش در آلودگی شهرها و کلان شهرها ایجاد شود. قطعاً ارتقای سطح استاندارد به یورو ۵ و در ادامه به یورو ۶ پروژه‌هایی هستند که حتماً بطور جدی باید دنبال شوند.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar