دخالت در کار مراکز اسقاط خودرو به ضرر همه است

بروزرسانی در: شنبه 28 اردیبهشت 98 ساعت 11:36
دخالت در کار مراکز اسقاط خودرو به ضرر همه است

فروش انحصاری و نیز گران فروشی برگه‌های اسقاط، آن‌هم به میزان چهاربرابر در هر برگ، باعث افزایش ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومانی قیمت هر خودرو وارداتی می‌شود. انباشت این هزینه‌ها و درنهایت فشار این تحمیل‌ها به مصرف‌کننده انتقال داده خواهد شد، ولی باید دید آیا مصرف‌کننده توان و پذیرش پرداخت آن را دارد؟

زد فور کار: با بسته شدن سامانه اسقاط خودرو بر روی مراکز اسقاط و شرکت‌های واردکننده، خرید برگ اسقاط منحصر به اقدام از طریق انجمن اسقاط خودرو شده است و امکان واریز وجه به‌منظور دریافت برگه اسقاط (برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی) از طریق این سامانه وجود ندارد. این موضوع را مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت و افزود: «کانال انتقال برگه اسقاط بین صفحات شرکت‌های واردکننده خودرو در سامانه مربوطه هم مسدود شده است و عملاً شرکت‌های واردکننده باید فقط از انجمن اسقاط خودرو فرسوده و به هر قیمتی که این انجمن اعلام می‌کند، برگه خریداری کنند.»

دادفر آخرین قیمت اعلام شده از طرف این انجمن را به‌ازای هر برگه ۶ میلیون تومان اعلام می‌کند.

وی با ذکر این‌که چنین تصمیمی از طرف رئیس ستاد سوخت اتخاذ شده است، می‌افزاید: «شرکت‌های نمایندگی رسمی و واردکنندگان خودرو به هیچ وجه تا اطلاع ثانوی برگ اسقاط خودرو نخرند. چون که این رویه باعث انحصار برای عده‌ای خاص و دخالت در بازاری است که براساس تعامل بین شرکت‌های واردکننده خودرو و مراکز اسقاط شکل گرفته است.»

به‌گفته دادفر مراتب به کلیه نهادهای نظارتی و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و ذی‌مدخل گزارش شده و انجمن واردکنندگان خودرو امیدوار است هرچه زودتر این اقدام خلاف قانون که همراه با دخالت در بازار و برهم‌زننده نظم و تعادل پنج ساله دادوستد بین مراکز و شرکت‌ها بوده، متوقف شود تا این انجمن ناچار به طرح شکایت به‌نمایندگی از تمام واردکنندگان خودرو در دادسرای کارکنان دولت نشود.

اقدام ستاد سوخت در مورد اعلام روش خرید گواهی اسقاط خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بر هم زدن نظم در شرایط کنونی اقتصادی کشور و انحصار یک فعالیت که مستقیماً بر قیمت خودروهای خارجی در بازار تاثیرگذار است، به‌نوعی یک حرکت فراقانونی به نظر می‌رسد. فروش انحصاری و همچنین گران فروشی برگه‌های اسقاط آن‌هم به میزان چهار برابر در هر برگ، باعث افزایش ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومانی قیمت در هر خودرو وارداتی شود.

انباشت این هزینه‌ها و درنهایت فشار این تحمیل‌ها به مصرف‌کننده انتقال داده خواهد شد، اما باید دید آیا مصرف‌کننده توان و پذیرش پرداخت آن را دارد؟ مشتریان خرید خودروهای خارجی برای سرمایه‌گذاری و استفاده از خودرویی با ارزش نهایت ۳۰۰ میلیون تومان، سرمایه خود را وارد بازار کرده‌اند ولی حال باتوجه به تغییرات در تصمیمات، هزینه ترخیص خودروهای مانده در گمرک هر روز بیشتر از روز قبل بر دوش مصرف‌کنندگان نهایی سنگینی می‌کند.

 آیا ستاد سوخت به طور قانونی اجازه ورود به موضوع نحوه خرید و فروش برگه اسقاط خودروهای فرسوده را دارد؟

برای ایجاد انحصار و منفعت‌طلبی، قانون حقی برای یک فرد یا سازمان قائل نشده است. با یک مراجعه ساده به تارنمای پایگاه اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام خودرو فرسوده متوجه تبلیغات گسترده این بنگاه اقتصادی برای جلب خودروهای فرسوده و خرید گواهی از شرکت‌های اسقاط خودرو می‌شوید، درصورتی‌که اگر گواهی اسقاط در مسیر عادی خود قرار بگیرد، نیازی به حضور واسطه‌ها و دلالی برگه‌های اسقاط خودرو نیست.

در طول سال‌های اخیر شرکت‌های اسقاط خودرو می‌توانستند با تعامل و آزادی عمل خریداران خود را انتخاب کنند. ایجاد مسیر جایگزین انحصاری نه‌تنها به نفع آن شرکت‌ها نبوده، بلکه شرکت‌های نمایندگی رسمی و واردکنندگان خودرو را هم تحت فشار قرار داده و مخل نظمی است که مراکز اسقاط در پنج سال اخیر برای مبادله گواهی‌ها با شرکت‌ها ایجاد کرده بودند.

از طرف دیگر، باتوجه به حساسیت موضوع و فرصت کوتاه دوماهه مصوبه اجرایی ترخیص خودروهای رسوب کرده در گمرک، مانع‌تراشی‌ها باعث اجرایی‌نشدن مصوبه هیات دولت می‌شود.

 آیا شرکت‌های فعال در این زمینه با فروش برگه‌های اسقاط به انجمن اسقاط خودرو موافق هستند؟

خرید برگ اسقاط منحصر به انجمن اسقاط خودرو کشور شده و عملاً با اجرایی‌شدن دستور رئیس ستاد سوخت صفحات شرکت‌ها بر مراکزهای اسقاط که قصد واریز برگه اسقاط برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی را دارند، بسته است.

مراکز اسقاط باتوجه به انباشت چند ده‌هزار عددی برگه‌های اسقاط در طول دوران ممنوعیت واردات خودرو مشکلات زیادی را متحمل شده‌اند و حال که فرصت واگذاری برگه‌های اسقاط به وجود آمده است، انتظار دارند بتوانند با چانه زنی و تعامل، زیان انباشته خود را به حداقل برسانند. ولی ایجاد کانال ویژه برای فروش برگه‌های اسقاط خلاف خواست مراکز اسقاط و شرکت‌های واردکننده خودرو است.

قیمت هر برگه اسقاط در طول سال‌های اخیر یعنی در زمان آزادی واردات چقدر بود؟ ارزش‌گذاری این برگه‌ها وظیفه چه کسی است؟

در طول سال‌های اخیر ارزش‌گذاری هر برگه از طرف مراکز اسقاط با توافق بین خریدار و فروشنده انجام می‌گرفت که نزدیک به ۱.۵ تا ۲.۵ میلیون بوده، این در حالی است که انجمن اسقاط درخواست ۶ میلیون تومان برای هر برگه را دارد.

این اختلاف قیمت نه‌تنها توجیه پذیر نیست بلکه با یک حساب سرانگشتی می‌توانید ببیندید این انجمن درخواست چه رقم بزرگی را از شرکت‌های واردکننده خودرو دارد. تقریباً ۱۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی در طول دوماه آتی وارد کشور خواهد شد و برای واردات این خودروها حدود ۵۰ هزار برگه اسقاط نیاز است.

تاثیرات تصمیم رئیس ستاد سوخت بر بازار خودروهای خارجی به چه صورت خواهد بود؟

قطعاً تاثیرات این تصمیم بر قیمت نهایی خودروهای وارداتی بسیار زیاد خواهد بود. نباید انتظار داشت در یکی از پارامترهای تاثیرگذار، افزایش قیمت چندبرابری را داشته باشیم ولی قیمت خودروهای وارداتی مثل گذشته باشد.

تحمیل هزینه به مصرف‌کنندگان نهایی این خودروها مانع ثبات در بازار قیمت این قبیل خودروها می‌شود. این در حالی است که دخالت ستاد سوخت در تعیین قیمت و همچنین ایجاد انحصار برای یک تشکل و محدودیت برای مراکز اسقاط و شرکت‌های واردکننده و همچنین ایجاد بازار انحصاری شده است. البته اگر ستاد سوخت از دخالت در این موضوع دست بردارد، تعامل با مراکز اسقاط بسیار راحت‌تر و با رضایت طرفین برقرار می‌شود.

 ستاد سوخت برای انحصار فروش برگه‌های اسقاط چه الزاماتی را به‌وجود آورده است؟

انجمن مراکز اسقاط خودرو با هماهنگی این ستاد، تمام مراکز اسقاط را ملزم به فروش انحصاری کرده است و با مراکزی که بخواهند مستقل عمل کنند به‌صورت قهری برخورد می‌کند.

رئیس انجمن مراکز اسقاط به دنبال کانالیزه‌کردن خریدوفروش برگه‌های اسقاط به‌نفع آن انجمن، اعلام کرده است صفحه کاربری مراکزی که به شرکت‌های واردکننده خودرو برگه اسقاط بفروشند، در سامانه بسته خواهد شد.

انجمن مراکز اسقاط برای شرکت‌های واردکننده‌ای که به‌منظور تسهیل کار دیگر شرکت‌های همکار و خروج هرچه زودتر خودروهای مانده در گمرک می‌خواستند مبادرت به واریز و انتقال برگه‌های اسقاط کنند، محدودیت ایجاد کرده است.

بعضی دیگر از شرکت‌های واردکننده که هم اکنون نیاز به برگه‌های اسقاط ندارند و تمایل انتقال به دیگر شرکت‌های واردکننده را دارند نیز محدود شده‌اند. مشکل شرکت‌های نمایندگی رسمی و واردکنندگان خودرو با ستاد سوخت بر سر قیمت برگه‌های اسقاط خودرو نیست، چون ارزش‌گذاری آنان یک توافق دوطرفه است بلکه مشکل برسر محدودیت‌های ایجادشده از طرف یک دستگاه اجرایی کشور است، آن هم درحالی‌که وظیفه این دستگاه فقط نظارت و هماهنگی میان مراکز اسقاط و واردکنندگان خودرو است.

بعضی مراکز اسقاط حاضر هستند برگه گواهی‌های اسقاط را به ارزش ۱.۵ میلیون‌تومان در سامانه بارگذاری کنند ولی ستاد سوخت امکان واریز وجه این برگه‌ها را میسر نمی‌کند. این دخالت دستوری و محدودکننده برای چیست؟

اخبار خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar