دلیل عدم واردات خودرو بالا بردن قیمت خودروهای تولید داخل است

شنبه 15 دی 97 ساعت 10:57
دلیل عدم واردات خودرو بالا بردن قیمت خودروهای تولید داخل است

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: اصلی‌ترین هدف عدم واردات خودرو بالا بردن قیمت خودروهای تولید داخل است، بر همین اساس آغاز این طرح توسط دو خودروساز اصلی زده شد و سرانجام به تصویب رسید، اگر واردات خودرو آزاد بود امروز کسی که می‌توانست تویوتا کرولای ۱۴۰ میلیون تومانی را بخرد دیگر ۱۱۰ میلیون تومان برای دنا نمی‌داد.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک گفت: بنا بر مصوبه نشست سران سه قوا تمام خودروهایی که در گمرک وجود دارند، ترخیص آنها با طی روند قانونی ظرف روزهای آینده شروع خواهد شد.

وی ادامه داد: ارزش این خودروها حدود هفت هزار میلیارد تومان است و درآمد دولت از ترخیص آنها حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. متوسط زمانی که این خودروها برای تعیین تکلیف در گمرک مانده‌اند هفت ماه است این در حالی است که ما خودروهایی داشتیم که بیش از دو سال است در گمرک مانده و ترخیص نشده‌اند و همین امر موجب شده ضرر بزرگی به وارد کننده تحمیل شود جدا از آن اکنون تمام این خودروها برای خروج از پارکینگ باید توسط تکنسین‌ها اورهال شوند. خودرویی که دو ماه استارت نخورد اصطلاحاً باطری آن می‌خوابد اکنون این خودروها که بیش از ۷ ماه است در پارکینگ زیر باران و برف مانده است.

دادفر در مورد تاثیرگذاری ترخیص این خودروها بر روی بازار گفت: به دلیل قیمت بالای ماشین‌های وارداتی این بازار در رکود است ولی احتمال دارد ۱۰ تا ۱۵ درصد شاهد کاهش قمیت باشیم.

وی در مورد بعضی اظهارات مبنی بر اینکه دلیل ممنوعیت واردات خودرو به خاطر محدودیت ارزی دولت است و نه حمایت از خودروسازان داخلی گفت: اصلی‌ترین هدف عدم واردات خودرو بالا بردن قیمت خودروهای تولید داخل است بر همین اساس آغاز این طرح توسط دو خودروساز اصلی زده شد و سرانجام به تصویب رسید، اگر واردات خودرو آزاد بود امروز کسی که می‌توانست تویوتا کرولای ۱۴۰ میلیون تومانی را بخرد دیگر ۱۱۰ میلیون تومان برای دنا نمی‌داد. من این موضوع را سال پیش هم اعلام کردم که با بستن واردات خودرو در پی افزایش چند صد درصدی تولیدات ایران خودرو و سایپا هستند و اگر ما تحریم هم نبودیم باز هم جلوی واردات خودرو گرفته می‌شود.

انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: اگر دغدغه، ارز کشور است ما بارها اعلام کردیم که حاضریم از سرمایه ایرانیان خارج از کشور بدون آنکه دلاری از دولت بگیریم خودرو وارد کنیم. ولی باز هم آقایان قبول نکردند چون می‌دانند حتی با این افزایش قیمت دلار باز هم افزایش قیمت تولیدات ایران خودرو و سایپا در مقابل قیمت خودروهای خارجی منطقی نخواهد بود و مردم تولیدات آنها را نخواهند خرید پس فقط در صورتی می‌توانند خودروی خود را با این قیمت فعلی بفروشند که بازار در انحصار خودشان باشد و مردم چاره‌ای جز خرید از آنها نداشته باشند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar