دلیل کاهش ۲۲ درصدی تولید خودرو چیست؟

چهارشنبه 3 مهر 98 ساعت 10:36
دلیل کاهش 22 درصدی تولید خودرو چیست؟

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در خصوص وضعیت تولید خودرو گفت: علت اصلی کاهش ۲۲ درصد تولید خودرو در کشور فقط به عامل نقدینگی مربوط می‌شود.

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در مورد داخلی‌سازی قطعات خودرو اظهار کرد: هم اکنون طبق اطلاعاتی که داریم تقریباً ۶۵ درصد داخلی‌سازی در قطعات خودرو انجام گرفته است که امکان افزایش آن تا نزدیک به ۹۰ درصد هم وجود دارد. تولید قطعات های‌تک هم در حال انجام است ولی مشکل اساسی در خصوص قطعه‌سازان مربوط به نقدینگی است. لازم به ذکر است که نمایشگاه‌های داخلی‌سازی قطعات هم تأثیر به‌سزایی در این زمینه داشته و ما امیدواریم این قضیه ادامه‌دار باشد.

جلوگیری از واردات

نجفی‌منش در خصوص واردات قطعات به کشور گفت: بعضی از کالاهایی که یک بار هم واردات آن‌ها ممنوع شده بود امسال با فشار تجار قرار شد که واردات آن‌ها آزاد شود اما تلاش کردیم که این کار انجام نپذیرد. از جمله قطعاتی که واردات آن‌ها ممنوع است می‌توان به لنت ترمز اشاره کرد. خطری که همیشه بالای سر قطعه‌سازان وجود دارد این است که کالا در داخل کشور تولید شود ولی با واردات از خارج کشور مشکلاتی در این زمینه به وجود می‌آید. این نکته را باید گفت که همکاری ما با شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار ضعیف است و این قضیه حداقل باید هزار برابر شود. هم اکنون تقریباً ۴۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم که این شرکت‌ها می‌توانند خیلی از مشکلات ما را حل کنند.

دلیل کاهش ۲۲ درصدی تولید خودرو

وی ادامه داد: علت اصلی کاهش ۲۲ درصدی تولید خودرو تنها به نقدینگی مربوط می‌شود. اگر بخواهیم مثالی بزنیم، خودروی مورد نظر حاضر و آماده است و مبدأ و مقصد آن هم مشخص است ولی بنزین ندارد. علت عدم تأمین نقدینگی هم به این عامل بازمی‌گردد که شورای رقابت قیمت‌گذاری برای خودرو کرد در نتیجه خودروسازان ۳۵ هزار میلیارد تومان ضرر کردند. توان مالی خودروسازان با انجام این کار به شدت کاهش یافت ولی در مقابل افرادی که توانستند خودرو ثبت‌نام سود کردند.

نجفی‌منش در پایان اشاره کوتاهی به خودروهای موجود در کف پارکینگ خودروسازان کرد و گفت: خودروهای کف پارکینگ به شدت کاهش یافته است و طبق آماری که دارم میزان خودروهای ایران ‌خودرو به ۵۰ هزار دستگاه رسیده است و شرایط برای سایپا هم به همین روال است. خودروسازان در تلاش هستند، خودروهای کف پارکینگ را تکمیل و به بازار عرضه کنند.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar