تمام آن چه که باید در مورد رنو کوئید بدانید

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
تمام آن چه که باید در مورد رنو کوئید بدانید

موضوع جانشینی پراید این روزها دوباره داغ شده و خیلی‌ها در مورد آن بحث می‌کنند. برخی رنو کوئید را به عنوان جانشین پراید معرفی کرده‌اند، خودرویی کوچک و ارزان قیمت که در هند تولید می‌شود و قیمتی بین ۴ تا ۵ هزار دلار دارد.

موضوعی که مطرح می‌شود این که، با توجه به قیمت فعلی برخی مدل‌های کوچک جهانی که از نظر فنی و اندازه هم رده پراید هستند و همچنین قیمت دلار در ایران، نمی‌توانیم به این خودروها به عنوان جانشینی برای پراید افسانه‌ای! در ایران نگاه کنیم.

از سویی دیگر، تلاش برای پیدا کردن خودروهایی با قیمت زیر ۷ هزار دلار که بتوانند به عنوان جانشینی برای پراید مطرح شوند، ما را به برخی خودروهای نه چندان خوب ساخت هند و چین می‌رساند.

راه‌حل چیست؟

راه‌کاری که اینجا به نظر امکان پذیرتر به نظر می‌آید، استفاده از برخی مدل‌های خاص کمپانی‌های خودروسازی بزرگ است که برای برخی بازارهای خاص مانند هند به صورت اختصاصی تولید شده‌اند. از مهم‌ترین نمونه‌های آن، می‌توان به رنو کوئید اشاره کرد، خودروی کامپکتی که از حدوداً ۲ سال پیش توسط شرکت رنو-هند تولید می‌شود و قیمتی زیر ۵ هزار دلار دارد. کوئید در رنوی فرانسه، برای تولید به صورت اختصاص در هند طراحی شده است.

بازار هند به دلیل جمعیت بالای ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری که دارد، نزد خودروسازها از اهمیت بالایی برخوردار است و شرکت‌های دیگری به جز رنو، محصولات ویژه هند طراحی کرده و در این کشور می‌فروشند. از جمله مهم‌ترین این خودروها می‌توانیم به هیوندای EON، فورد فیگو، داتسون Go و سوزوکی کلریو اشاره کرد.

آیا این خودرو به ایران خواهد آمد؟

در ایران گفته می‌شود سایپا قرار است کوئید را وارد بازار کند. محسن جهرودی، مدیرعامل سایپا اخیراً در مصاحبه‌ای با اعلام این خبر گفته: " با رنو در حال توافق هستیم که خودروی کوئید را تولید کنیم. قیمت عرضه مدل پایه این خودرو حدود ۳۰ میلیون تومان خواهد بود که البته روی پلت‌فرم‌ آن شش مدل خودروی مختلف تولید می‌شود."

او در جواب این سؤال که آیا شرط سایپا برای واگذاری سایت بن‌رو در اختیار گرفتن تولید مدل کوئید است تاکید کرد:

"هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، مگر اینکه رنو کوئید را در همکاری مستقیم با سایپا تولید کند و شرط همکاری ما با رنو در اختیار گرفتن پلت‌فرم آن است."

خودروی رنو کوئید اخیراً وارد بازار آفریقای جنوبی هم شده و توانسته نظر خیلی از رانندگان این کشور، مخصوصاً آن دسته از افراد که برای نخستین بار خودرو می‌خرند به خود جلب کند. در واقع، ۶۰ درصد از خریداران رنو کوئید را کسانی تشکیل می‌دهند که برای اولین بار خودرو خریداری می‌کنند و به دنبال یک مدل ارزان، خوب و مدرن هستند. در این بخش می‌خواهیم به نقد و بررسی این خودرو بپردازیم.

ابتدا، مدل کوئید در آفریقای جنوبی فقط دنده دستی بود، ولی چند وقتی است که این خودرو با یک گیربکس Automated Manual Transmission (AMT) وارد بازار شده و بدون شک، موجب افزایش فروش این خودرو خواهد شد.

AMT چیست؟

اگر با این نوع گیربکس آشنا نیستید، کمی در مورد آن برای شما توضیح خواهیم داد. از نظر مکانیکی، گیربکس AMT تقریباً شبیه به یک گیربکس دستی است، ولی راننده از طریق کنترل‌های الکتریکی با آن کار می‌کند (شبیه به یک گیربکس اتومات). این بدین معنی است که راننده آسایش و راحتی یک گیربکس اتومات را همزمان با مزایای یک گیربکس دستی در اختیار دارد. به همین دلیل هم هست که رنو توانسته قیمت کوئید مجهز به این گیربکس را هنوز هم ارزان نگاه دارد، زیرا گیربکس AMT قیمت بسیار کم‌تری در مقایسه با یک گیربکس اتومات دارد.

چه چیزی باعث شده که کوئید این قدر در میان جوانان آفریقای جنوبی به خودرویی محبوب تبدیل شود؟ در زمان ورود به بازار، رنو گفته بود که درصد بزرگی از خریداران کوئید بین ۲۵ تا ۳۵ سال دارند و درآمد ماهانه آن‌ها بین ۰ تا ۱۷۰۰ دلار است. آن‌ها به دنبال خودرویی ارزان، جوان پسند و مدرن هستند که هزینه‌های نگهداری پایینی داشته و در عین حال، تجهیزات خوبی هم دارد. رنو به خوبی توانست با مدل کوئید چنین خودرویی را در اختیار آن‌ها قرار دهد و قیمت مدل دستی آن را ۱۰ هزار دلار اعلام کرد که شامل یک سال بیمه بدنه هم می‌شد. از نظر تجهیزات استاندارد، کوئید شامل یک صفحه نمایش لمسی ۷ اینچ، رادیو، بلوتوث، USB و همچنین سیستم ناوبری درتریم Dynamique می‌شود. بنابراین با پرداخت ماهانه ۱۷۰ دلار مالکان کوئید می‌توانستند یک هاچ بک شاسی بلند نما با تجهیزاتی خوب سوار شوند.

از نظر ایمنی چگونه خودرویی است؟

تجهیزات ایمنی کوئید AMT در مقایسه با مدل دستی متفاوت نیست. این خودرو با یک ایربگ راننده و بدون ترمز ABS، فقط توانسته یک ستاره از تست یورو انکپ به دست بیاورد. در حالی که رنو قصد دارد امکانات ایمنی بیشتری در کوئید به کار بگیرد، این خودروساز اشاره کرده که بسیاری از رقبای این خودرو در مدل‌های پایه خود در تست انکپ رد شده‌اند یا قیمت‌های بسیار بالاتری در مقایسه با کوئید دارند.

آقای پیمان کارگر، مدیرعامل رنو پارس و مدیرعامل رنو خاورمیانه، در اواخر بهار ۹۵ و مدت‌ها قبل از مطرح‌شدن مسائل ایمنی کوئید در مصاحبه با اقتصادنیوز گفته بود:

محصولی که ما در ایران عرضه خواهیم کرد با کوئید هندوستان متفاوت خواهد بود. ما در حال توسعه نسل جدید کوئید برای برزیل هستیم. این خودرو قطعا سه ستاره ایمنی خواهد داشت؛ خودرو تولیدشده در ایران هم مشابه کوئید برزیل خواهد بود و سه ستاره خواهد داشت. رنو کوئید تولیدی در ایران با تندر۹۰ از نظر ایمنی وضعیت یکسانی دارند !

ظاهر زیبایی دارد

زمانی که مردم در مورد کوئید سوالاتی از من می‌پرسند و نظر بدون اغماض خود را در مورد آن می گویم، همیشه متعجب می‌شوند. این تعجب زمانی که تصاویر خودرو را به آن‌ها نشان می‌دهم بسیار بیشتر هم می‌شود. معمولاً همه آن‌ها از ظاهر آن خیلی تعریف کرده و به دنبال آن، سؤالات بیشتری می‌پرسند. "آیا بلوتوث دارد؟ سیستم تهویه مطبوع دارد؟ آیا سیستم ناوبری دارد؟ بله، بله و بله!"

در طراحی خودرو، با وجود ارتفاع بالا و طول بین دو محور زیاد (۲۴۲۲ میلی متر)، طراحان کوئید تلاش کرده تا ظاهر یک شاسی بلند را به آن بدهند. اگر از آن دسته افرادی هستید که با هاچ بک‌های شاسی بلند نما خیلی آشنایی دارید، ممکن است کمی زمان ببرد تا چشمان شما کاملاً به ابعاد کوئید عادت بکند. زمانی که با آن آشناتر شدید، سبک شاسی بلند مانند آن را بیشتر دوست خواهید داشت و قطعاً از ۱۸۰ میلی متر فاصله کف خودرو تا زمین، لذت خواهید برد.

طول عرض ارتفاع فاصله محوری حجم صندوق
رنو کوئید ۳۶۷۹mm ۱۵۷۹mm ۱۴۷۸mm ۲۴۲۲mm ۳۰۰L

شخصاً، من فکر می‌کنم این خودرو در رنگ بدنه سفید زیباترین چهره را دارد، قسمت مشکی رنگ بخش پایینی سپر جلو که یکی دیگر از عناصر طراحی سبک شاسی بلند است و اسپویلر روی درب عقب که هم رنگ بدنه می‌باشد، ظاهر پویاتری به خودرو بخشیده‌اند. طراحی جلوپنجره شامل لوگوی الماس شکل رنو می‌شود و چراغ‌های جلو C شکل آن به نوعی امضای جدید این برند است.

موتور بهینه

موتور ۱ لیتری سه سیلندر Smart Control efficiency (SCe) این خودرو نیروی تمامی مدل‌های کوئید را تأمین می‌کند و به گونه‌ای بهینه سازی شده تا بالاترین خروجی‌ها را با کم‌ترین میزان مصرف سوخت ارائه کند. حداکثر نیروی این موتور ۶۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و بیشینه گشتاور آن معادل ۹۱ نیوتن متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه است.

رانندگی با کوئید AMT بسیار نرم و راحت است، البته این نکته را باید در نظر داشت که سوار خودرویی ۱۰ هزار دلاری هستید. برای هماهنگ شدن و عادت کردن به گیربکس AMT آن کمی باید صبر کنید، ولی وقتی که این اتفاق افتاد، دل کندن از آن دیگر کاری سخت خواهد بود.

تجربه رانندگی با کوئید

رانندگی با آن در شهر به لطف طراحی خوب و کوچکی که دارد بسیار راحت است. پارک کردن و رانندگی با آن در ترافیک کار بسیار راحتی می‌باشد و اگر می‌خواهید از آن برای رفتن به سر کار و برگشتن به خانه و به طور کلی تردد در شهر استفاده کنید، هر آن چه نیاز خواهید داشت را این خودرو دارد.

در جاده، بدون شک نمی‌توانید انتظار داشته باشید که این خودرو عملکردی مشابه با مدل‌های گران قیمت داشته باشد، ولی با این حال دل به جاده زدن با کوئید هم حس و حال خاص خودش را دارد. اگر با سرعت بالا رانندگی می‌کنید، بادهای شدید ممکن است کمی خودرو را تکان داده و شما را بترساند، ولی اگر سرعت خود را حول و حوش ۱۲۰ کیلومتر حفظ کنید، یک رانندگی خوب و راحت را تجربه خواهید کرد. زمانی که به گیربکس AMT آن عادت کنید، رانندگی با کوئید بسیار لذت بخش تر می‌شود. زمانی که این گیربکس به صورت خودکار دنده را برای شما تعویض می‌کند، ممکن است احساس کنید که خودرو کمی بد این کار را انجام می‌دهد، ولی این گونه نیست و به آن عادت خواهید کرد.

تجهیزات ارتباطی

از نظر تجهیزات ارتباطی، این خودرو از آن چه که از یک مدل پایه ارزان قیمت می‌توانید انتظار داشته باشید را در اختیار شما قرار می‌دهد: یک صفحه نمایش لمسی ۷ اینچ، رادیو، بلوتوث، USB، نویگیشن و یک سیستم مولتی مدیا با یک کنسول مرکزی مشکی با تزئینات کرومی در نسخه Dynamique کوئید AMT مواردی هستند که در اختیار شما قرار می‌گیرند.

نتیجه گیری

به عنوان یک مدل پایه ارزان قیمت، کوئید به خوبی توانسته ثابت کند که خریداران جوان و رانندگان تازه کار به دنبال چه نوع خودرویی هستند. این خودرو با فروشی معادل ۱۱۲۰ دستگاه در دسامبر ۲۰۱۷ توانست رتبه سوم پرفروش‌ترین خودروهای بازار آفریقای جنوبی را به دست بیاورد.

به عنوان یک مدل جدید، نسخه AMT اکنون می‌تواند موفقیت‌های مدل دستی را بیشتر تکرار کرده و بار دیگر، خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار ثابت کند.

همانند مدل دستی، کوئید AMT هم در آفریقای جنوبی با یک گارانتی ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر فروخته می‌شود. سرویس‌های دوره‌ای این خودرو هر ۱۵ هزار کیلومتر یک بار انجام می‌شوند.

منبع نقدوبررسی وب‌سایت WomenOnWheels

گالری تصاویر رنو کوئید

به نظر شما آیا این خودرو میتواند جایگزین مناسبی برای پراید باشد ؟

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

31 دیدگاه ها برای "تمام آن چه که باید در مورد رنو کوئید بدانید"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محمد امین
مهمان

پنجاه سال هم باید اینو سوار شیم با هفتصد مدل…
خدا بداد برسه..

حسن
مهمان

اینم مثل ال نود که قرار بود به جاب پیکان بیاد با قیمت شیش میلیون تومن الان میگن سی سی و پنج موقع که مردم رفتن بخرن کم کم پهل تومنه

mamad
مهمان

خوشم میاد هر ایرادی ک داره رو میگه اشکال نداره.عادت میکنید

سامان
مهمان

مطمعن باشید ۳۰ میلیونم به دست ما نمیرسه حداقل تا ۳۸ میره

روزبه
مهمان

چقدر خودرو سازایه ما بی لیاقت هستند من مطمین هستم خیلی خودرو ساز دیگه وبهتر از رنو با قیمت پایین تر وبا ایمنی بیشتر حاظرن در ایران سرمایه گذاری کنن اما … تا حالا که با پراید جیب مردم رو خالی کردن حالا با ماشینی که از هند اومده و…

امیر
مهمان

به نظر من که صددرصد از پراید بهتره گلی خدا میدونه این بیاد ایران چقد گمرک ازش میگیرن ولی خوب میتونه تو ایرانم. مشتری زیادی جذب کنه به هر حال از پرایدو ساینا و تیبا بهتره

میثم
مهمان

به نظر ماشین خوبی به عنوان رقیب واسه پراید هست…..توجه داشته باشین پراید نه پورشه…. پس در همین حد ازش انتظار هست… امیدوارم با همین قیمت عرضه بشه نه بیشتر.

هعف
مهمان

صد رحمت به پراید.

Arsln.aj
مهمان

با این وزنی که داره بیاد تو ایران ، سر ازرائیل شلوغ میشه

حامر
مهمان

نسخه ی برزیلش ۳ ستاره رو گرفتف