رکود زمستانی بازار خودرو

پنج شنبه 29 آذر 97 ساعت 02:31
رکود زمستانی بازار خودرو

بازار خودرو در هفته جاری همان منوی همیشگی را داشت. رکودی که از اوسط تابستان بساط خود را در بازار پهن کرده، ظاهراً قصد رفتن ندارد. این رکود با اتفاقات و اظهار نظرهای متناقص مسوولان صنعتی ایران نه تنها روند کاهشی ندارد بلکه با توجه به نزدیک شدن به ماه‌های آخر سال گسترده‌تر هم شده است. در هر حال چیزی که معلوم است بازار خودرو همواره از اتفاقاتی که در سطح کلان سیاسی و اقتصادی کشور می‌افتد، تأثیر می‌پذیرد.

به طور مثال در زمانی که مذاکرات پیرامون پرونده هسته‌ای با گروه ۱+۵، در جریان بود، به تدریج بازار در رکود فرو رفت و با امضای برجام حلقه این رکود کامل شد. متقاضیان در آن زمان با این وعده خودروسازان و مسوولان صنعتی که توافق نامه برجام پای گروه‌های خودروساز بین‌المللی را به بازار باز خواهد کرد و شاهد جایگزینی خودروهای با کیفیت با محصولات تولیدی روی پلت فرم‌های قدیمی، در خطوط تولید خودروسازان خواهند بود، از ورود به بازار و خرید محصولات موجود امتناع کردند. بی میلی متقاضیان به حضور در بازار، موجب شد بازار در رکود بی‌سابقه‌ای فرو رود و فروش خودرو توسط خودروسازان با مشکلاتی همراه شود.

در همین حال در طول هفته جاری شاهد اظهارنظرهای مبهم و بعضاً متناقص از طرف رضا رحمانی، وزیر صمت در ارتباط با کاهش پلکانی قیمت خودروها به میزان ۵ درصد در هفته، تا رسیدن به قیمت‌های مدنظر ستاد تنظیم بازار بودیم. این سخنان در حالی از طرف مدیریت ارشد وزارت صمت مطرح می‌شود که فعالان بازار نه تنها نگاه مثبتی به اظهارات وزیر صمت ندارند بلکه آن را منجر به رکود بیشتر در بازار خودرو می‌خوانند. مسوولان صنعتی در پی ایجاد امیدواری در ارتباط با افزایش تیراژ و همچنین کاهش قیمت خودرو هستند، این در وضعیتی است که این سخنان موجب دامن زدن به رکود در بازار شده است. چون هنوز نتایج عملی صحبت‌های مطرح شده در ارتباط با افزایش تیراژ در بازار دیده نشده است و همچنان عرضه به بازار از طرف خودروسازان متوقف است. دست‌اندرکاران خرید و فروش خودرو عقیده دارند برنامه‌های اعلامی از طرف وزارت صمت در ارتباط با بسته جامع صنعت خودرو که در آن افزایش تیراژ، کیفیت و خدمات پس از فروش دیده شده است، در وضعیت فعلی چندان عملیاتی نیست. ولی در طول هفته جاری خیلی از دست‌اندرکاران بازار در انتظار واکنش بازار نسبت به افزایش قیمت چهار محصول ایران خودرو بودند این در وضعیتی است که خودروهای ذکر شده روند کاهشی کندی در قیمت داشتند.

روند صعودی قیمت برخی محصولات داخلی

حال به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت‌ها چه تغییراتی داشته‌اند. طبق اظهارات فعالان بازار، قیمت پراید ۱۱۱ هم اکنون، بدون تغییر و با همان قیمت ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. این در وضعیتی است که دیگر خودروی خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱، با رشد یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی ۳۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در بازار قیمت خورد. از بازار تیبای صندوق‌دار و تیبا ۲ هم خبر می‌رسد این خودروها هم مثل پراید ۱۱۱ بدون تغییر نسبت به هفته گذشته در بازار به ترتیب با قیمت ۴۱ و ۴۴ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه می‌شود. ساینا و کوییک فول آپشن نیز به تبعیت از تیبا صندوق‌دار و تیبا ۲ تغییر قیمتی نداشته‌اند و با همان قیمت‌های هفته گذشته، به ترتیب با ۴۸ و ۶۹ میلیون تومان در بازار قابل خریداری است.

در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات، هم اکنون با رشد ۲ میلیون تومانی به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان در بازار رسیده است. همین خودرو با جعبه دنده معمولی با قیمت ۹۳ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار دارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ در طول هفته‌ای که گذشته تغییر قیمتی را تجربه نکرده و به ترتیب با قیمت‌های ۶۱ و ۷۳ میلیون تومان موجود است. مدل صندوق‌دار این خودرو هم در بازار، ۷۴ میلیون تومان قیمت دارد. پژو ۴۰۵ هم با قیمت ۵۲ میلیون تومان قابل خریداری است. پژو پارس اتومات که از طرف ایران خودرو با تحویل فوری و قیمت قطعی دومین مرحله از فروش خود را با فرمول جدید قیمت پشت‌سر می‌گذارد، هم اکنون با قیمت ۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از طرف فعالان بازار عرضه می‌شود. حال به سراغ محصولات رنو در بازار می‌رویم. ساندرو استپ وی اتومات که در بین محصولات رنو پر طرفدار است، افت ۲ میلیون تومانی را نسبت به هفته اخیر تجربه کرده و هم اکنون با قیمت ۱۳۷ میلیون تومان از طرف فروشندگان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. با این حال ساندرو استپ وی همچنان گران‌ترین محصول تولید داخل خانواده رنو محسوب می‌شود.

پس از آن ساندرو اتومات با قیمت ۱۲۱ میلیون در بازار موجود است. ساندرو اتومات بعد از مدل استپ وی این خودرو در جایگاه دوم به لحاظ قیمتی قرار دارد. ساندرو استپ وی و ساندرو با جعبه دنده معمولی، هم اکنون با قیمت ۱۰۸ و ۱۰۲ میلیون تومان قابل خریداری هستند. تندر اتومات که در طول دو ماه گذشته، در کانال خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومانی خود را تثبیت کرده بود، این هفته بدون تغییر بود و هم اکنون با قیمت ۱۱۲ میلیون تومان در بازار موجود است. تندر E2 هم اکنون ۸۹ میلیون تومان قیمت دارد که به نسبت هفته اخیر تغییری نداشته است. پارس تندر هم در مسیر تندر E2 قرار داشته و بدون تغییر باقی‌مانده است. هم اکنون این خودرو با قیمت ۹۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. در میان دیگر خودروهای داخلی، دنا پلاس هم اکنون با قیمت ۱۰۷ میلیون و بدون تغییر در بازار از طرف فروشندگان عرضه می‌شود.

همین خودرو با پیشرانه توربو، هم اکنون ۱۲۷ میلیون تومان قیمت دارد. دنا معمولی در بازار موجود نیست. به گفته فعالان بازار، رانا با رشد یک میلیون تومانی، در حال حاضر ۵۴ میلیون تومان قابل خریداری است. سمند EF7 طی هفته‌ای که گذشت، رشد ۳ میلیون تومانی را تجربه کرده و از قیمت ۵۷ میلیون، به ۶۰ میلیون تومان رسیده است. در بین محصولات مونتاژی دو خودروساز بزرگ کشور یعنی کیا سراتو و پژو ۲۰۰۸، سراتو هم اکنون با قیمت ۲۰۵ میلیون تومان در بازار موجود است. این در وضعیتی است که پژو ۲۰۰۸ افت ۲ میلیون تومانی را در هفته جاری تجربه کرد و در حال حاضر با قیمت ۲۴۳ میلیون تومان از طرف فروشندگان عرضه می‌شود.

روند نزولی قیمت برخی وارداتی‌ها

سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم؛ در طول هفته اخیر قیمت بیشتر وارداتی‌ها در بازار بدون تغییر باقی ماند و چند مدل روند کاهشی در پیش گرفتند. این کاهش قیمت بی‌ارتباط به کاهش نرخ ارز در بازار نیست. با این وضعیت سوناتا هیبرید بدون تغییر قیمتی، ۵۷۰ میلیون تومان از طرف فروشندگان عرضه شده است. در وضعیتی که سوناتا هیبرید بدون تغییر بود، سانتافه کاهش ۳ میلیون تومانی را تجربه کرده و در طول هفته‌ای که گذشت، ۵۴۲ میلیون تومان در بازار قیمت خورد. توسان بدون تغییر با قیمت ۴۹۰ میلیون تومان در بازار موجود است. اما قیمت النترا در مسیر کاهشی قرار گرفت و هم اکنون با قیمت ۳۶۰ میلیون تومان در بازار موجود است که این قیمت نشان دهنده افت ۵ میلیون تومانی به نسبت قیمت هفته پیش است. در خانواده کیا هم سورنتو به نسبت هفته گذشته تغییر قیمتی نداشته است. این خودرو در حال حاضر با قیمت ۵۹۵ میلیون تومان در دسترس خریداران قرار دارد. فروشندگان، اسپورتیج را به قیمت هفته گذشته و با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان عرضه کرده‌اند.

سراتو با افت ۳ میلیونی هم اکنون با قیمت ۳۷۲ میلیون تومان داد و ستد می‌شود. اپتیما هم‌اکنون ۵۴۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان قیمت خورده است. دو محصول برند تویوتا یعنی تویوتا RAV4 و کمری هیبرید هم به ترتیب ۶۹۰ و ۵۴۵ میلیون تومان در بازار قیمت دارند. بنابراین هر دو محصول تویوتا بدون تغییر قیمتی بوده‌اند. لکسوس NX با همان قیمت هفته پیش در بازار موجود است. این خودرو هم اکنون یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان قابل خریداری است. میتسوبیشی ASX و تالیسمان راه لکسوس را طی کرده و بدون تغییر قیمت این هفته را سپری کرده‌اند. میتسوبیشی ASX با قیمت ۴۲۰ میلیون تومان داد و ستد می‌شود. تالیسمان هم با قیمت ۶۱۰ میلیون تومان قابل خریداری است. نیسان جوک در این هفته بدون تغییر و با قیمت ۳۳۵ میلیون تومان در بازار موجود است.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "رکود زمستانی بازار خودرو"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
فرشید
مهمان

والا اگه سایتهایی مثل شما بذارن قیمتا یه خاکی تو سرشون میذارن. هی طبل ناامیدی و عدم کاهش قیمت نزنین! فروشندگان بدونن تا کاهش قیمت نباشه مردم نخواهند خرید. مخصوصا وارداتی ها رو. میخواید سرمایه تون نخوابه قیمتو کم کنین