سایپا توان تحویل تمامی خودروهای خارجی پیش فروش شده را ندارد

بروزرسانی در: یکشنبه 9 تیر 98 ساعت 11:32
سایپا توان تحویل تمامی خودروهای خارجی پیش فروش شده را ندارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید چین از تحویل قطعات یدکی خودروهای خارجی به ایران خودداری می‌کند در حالی که عدم تأمین این قطعات به معنای ارائه نشدن خدمات پس از فروش است.

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص کمبود قطعات یدکی خودروهای چینی در بازار، گفت: پس از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، کمبود قطعات یدکی در بازار به یکی از معضلات صاحبان خودروهای خارجی تبدیل شد چون که قطعات این خودروها به طور CKD وارد کشور می‌شد و ایران تنها فرآیند مونتاژ آن را انجام می‌داد.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: گروه خودروسازی سایپا متعهد شده است نزدیک به ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل دهد؛ از این تعداد ۴۰ هزار دستگاه خودرو واگذار شده است و ۶۰ هزار دستگاه دیگر هم به زودی تحویل داده می‌شود.

سایپا قادر به تحویل ۵۰ هزار دستگاه خودرو خارجی پیش فروش شده نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه از ۳۵۰ هزار خودرو متعهد شده ۲۰۰ هزار دستگاه دیگر در حال آماده شدن است و به مردم تحویل داده می‌شود، ادامه داد: براساس گفته‌های مدیرعامل سایپا، این شرکت قادر به تحویل ۵۰ هزار دستگاه خودرو باقیمانده نیست و باید برای آن جایگزین در نظر گرفته شود؛ این ۵۰ هزار دستگاه شامل ۱۴ هزار برلیانس، ۳۴ هزار انواع رنو و ۱۷۰۰ دستگاه ولوو( خودروی سنگین) است.

وی اظهار کرد: به زعم مدیرعامل سایپا تحویل ۱۷۰۰ دستگاه خودروی ولوو امکان‌پذیر نیست؛ از یک طرف تأمین قطعات موردنیاز تولید ولوو ممکن نیست و از طرف شرکت باید ۲ هزار میلیارد تومان به ازای تحویل این تعداد خودرو ضرر متحمل شود؛ به طور مثال مردم در زمان ثبت نام ۵۰ میلیون تومان پیش پرداخت واریز کردند ولی قیمت این خودرو هم اکنون به یک میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

۸۰ درصد قطعات موردنیاز تولید خودروهای خارجی وارداتی است

این نماینده مردم در مجلس دهم با ذکر اینکه عدم تأمین قطعات یدکی به معنای عدم توانایی در ارائه خدمات پس از فروش است، یادآوری کرد: ۸۰ درصد قطعات موردنیاز تولید بعضی از خودروها، وارداتی است و در وضعیت کنونی که واردات انجام نمی‌شود تولید این خودروها امکان پذیر نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه نبود قطعات یدکی موردنیاز خودروهای چینی در حوزه ارائه خدمات پس از فروش است، ادامه داد: در وضعیت کنونی باید از افرادی که در پی واردات خودروهای خارجی هستند باید پاسخگو باشند چون که در صورت بومی شدن تولید خودرو خیلی از این مشکلات به وجود نمی‌آمد.

ملکی تصریح کرد: علیرغم اینکه چین از نظر اقتصادی رقیب آمریکا است ولی به خاطر تهدیدهایی مثل قطع روابط تجاری از تحویل قطعات یدکی خودرو به ایران خودداری می‌کند.

تعطیلی خیلی از کارخانه‌ها به خاطر خرابی ماشین‌آلات خط تولید

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه با اعمال تحریم علیه ایران بسیاری از تجهیزات و قطعات موردنیاز صنایع وارد کشور نمی‌شود، بیان کرد: تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها به خاطر خرابی ماشین آلات خط تولید است و قطعات موردنیاز این ماشین‌آلات هم در ایران تولید نمی‌شود یا کیفیت موردنظر را ندارد.

تسنیم

قیمت خودرو سایپا

قیمت پراید

فروش فوری سایپا 

پیش فروش سایپا 

تاریخ صدور دعوتنامه محصولات سایپا 

فروش اقساطی سایپا 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "سایپا توان تحویل تمامی خودروهای خارجی پیش فروش شده را ندارد"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سیاوش
مهمان

خودرو های خارجی بماند! توان تحویل خودرو های داخلی را هم ندارد. ساینا تحویل ۳۰ روزه ثبت نام کردم، در برگه قرارداد ۴۵ روزه ثبت شد، از آن ۴۵ روز کاری هم ۲۰ روز گذشته… همچنان خبری نیست