شوک بزرگ قیمتی به بازار خودرو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
شوک بزرگ قیمتی به بازار خودرو

 مشتریان بازار خودرو کشور این هفته با دو شوک قیمتی روبرو شدند تا در نتیجه این اتفاق ها، قدرت خریدشان در این بازار روز به روز کمتر و کمتر شود.

اولین شوک، رشد بالا نرخ برخی خودروهای داخلی و خارجی بود و دومین شوک صدور مجوز بالا رفتن قیمت شورای رقابت برای خودروسازان. در رابطه با شوک اول اگرچه بازار خودرو هفته هاست با رویه صعودی قیمت روبرو است، با این وجود، قیمت‌ها این هفته رشدی نامتعارف را تجربه کردند. آن گونه که فعالان بازار می‌گویند، این افزایش نرخ باعث تشکیل حبابی بزرگ شده و دلایل گوناگونی دارد، از جمله این که خودروسازان عرضه را پایین آورده اند و همچنین نوسان بازارهای ارز و سکه نیز در به وقوع پیوستن این ماجرا اثرگذار بوده و هست. نکته شگفت ماجرا اینجاست که افزایش نرخ‌ها در دوران رکود بازار اتفاق افتاده و در حال حاضر خریدار چندانی در بازار به چشم نمی‌آید و بیشتر پای واسطه‌ها و دلال‌ها در میان است.

در رابطه با شوک دوم نیز شورای رقابت در نهایت بیان کرد که سه خودروساز داخلی شامل ایران خودرو و سایپا و مدیران خودرو مجوز افزایش نرخ دریافت کردند تا مشتریان به زودی شاهد بالارفتن نرخ رسمی محصولات آنها باشند. بر این اساس، ایران خودرو و سایپا مجاز به افزایش قیمت بیش از ۷ درصدی محصولات خود شده و می‌توانند از آغاز تیر امسال، مجوز شورای رقابت را اجرا کنند. در این وضعیت اما وزارت صنعت، معدن و تجارت وعده داده که تا یک ماه دیگر بازار خودرو در اثر افزایش عرضه محصولات از طرف خودروسازان، به ثبات می‌رسد و باید دید این وعده اجرا خواهد شد یا نه. هرچه هست، آن گونه که فعالان بازار بیان می‌کنند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قیمتی برابر با ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از افزایش قیمت دو میلیونی خودرو موردنظر حکایت می‌کند. پژو ۲۰۷ اتومات نیز که از افزایش قیمت در امان نبوده، در حال حاضر قیمتی برابر با ۷۵ میلیون تومان دارد. با این حساب، دو میلیون تومان به قیمت این خودروها طی هفته جاری اضافه شده است.

همچنین تندر مدل E2 پارس خودرو هم که چیزی حدود ۷ میلیون تومان افزایش نرخ داشته، هم اکنون شاید بتوان آن را در بازار با قیمت ۵۵ میلیون تومان پیدا کرد. پارس‌تندر نیز که افزایش قیمت ۷ میلیون تومانی در کارنامه این هفته اش ثبت کرده، با قیمتی برابر با ۵۷ میلیون تومان قابل خرید است. تندر اتومات نیز از این قضیه مستثنی نبوده و در حال حاضر این خودرو ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد و این یعنی ۴ میلیون تومان به قیمت آن افزوده شده است. در بین دیگر خودروهای داخلی، ساندرو استپ‌وی همچنان مسیر گرانی را پیش می‌رود، به طوری که این هفته رکوردی شگفت انگیز را از خود به‌جا گذاشت و قیمت ۹۰ میلیون تومان را در تابلو بازار به ثبت رساند. براساس گفته فعالان بازار، ساندرو استپ‌وی چیزی حدود ۱۲ میلیون تومان طی یکی دو هفته گذشته افزایش نرخ داشته است.

نمایشگاه داران خودروی پایتخت در مورد رانا نیز از افزایش نرخ یک میلیون تومانی آن صحبت به میان می‌آورند. به گفته آنها، این خودرو در حال‌حاضر ۳۷ میلیون تومان قیمت دارد. دیگر خودروی داخلی یعنی سمند مدل EF7 نیز با توجه به افزایش نرخی که داشته، در حال‌حاضر ۳۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. فعالان بازار در مورد دناپلاس نیز بیان می‌کنند که این خودرو با توجه به افزایش نرخ سه میلیون تومانی‌اش، ۶۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. مدل معمولی دنا اما ۴۸ میلیون تومان قیمت دارد که نشان می‌دهد خودرو موردنظر در هفته جاری حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش نرخ داشته است.

نمایشگاه داران خودروی پایتخت در مورد تیبا ۲ از تثبیت نرخ این محصول می‌گویند. به گفته آنها، این خودرو تغییر خاصی نداشته و فعلا با همان قیمت ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین از بازار ساینا هم خبر می‌رسد که این محصول ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد و این به آن معنا می باشد که خودروی موردنظر حدود ۴۰۰ هزار تومان افزایش نرخ داشته است. در خانواده پراید اما افزایش نرخ خاصی رخ نداده و مدل ۱۳۱ این محصول در حال‌حاضر قیمتی برابر با ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد. در بین دیگر خودروهای داخلی کیا سراتوی مونتاژی سایپا نیز مرزهای گرانی را طی کرده و الان چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان افزایش نرخ را تجربه می کند. این محصول مونتاژی سایپا در حال‌حاضر ۱۵۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد که از فاصله قیمتی چند ده میلیون تومانی آن با قیمت کارخانه حکایت می‌کند. فعالان بازار در مورد برلیانس اما از ثبات قیمتی آن صحبت می کنند، به طوری که مدل اتومات ۳۳۰ آن قیمتی برابر با ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد.

تداوم مرزشکنی وارداتی‌ها

اما در بازار خودروهای وارداتی نیز افزایش نرخ خودروها هم چنان ادامه دارد و خودروهای خارجی در حال طی نمودن مرزهای قیمتی هستند. در حال‌حاضر کیا سورنتو با قیمتی برابر با ۵۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این یعنی حدود ۶۰ میلیون تومان به قیمت آن افزوده شده است. کیا سراتو نیز که دو میلیون تومان افزایش نرخ داشته، هم اکنون ۲۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین اپتیما نیز که افزایش نرخ بیش از ۷۰ میلیون را تجربه کرده، هم اکنون ۴۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر مدل هیبریدی و ۲۰۱۸ سوناتا نیز که افزایش نرخ چند ده میلیونی داشته، در حال‌حاضر ۳۹۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در بین دیگر خودروهای وارداتی اما تویوتا راو ۴ هم چنان محصولی گران محسوب می شود و آن گونه که فعالان بازار می‌گویند، این خودرو در حال‌حاضر ۴۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. با این حساب ۴۰ میلیون تومان به قیمت خودروی موردنظر افزوده شده است. همچنین از بازار سانتافه هم خبر می‌رسد که این محصول دوباره افزایش قیمت داشته و دو میلیون تومان دیگر گران شده است. بر این اساس، در حال‌حاضر برای خرید سانتافه باید ۴۴۰ میلیون تومان پرداخت کرد. همچنین تویوتا کمری هیبرید نیز اگر در بازارپیدا شود، باید ۴۵۰ میلیون تومان برای خرید آن هزینه کرد.

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar