علت صدور معاینه فنی برای خودرو‌های فرسوده چیست؟

سه شنبه 6 آبان 99 ساعت 12:03
علت صدور معاینه فنی برای خودرو‌های فرسوده چیست؟

اگر خودرویی در مراحل انجام معاینه فنی ۲ تا سه مورد را رد کند، شامل معاینه فنی نشده و باید به مراکز اسقاط مراجعه کند.

در زمان های گذشته بحث اسقاط خودرو رونق زیادی داشت، چون که این کار مزایای زیادی دارد و همچنین کمک زیادی به تولید خودرو های جدید می کند. اکنون زمان زیادیست از این رویه گذشته است و به نوعی این کار به فراموشی سپرده شده است.

مشکلات زیادی در خصوص خودروهای قدیمی وجود دارد که تلاش برای ادامه کار آن‌ها به سرعت ناکارآمد می‌شود که در این صورت، باید اسقاط خودرو را در نظر بگیرید. اکثر خودروهایی که اسقاط می‌شوند از قطعات با کیفیت بالا سلب می‌شوند و سپس فلز بازیافت می‌شود. اسقاط خودروی شما مزایای زیادی دارد، علاوه بر این دیگر مجبور نیستید خودرو را تعمیر کنید!

وقتی خودرو را اسقاط می‌کنید، بیشتر مکان‌ها پول نقد شما را از قبل پرداخت می‌کنند. این یکی از سریعترین چرخش‌های پول برای املاک موجود در آن است. در اینجا دیگر لازم نیست نگران تجارت خودرو باشید.

قطعات زیادی در خودرو ​وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده مجدد و بازیافت قرار گیرد. به سادگی ارسال خودرو به محل تخلیه منظم موجب هدر رفتن همه این موارد می‌شود. از سوی دیگر، اگر خودرو را قراضه کنید، تمام آن قطعات قابل استفاده دوباره خواهند بود. این امر موجب می‌شود که مواد شیمیایی سالم و خطرناک از محیط زباله دور شوند.

به گفته کارشناسان صنعت خودرو، یک خودرو قدیمی فضای زیادی را اشغال می‌کند. اگر خودرو در شرایط عملکردی نباشد، به معنای واقعی کلمه فضا را اشغال می‌کند و هیچ کارایی مفیدی ندارد. حذف آن تکه‌های آشغال از محل زندگی یا حیاط شما فضای زیادی را آزاد می‌کند. این فضا را می‌توان برای یک خودرو جدید و ذخیره سازی دیگر خودروها استفاده کرد، یا به راحتی به عنوان فضای باز در دسترس قرار داد.

نگاه کردن به خودروهای قدیمی و بی رمق جالب نیست. اگر از دیدن یک ماشین قدیمی و غیر جذاب لذت نمی‌برید، اسقاط آن راهی سریع برای خلاص شدن از چشم است. به جای نگرانی در مورد رفع آن یا آزار همسایگان، می‌توانید به شخص دیگری اجازه دهید از آن مراقبت کند.

حال نکته ای که وجود دارد، بسیاری از خودروهای قراضه در داخل شهر یافت می‌شوند که به کمک اسقاط آنها می توان به کسب درآمد زیاد و کاهش آلودگی هوا رسید.

هم اکنون نیز مشخص است زمانی که یک خودرو فرسوده است، این فرسودگی ضرر‌های گوناگونی دارد که یکی از آن‌ها ایجاد آلودگی هوا و دود است. ضمن اینکه این فرسودگی برای خود مالک خودرو نیز می‌تواند خطرآفرین باشد؛ چون که وقتی خانواده یا مسافر را سوار می‌کند، ممکن است به طور مثال ترمز خودرو عمل نکرده و منجر به حوادث هم برای خودرو و هم برای سایرین شود.

موارد بسیاری داشته‌ایم که مثلا یک تریلی فرسوده نتواسته به موقع ترمز کرده و در برخورد با یک اتوبوس منجر به فوت و آسیب همه مسافران اتوبوس شده است. در مورد خودرو‌های سواری هم این وضعیت صادق است که علاوه بر خسارت به خود، برای اطرافیان هم خطرآفرین هستند.

در گذشته سن اسقاط ۲۵ سال بود!

محمدحسین گودرزی رئیس کارگروه اسقاط اتحادیه صنایع بازیافت کشور گفت:  مراکز اسقاط کشور در شرایط خوبی به سر نمی برند. علی رغم اینکه وارد فصل سرد سال شده ایم و به دنبال آن آلودگی هوا افزایش خواهد یافت بنابراین انتظار می رود دولت از هم اکنون به فکر اسقاط خودرو ها باشد.

او بیان کرد: با توجه به صعود قیمت ها در بازار، مقداری خودروها را برای اسقاط کمتر می آورند و به دنبال آن شاهد کشتارهای زیاد در جاده ها هستیم.

این مقام مسئول ادامه د اد: متاسفانه ستاد حمل و نقل سوخت کشور که ناظر عالی مراکز اسقاط هستند، نه تنها قدمی برای این کار بر نمی دارند بلکه با یک تعهد نامه قانونی از انجام این کار جلوگیری می کنند. در گذشته برای مشخص کردن سن اسقاط جدولی داشتیم اما دیوان عدالت  اداری این جدول را به دلیل داشتن یک شکایت لغو کرد.

او تشریح کرد: اکنون محیط زیست طرحی را پیشنهاد داده است که بر مبنای آن اگر خودرویی در مراحل انجام معاینه فنی ۲ تا سه مورد را رد کند، شامل معاینه فنی نشده و باید به مراکز اسقاط مراجعه کند. در گذشته سن اسقاط ۲۵ سال بود، اما اکنون این طرح لغو شده است.

سالانه باید ۳۰ درصد از خودرو‌های سطح شهر، اسقاط شوند!

سید امیر احمدی دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور گفت: در حال حاضر ۲۴ میلیون خودرو در سطح کشور داریم. سالانه باید ۳۰ درصد از خودرو‌های سطح شهر، اسقاط شوند یعنی اگر در سال   یک میلیون و ۲۰۰ خودرو تولید و تحویل مشتری داده می شود، باید نزدیک به ۳۶۰ هزار خودرو اسقاط شوند.

احمدی تشریح کرد: این موضوع در حالی است که در سال پیش فقط ۸ هزار خودرو اسقاط شدند یعنی ۳ درصد از خودرو‌های تولید شده که این رویه مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

به گفته دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور، قانون ۳۰ درصدی اسقاط خودرو از سال ۸۸ در کشور تصویب شد، اما از همان زمان خودروسازان داخلی زیر بار این قانون نرفتند و هیچ یک از آنها، این میزان را اسقاط نکردند.

او تشریح کرد: دو گروه خودروسازی بزرگ کشور به هیچ وجه با اتحادیه و قانون اسقاط خودرو همکاری نمی‌کنند ضمن این که این دو شرکت از طرح‌های پیشنهادی جهت فروش خودرو‌ها هم استقبال نکردند.

به گفته دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور، از طرف اتحادیه اسقاط خودرو به گروه های ایران خودرو و سایپا پیشنهاد داده شد که در طرح‌های پیش فروش محصولات خود، امتیاز خرید خودرو را به افرادی بدهند که در سطح شهر از خودرو‌های فرسوده استفاده می‌کنند. در صورتی که خودروسازان با این پیشنهاد موافقت می‌کردند، در حال حاضر شاهد فعالیت خودرو‌های فرسوده در کشور نبودیم و از بروز بسیاری دیگر از مشکلات جلوگیری می‌شد.

احمدی بیان کرد: تا پیش از تصویب قانون معاینه فنی خودروها، برای اسقاط خودرو محدودیت زمان وجود داشت یعنی خودرو‌ها پس از گذشت چند سال مشخص از تولید، باید به مراکز اسقاط و بازیافت خودرو مراجعه می‌کردند، اما با احداث مراکز معاینه فنی، خودرو‌ها تا زمانی که از نظر کارشناسان این مراکز، بتوانند چک‌های مورد نظر را به خوبی رد کنند، هیچ مشکلی نداشته و اجازه فعالیت در سطح شهر را دارند.

او تشریح کرد: با پیگیری‌هایی که از طرف اتحادیه انجام گرفته و تعداد خودرو‌هایی که در سال ۹۹ تا اینجای کار اسقاط شده اند، پیش بینی می‌شود تعداد خودرو‌های اسقاطی امسال نسبت به سال گذشته بیشتر شود، اما باز هم تفاوت زیادی با برنامه ریزی‌ها دارد.

او بیان کرد: خودرو‌ها پس از اسقاط تبدیل به بلوک‌های فشرده از جنس آلومینیوم، مس، شیشه، لاستیک و قلع شده و به کارخانه‌هایی ارسال می‌شوند که در تولیدات خودرو از این مواد اولیه استفاده می‌کنند. با افت شدید اسقاط خودرو در کشور، مواد اولیه یاد شده‌ای که خارجی مراکز اسقاط هستند نیز به میزان چشم گیری کاهش پیدا کرده و کارخانه جات با مشکل کمبود مواد اولیه رو به رو شده اند.

در تمام دولت‌ها و دنیا به شخصی که دارای خودروی فرسوده است، کمک می‌کنند و با ارائه تسهیلات، خودروی فرسوده او را خریداری و خودروی نو تحویل می‌دهند. حتی زمانی که واردات خودرو صورت می‌گرفت، واردکننده به ازای هر خودرو موظف به اسقاط سه تا چهار خودرو می‌شد. این روش‌ها و راهکار‌ها در همه دنیا وجود دارد، اما اینجا رعایت نمی‌شود.

معاینه فنی هم منافات اساسی با موضوع فرسودگی دارد. هم اکنون برای خودرو‌های فرسوده هم معاینه فنی صادر می‌شود که کاملا اشتباه است. فرسودگی به معنای تعیین عمر مفید یک وسیله نقلیه است که به طور مثال ۱۰ سال تعیین می‌شود؛ لذا پس از ۱۰ سال فرسوده است و معاینه فنی که به آن تعلق می‌گیرد، ارزش نخواهد داشت، اما متاسفانه در ایران مفاهیم اشتباه جا افتاده است.

اینکه معاینات فنی به درستی صورت می‌گیرد یا خیر بحثی جداگانه است. بعضا مشاهده می‌شود که در اطراف مراکز معاینه فنی تعمیرگاه‌هایی وجود دارند که به صورت مقطعی مشکل و نقص را برطرف می‌کنند یا اینکه برخی افراد معاینه فنی را با چانه‌زنی‌های بسیار دریافت می‌کنند. به همین دلیل است که خودرو‌هایی که در خیابان‌ها می‌بینیم به شدت دودزا هستند که نشان می‌دهد علاوه براینکه فرسوده هستند، معاینه فنی هم ندارند.

باشگاه خبرنگاران جوان

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar