طرح ساماندهی بازار خودرو باید متوقف شود

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
طرح ساماندهی بازار خودرو باید متوقف شود

امیرحسن کاکایی اظهار کرد: چند ماه است که بعضی نمایندگان مجلس طرحی تحت عنوان “ساماندهی بازار خودرو” را مطرح کرده‌اند که نکته اصلی و محوری آن کاهش تعرفه واردات خودرو است.

وی با ذکر اینکه در واقع این طرح نه طرح “ساماندهی بازار خودرو” بلکه طرح “تسهیل واردات خودرو” است، یاد آوری کرد: ارائه چنین طرح‌هایی از سوی نمایندگان مجلس در چنین وضعیتی تعجب آور است و ظاهراً بعضی نمایندگان توجه به وضعیت و اوضاع اقتصادی ایران ندارند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در وضعیتی که ما در یک جنگ اقتصادی قرار داریم، معلوم نیست به چه علت بعضی نمایندگان مجلس به جای کمک به صنعت خودرو و اقتصاد ملی در پی ضربه زدن به آن و تسهیل واردات خودرو هستند.

وی افزود: وقتی کمپانی‌های خارجی مانند پژو سیتروئن به تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌پردازند ما باید به فکر راهکارهای تقویت صنعت خودرو در مقابل تحریم‌ها باشیم نه آنکه بخواهیم واردات خودرو را تسهیل کنیم.

کاکایی با ذکر اینکه باید منابع محدود ایران شامل ارز، سرمایه و امکانات صرف تقویت اقتصاد ملی شود، تاکید کرد: در حوزه صنعت خودرو اصلی‌ترین اولویت در برخورد با تحریم‌ها، محدودیت واردات خودرو در کنار تقویت صنعت قطعه‌سازی است.

وی ادامه داد: راهکار مقاوم سازی صنعت خودرو در مقابل تحریم‌ها افزایش داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی است زیرا وابستگی به خارج از کشور برای تولید خودروها به حداقل می‌رسد. در این خصوص با توجه به محدودیت‌های مالی صنعت قطعه‌سازی، سیاستگذاران بزرگ اقتصادی ایران باید راهی برای تأمین مالی این صنعت ارائه کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت یاد آوری کرد: در این خصوص مجلس و دولت باید دست در دست هم داده و واکنش سریع و مناسبی داشته باشند؛ چون اگر فرصت را از دست داده و از الان به فکر تقویت صنعت قطعه‌سازی به عنوان زیربنای صنعت خودروسازی نباشیم، ممکن است در آینده دچار مشکل شویم.

اوایل اردیبهشت ماه امسال طرح دو فوریتی ساماندهی بازار خودرو از طرف تعدادی از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که فقط یک فوریت آن به تصویب رسید. کاهش قابل توجه تعرفه و عوارض واردات خودرو، تصریح بر اجرای استانداردهای ۸۵ گانه جدید در صنعت خودرو و الزام پلیس راهنمایی و رانندگی به تعیین نقش خودرو و خودروسازان در سوانح و تصادفات رانندگی از اصلی‌ترین مفاد این طرح است.

منبع: ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar