فاز دوم توقف خطوط تولید خودروها در راه است

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
فاز دوم توقف خطوط تولید خودروها در راه است

بعد از توقف خط تولید ۲۳ مدل خودرو در فاز اول اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی، کمتر از یک ماه تا اجرای فاز دوم این طرح باقی مانده و در تیر امسال معلوم خواهد شد چه تعداد خودروی دیگر با توقف خط تولید مواجه می‌شوند.

اسفند ماه سال ۱۳۹۵ بود که سازمان ملی استاندارد کشور از بالا رفتن تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که برپایه تفاهم نامه‌ای میان این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است؛ مساله ای که بر پایه مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه‌سازان در دستور کار قرار گرفت.

برپایه زمان‌بندی انجام گرفته باید تا ابتدای دی ماه سال پیش ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی می‌شد و بعد از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد پیشین اضافه شده و در آخر با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال ۱۳۹۷، شمار استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می‌یافت.

بدین سبب اگر خودرویی نمی‌توانست تا ابتدای دی ماه سال پیش ۶۱ مورد استاندارد تعیین شده را رعایت کند در نخستین مرحله از اجرای مصوبه مربوطه با توقف خط تولید مواجه می‌شد، این در حالی است که دو مورد استاندارد خودرویی دیگر به این ۶۱ مورد از ابتدای تیر ماه سال آتی اضافه می‌شود و اگر خودرویی نتواند این دو مورد را رعایت کند با توقف خط تولید در تیرماه سال جاری مواجه می‌شود.

لازم به ذکر است که در فاز اول اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی، در ابتدای دی ماه سال قبل، ۲۳ مدل خودرو با توقف خط تولید مواجه شدند و برای اجرای فاز دوم این پروژه کمتر از یک ماه فرصت باقی است.

قبل از این نیره پیروزبخت مدیر سازمان ملی استاندارد کشور در جواب به اینکه چه تعداد خودرو در فازهای دوم و سوم اجرای طرح استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی که به ترتیب در تیرماه و دی‌ماه سال ۱۳۹۷ اجرایی می‌شود، با توقف خط تولید رو به رو می‌شوند، اظهار کرده بود که در فاز اول اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی ۲۳ مدل خودرو با توقف خط تولید مواجه شدند و به ترتیب در فازهای دوم و سوم اجرا که در تیرماه و دی‌ماه سال ۱۳۹۷ اجرایی می‌شود، دوباره بعضی مدل‌های خودرویی خط تولیدشان متوقف خواهد شد.

وی با ذکر اینکه ما پیش‌بینی خود را انجام داده‌ایم، ولی هم اینک قصد نداریم نام و شمار این خودروها را اعلام کنیم، یاد آوری کرده بود که بر پایه پیش‌بینی انجام گرفته در فاز دوم رعایت استانداردهای ۸۵ گانه خودرو که تیرماه سال ۱۳۹۷ اجرا می‌شود دو مدل خودرو دیگر با توقف خط تولید مواجه شوند.

پیروزبخت با بیان اینکه در مورد فاز سوم این طرح که دی‌ماه خواهد بود، قصد اعلام پیش بینی از شمار خودروهایی که با توقف خط تولید مواجه می‌شوند نداریم، تصریح کرده بود که این موضوع شک برانگیز است و پیچیدگی‌هایی را ایجاد خواهد کرد؛ بدین سبب نه نام این خودروها و نه شمار آن‌ها را اعلام نمی‌کنیم و در آخر نیز امیدوار هستیم که خودروها بتوانند استانداردهای لحاظ شده را رعایت کنند و خط تولید هیچ خودرویی متوقف نشود.

اکنون باید دید در حالی که کمتر از یک ماه تا اجرای فاز دوم اجرای طرح استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی باقی مانده است، در آخر چه تعداد خودروی دیگر موفق نخواهند شد ۶۳ استاندارد اعلامی را رعایت کنند و با توقف خط تولید مواجه می‌شوند؟

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar