قرعه کشی خودرو به ضرر دلالان است

چهارشنبه 23 بهمن 98 ساعت 12:28
قرعه کشی خودرو به ضرر دلالان است

ثبت نام خودرو با هر زحمتی در سایت‌های فروش خودروسازان، تحویل گرفتن خودرو با تأخیر و یا بدون تأخیر، آگهی در یکی از سایت‌های اینترنتی و سرانجام فروش خودرو با چندین میلیون تومان سود. این کاری است که بسیاری از افراد امروز اشتیاق بالایی برای انجام آن دارند.

خیلی از کارشناسان عقیده دارند فرهنگ دلالی در سال‌های گذشته به خاطر ضعف در ساختارهای اقتصادی کشور و تحریم‌ها قوت گرفته است. چون هر شخص می‌خواهد ارزش سرمایه خود را همگام با بازار حفظ کند. به این ترتیب حتی مردم عادی و غیر متخصص هم به صف متقاضیان خودرو پیوسته‌اند تا از این آب گل آلود، ماهی‌هایی با ارزش چند ده میلیون و حتی بیشتر بگیرند.

اما در روزهای گذشته از طرحی صحبت می‌شود که به مزاق دلالان خوش نمی‌آید. چون خبرها حاکی از استفاده خودروسازان از روش قرعه کشی برای ثبت نام‌های متقاضان می‌دهد. روشی که موجب می‌شود دلالان بازار دیگر به طور قطعی پس از ثبت نام خود را مالک خودرو ندانند و منتظر نتایج قرعه کشی باشند.

در این مورد غلامعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عقیده دارد: بدون شک اینگونه راهکارها در راستا مقابله با دلالان و سودجویان بازار خودرو اقدام مسمر ثمری است. اما باید به این موضوع توجه کرد که این رویه مقطعی باشد و ما برای طولانی مدت به فکر رویکرد مناسب دیگری باشیم.

وی افزود: در سیستم قرعه کشی مدنظر گروه‌های خودروسازی، باید افراد براساس کد ملی در یک سامانه مشخص ثبت نام کرده و مبلغی را هم به عنوان پیش پرداخت به گروه‌های خودروسازی پرداخت کنند.

عضو کمیسیون صنایع اشاره کرد: این طرح زمانی با موفقیت رو به رو می‌شود که کسانی که در روند خرید خودرو ثبت نام می‌کنند، هویت مشخص داشته باشند تا هر چه بیشتر مسیر دلالی را مسدود کنیم.

سبحانی فر تاکید کرد: اگر ساز وکار انجام گرفته در راستا ایجاد طرح قرعه کشی برای تحویل خودرو به مردم به طور آشکارو علنی باشد و ما هیچ رویه مخفی در آن مشاهده نکنیم، این رویکر می‌تواند در جهت حل مقطعی افزایش قیمت خودرو بازار تأثیر گذار باشد

وی افزود: ما باید در این سازو کار طراحی شده در جهت تحویل خودرو به دست مصرف کنندگان واقعی تلاش کنیم و در واقع هدف اصلی خود را این موضوع قرار دهیم چون که اگر دلالان و سودجویان بازار خودرو در این حوزه وارد عمل شوند، نتیجه مطلوب و مورد رضایت مردم و گروه‌های خودروساز فراهم نخواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع در پایان گفت: انتظار می‌رود با توجه به طرح پیشنهادی وزارت صمت و اشتیاق شرکت‌های خودروسازی به اجرای این طرح، در جهت افزایش تولید خودرو هم وارد عمل شویم، چون که بین عرضه و تقاضا رابطه مستقیمی وجود دارد که موجب می‌شود، بسیاری از مشکلات رفع شده و ما شاهد یک ثبات نسبی در بازار خودرو و کوتاه شدن دست دلالان و سودجویان از این حوزه باشیم.

اخبار خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "قرعه کشی خودرو به ضرر دلالان است"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
نمگویم
مهمان

با سلام برای مدت کوتاه یا یکساله،برای افرادی که در پنج سال گذشته از طریق ثبت نامی خودرو خرید کردن به مدت پنج سال ممنوع خرید بشوند تا بقیه مردم هم بتوانند خودرو ثبت نام کنند۲-خودروهای فرسوده هم با این روش نو سازی می شوند۳-دست دلالان کوتاه می شود۴’-یک ممنوعیت پنج ساله بگذارند در کوتاه مدت تا شرایط تولید که بهتر شد تمام محدودیتها را بردارم.