تجمیع انجمن‌ های قطعه سازی

چهارشنبه 18 اسفند 00 ساعت 10:52
تجمیع انجمن‌ های قطعه سازی
ابتدای هفته تجمعی بزرگ از قطعه سازان خودرو برگزار شد تا مشکلات زنجیره تامین خودروسازی واکاوی شود، در این جلسه یکی از قدیمی ترین قطعه سازان ایرانی در پیشنهادی از قطعه سازان خواست تا انجمن های مرتبط با قطعه سازی، تجمیع شود.

صنعت قطعه سازی خودرو یکی از مهمترین صنایع ایران است که شرکت های بزرگ و کوچک بسیاری را ذیل خود جمع کرده است.

پرتعداد بودن قطعه سازان در استان های مختلف طبعا نیازمند مجموعه هایی است که بتوانند خواست های صنفی را از مسیرهای مختلف پیگیری کند.

همین موضوع نیز شرایطی را برای تاسیس انجمن های مختلف قطعه سازی در کشور فراهم کرد اما امروز معضلی به نام تعدد انجمن های قطعه سازی پیش آمده است که تا کنون حواشی مختلفی را برای این صنعت ذاتا پرحاشیه ایجاد کرده است.

در سال های گذشته همواره کارشناسان و رسانه های تخصصی پیگیری هایی برای تجمیع این انجمن ها انجام دادند اما بر خلاف موافقت بسیاری از قطعه سازان این اتفاق تا امروز رخ نداده است.

بحث تجمیع انجمن های قطعه سازی نیز همچون بحث زلزله احتمالی تهران، هر از چندگاهی وارد فضای رسانه ای می‌شود و چندی بعد به فراموشی سپرده خواهد شد.

تجمیع انجمن های قطعه سازی هر چند به اذعان فعالان این صنعت می‌تواند گامی مثبت در جهت پیشبرد اهداف کلان این صنعت باشد اما شبیه بسیاری از الزامات دیگر در کشور ما هرگز جدی گرفته نشده است.

ابتدای هفته اما هتل المپیک تهران در همایش زنجیره خودروسازی در افق ۱۴۰۱ میزبان تعداد بسیاری از قطعه سازان در کنار برخی مدیران دولتی و خودروسازان بود و اینجا یک بار دیگر بحث تجمیع انجمن های قطعه سازی داغ شد.

در این جلسه نیز همانند سایر همایش ها تنها مباحث کلی مطرح شد بدون اینکه راهکاری اساسی برای عبور از شرایط فعلی ارائه شود، در کل می‌توان گفت که تکرار مکررات بود و بس.

نمایندگان مجلس طبق معمول تنها گوینده بودند و به بهانه بررسی بودجه در مجلس، بعد از اتمام سخنرانی خود همایش را ترک کردند و نمایندگانی هم ماندند که بیشتر نگران شان نمایندگی خود بودند تا دغدغه‌مند مشکلات قطعه سازان.

یکی از مهمترین اتفاقی که در این همایش افتاد حضور رضا رضایی از قدیمی ترین قطعه سازان ایرانی و پیشکسوت این صنعت بود که باز بحث داغ تجمیع انجمن های قطعه سازی را در قالب یک درخواست و پیشنهاد مطرح کرد که اتفاقا با تشویق حضار نیز مواجه شد.

رضایی که متنی از پیش تهیه شده را می‌خواند در پایان از اعضای انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور خواست تا شرایط تجمیع انجمن های قطعه سازی را فراهم کنند.

هر چند انتظار نمی‌رود که با درخواست این پیشکسوت صنعت قطعه سازی شاهد اتفاق مثبتی در این خصوص باشیم اما طرح این پیشنهاد یک نکته مهم را گوشزد کرد آنهم از جانب شخصی که فراز و فرودهای بسیار صنعت خودرو و قطعه سازی ایران را دیده است.

ارائه این پیشنهاد نشان داد که یکی از موفق ترین و سرد و گرم چشیده ترین قطعه سازان ایرانی معتقد است که تعدد انجمن های صنعت قطعه سازی بیش از آنکه گره گشا باشد موجب بروز حواشی و دودستگی در میان قطعه سازان می‌شود.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar