توصیه‌ مهم برای خریداران قطعات یدکی

بروزرسانی در: شنبه 5 خرداد 03 ساعت 11:52
توصیه‌ مهم برای خریداران قطعات یدکی

اگر چه نگرانی نسبت به کمبود لنت ‌ترمز در کشور رفع شده اما آنچه کماکان دغدغه تولیدکنندگان است تولید لنت‌های تقلبی و زیرپله‌ای است، با این حال فعالان این صنعت معتقدند که اجرای طرح نصب شناسه اصالت بر روی قطعات خودرو و الزام تولیدکنندگان لنت ترمز به درج شناسه کالا روی تولیدات خود، آمار لنت‌های تقلبی را در بازار به حداقل رسانده است.

لنت ترمز قطعه‌ای مصرفی و فوق ایمنی در سیستم ترمز است که در خط مقدم ترمزگیری قرار دارد به همین جهت از سال‌ها پیش بر اساس استانداردهای اجباری سازمان ملی استاندارد و خودروسازان تولید می‌شود و در اختیار شرکت‌های خودروساز و همچنین بازار مصرف قطعات خودرو قرار می‌گیرد.

از صدها قطعه‌ای که در هر خودرو وجود دارد تنها حدود صد قطعه استاندارد اجباری دارند. البته معمولا علاوه بر استانداردهای اجباری سازمان ملی استاندارد، خودروسازان نیز استانداردهایی را برای محصولات تولیدی تعریف کرده‌اند و تولید کنندگان لنت ملزم به رعایت این استانداردها هستند.

استاندارد حفظ پایداری و کنترل خودرو در ترمزگیری یکی از استانداردهای ۸۵ گانه است که خودروسازان ملزم به رعایت آن هستند. در واقع برای اینکه سیستم ترمز عملکرد مناسبی داشته باشد، لنت به عنوان یکی از قطعات در سیستم ترمز باید به درستی عمل کند.

بنابراین لنت ترمز یکی از قطعات مهم و حیاتی خودرو است که وظیفه ایجاد اصطکاک با دیسک یا کاسه ترمز و در نهایت متوقف ساختن خودرو را برعهده دارد. اما نکته مهم این است که لنت‌های ترمز در انواع مختلفی تولید می‌شوند که از نظر کیفیت، عملکرد و قیمت با یکدیگر متفاوت هستند از این رو یکی از مهم‌ترین عواملی که در انتخاب لنت ترمز مناسب باید به آن توجه کرد، اصل بودن لنت ترمز است که معمولا با افزایش قیمت ارز و افزایش تقاضا در بازار، شاهد افزایش عرضه لنت‌های تقلبی در بازار هستیم.

برای مقابله با ورود قطعات تقلبی و بی‌کیفیت به بازار قطعه یدکی، وزارت صمت از ابتدای سال ۱۴۰۱طرح نصب شناسه کالا را برای قطعات یدکی اجرا کرد با این حال اواسط سال گذشته و پس از گذشته یک سال و نیم از اجرای این طرح سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از کشف ۱۰ هزار دست لنت تقلبی به ارزش سه میلیارد تومان در تهران خبر داد و حالا با گذشت بیش از دو سال همچنان این دغدغه و نگرانی از سوی مصرف کنندگان نسبت به تولید و توزیع قطعات تقلبی به خصوص لنت های تقلبی و زیرپله‌ای وجود دارد.

در این ارتباط دبیر انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ معتقد است به رغم برخی نگرانی‌ها، اجرای طرح شناسه اصالت قطعات خودرو و الزام تولیدکنندگان لنت ترمز به درج شناسه کالا روی تولیدات میزان عرضه لنت‌های تقلبی را در بازار به حداقل رسانده است.

مسعود حسن پور، در گفت‌وگو با خبرنگار، اگر چه منکر وجود لنت‌های تقلبی در بازار نمی‌شود اما بر این باور است که طرح نصب شناسه کالا بر روی قطعات خودرو  بر کاهش لنت‌های تقلبی در بازار تاثیری بسیاری داشته است.

وی با اشاره به اینکه تمام لنت‌های تولیدی توسط تولیدکنندگان معتبر دارای شناسه کالا است، تصریح کرد: در حال حاضر تمام لنت‌های تولیدی دارای شناسه کالا، کد رهگیری و کد ده رقمی استاندارد است که تشخیص لنت تقلبی و اصلی را برای مصرف کننده تسهیل می‌کند.

دبیر انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ همچنین لزوم توجه مشتریان در خرید قطعاتی مثل لنت ترمز را نکته مهمی دانست و گفت: مصرف کننده باید با توجه به اینکه قطعه اصلی دارای شناسه کالا، کد رهگیری و نشان استاندارد است نسبت به خرید آن اقدام کند بنابراین آگاهی مشتریان در این روند بسیار مهم است در حالی که خرید بسیاری از  قطعات تقلبی توسط مشتریان به دلیل عدم آشنایی و ناآگاهانه انجام می‌شود.

حسن پور در ادامه خواستار توجه و دقت مشتریان به علائم قطعات یدکی اصل در بازار و  مواجه با فعالیت افراد سودجو در زمینه فروش قطعات یدکی تقلبی شد و خاطرنشان کرد: از آنجا که لنت ترمز قطعه‌ای فوق ایمنی در خودرو است به مردم توصیه می‌کنم که برای خرید قطعات از واحدهای فروش لوازم یدکی و حتی تعمیرگاه‌ها حتما از درج شناسه اصالت، نشان استاندارد و کد رهگیری روی محصول اطمینان حاصل کنند.

با وجود اجرای طرح‌های دولت برای مقابله با سیر قطعات تقلبی در بازار و توصیه‌های کارشناسان، هنوز هم با وجود گذشت بیش از ۲ سال از ابلاغ طرح الزام نصب شناسه کالا، وجود قطعات یدکی بدون شناسه کالا و تقلبی، دامن‌گیر مشتریان و البته تعمیرکاران خودرو است؛ مشکلی که به علت کیفیت پایین این قطعات، همچنان آسیب‌هایی جدی را متوجه مصرف‌کننده نهایی می‌کند.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar