مشکلات قطعه سازان و عدم کاهش قیمت خودرو

دوشنبه 9 خرداد 01 ساعت 15:12
مشکلات قطعه سازان و عدم کاهش قیمت خودرو
دبیر انجمن قطعه سازان ایران می گوید: با افزایش حداقل ۴۰ درصدی قیمت قطعات، برآورد می شود در سال جاری حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان از محل تعدیل و اصلاح قیمت ها به کل مطالبات ۴۰ هزار میلیاردی قطعه سازان افزوده شود.

اخیرا وزیر صمت اعلام کرد که شرایط بحرانی صنعت خودرو به‌ویژه در بخش خودروهای ناقص موجود در پارکینگ‌ها و همچنین معوقات خودروسازان، مدیریت‌شده و در چند ماه اخیر اوضاع این صنعت به شرایط بسیار بهتری رسیده است.

فاطمی امین همچنین معتقد است که تیراژ تولید در دو خودروساز بزرگ کشور به هدف‌گذاری صورت گرفته بسیار نزدیک شده است که همین موارد می‌تواند نقاط امیدبخشی برای اجرای برنامه دو ساله وزارت صمت در صنعت خودرو باشد.

این اظهارات وزیر صمت در خصوص افزایش تیراژ تولید و تکمیل خودروهای در کف در حالی مطرح می شود که به گفته قطعه سازان مشکلات نقدینگی و افزایش حجم مطلبات معوق آنها از خودروسازان شرایط بحرانی را پیش روی آنها قرار داده است؛ روندی که نه تنها تیراژ تولید خودروسازان از ابتدای امسال را کاهشی نموده است بلکه هر گونه احتمال تحقق رشد ۵۰ درصدی تولید در سال جاری را بسیار بعید و دور از ذهن خواهد کرد.

اما سوالی که در این جریان مطرح است اینکه با وجود وعده های دولتمردان در خصوص حمایت مالی برای تحقق تیراژ تولید خودروسازان، تکلیف تسهیلات سال گذشته شورای پول و اعتبار به خودروسازان به کجا رسید و چرا به رغم وعده ها همچنان روند مطالبات قطعه سازان افزایشی است؟

مطالبات بالای ۱۲۰ روزه قطعه سازان به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسید

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران با توجه به روند صعودی مطالبات قطعه سازان، از افزایش این رقم به بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان خبر داد و در گفت و گو اظهار داشت: ۱۵ هزار میلیارد تومان از این رقم مطالبات بالای ۱۲۰ روزه سررسید شده است که در صورت اصلاح قیمت و افزایش حداقل ۴۰ درصدی قیمت قطعات مطابق برنامه تورمی بودجه، پیش بینی می شود حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان به رقم مطالبات اضافه شود.

وی همچنین به پیگیری های صورت گرفته برای پرداخت ارقام بالای مطالبات سازندگان اشاره و خاطرنشان کرد: به رغم پیگیری ها، متاسفانه سیگنال های مثبتی در خصوص حل این مشکل دریافت نمی شود و در چنین فضایی امیدی به متولیان برای رفع مشکلات مالی قطعه سازان نداریم.

وعده بر زمین مانده تسهیلات ۱۰ هزار میلیاردی شورای پول و اعتبار به خودروسازان

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در ادامه در واکنش به خبر اخیر معاون حمل و نقل وزیر صمت در خصوص پرداخت تسهیلات ۱۰ هزار میلیاردی سال گذشته شورای پول و اعتبار گفت: ماههاست که وعده پرداخت این تسهیلات به صنعت خودرو داده می شود اما تاکنون هیچ کدام از این وعده ها عملی نشده است این در حالی است که امروز دیگر برای خرید مواد اولیه و قطعات از قطعه سازان رده ۲ و ۳ ، اعتبار جایگاهی ندارد و به دلیل شرایط تورمی در اقتصاد کشور، فقط پول نقد است که در هر معامله ای حرف اول را می زند.

بیگلو با تاکید بر اینکه با وعده و وعید نمی توان صنعت خودرو را به حرکت درآورد، افزود: با وجود صحبت ها و وعده هایی که هر روز مسئولان در خصوص صنعت خودرو مطرح می کنند تا این لحظه هیچ سیگنال و حرکت مثبتی را مشاهده نکردیم در حالی که هر روز اوضاع قطعه سازان بحرانی تر می شود با این حال وزارت صمت کماکان مسیر خود را می رود و به رغم راهکار و تذکرات فعالان و متخصصان، هیچ تغییری در مسیر اشتباهی که آغاز نموده، نمی دهد.

به هیچ وجه قیمت خودرو درب کارخانه کاهش نخواهد یافت

وی در ادامه به برنامه وزیر صمت در خصوص کاهش ۱۵ درصدی قیمت تمام شده خودرو و رشد ۵۰ درصدی تیراژ تولید خودرو در سال جاری پرداخت و تصریح کرد: به هیچ وجه قیمت خودرو در کارخانه کاهش نخواهد یافت و قیمت خودرو در بازار نیز با توجه به اینکه این مساله تابع مولفه های زیادی است نمی توان در این ارتباط نیز نظر دقیقی را ارائه کرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه برای افزایش تیراژ تولید خودروسازان در سال جاری هیچ امیدی ندارم، افزود: چنانچه افزایش تولید هم اتفاق بیفتاد درصد بسیار کمی خواهد شد و وعده رشد ۵۰ درصدی تیراژ تولید به هیچ وجه در سال جاری محقق نخواهد شد.

این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان کشور در همین ارتباط به حمایت و تلاش قطعه سازان از جریان تولید اشاره و تاکید کرد: برای تحقق برنامه رشد تولید در سال جاری و تکمیل خودروهای در کف تا به امروز قطعه سازان با وجود مشکلات شدید مالی از خودروسازان حمایت کرده اند و با حداکثر توان قطعات مورد نیاز را تامین کرده است البته خودروسازان با کاهش تولید روزانه، قطعات مورد مصرف برای تیراژ روزانه را برای تکمیل خودروهای ناقص استفاده کرده است چرا خودروسازان در شرایط کنونی قادر نیستند همزمان افزایش تیراژ تولید و تکمیل خودروهای ناقص را عملی کنند.

صدمات شدید افت مکانیکی تولید خودرو به قطعه سازان

بیگلو با توجه به تداوم مشکلات تولید، خرید خارجی قطعات الکترونیکی را از اصلی ترین مشکل تولید خودروسازان عنوان کرد و اظهار کرد: اگر چه قیمت جهانی این قطعات چند ده برابر شده است و از سویی در شرایط تحریمی سازندگان را ناگزیر نموده که تمامی خریدهای را به صورت پیش پرداخت انجام دهند و خرید اعتباری دیگر معنایی ندارد.

اما همچنان قطعه سازان در وسط میدان قرار دارند و با وجود تلاش برای تامین و تکمیل خودروهای ناقص، تاکنون مشکلات در این صنعت حل نشده است این در حالی است که کاهش تولید مکانیکی نیز صدمه بسیار شدیدی را در ۲ ماه اول امسال به قطعه سازان وارد کرده است حتی پولی که از محل فروش خودروها قرار بود تزریق شود تاکنون نه به خودروساز و نه حتی به قطعه سازان پرداخت نشده است.

وی معتقد است نتیجه سیاست های اشتباهی که یکی پس از دیگری اعمال می شود، امروز به وضوح در صنعت خودرو کشور مشاهده می شود.

وی در پایان به به اظهارنظر یکی از نمایندگان ملت در خصوص سهم قطعات چینی در خودروهای داخلی اشاره و تاکید کرد: طرح این مطلب که ۱۰۰ درصد قطعات خودروهای داخلی چینی است معتقدم ناشی از ارائه اطلاعات نادرست به نمایندگان و یا نقل قول اشتباه از صحبت های وی باشد زیرا با توجه به شناختی که از وکلای ملت وجود دارد بعید است چنین مطلبی را مطرح کرده باشند.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar