مردودی بیش از نصف خودروهای زیر ۴ سال سن در تست معاینه فنی برتر

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
مردودی بیش از نصف خودروهای زیر 4 سال سن در تست معاینه فنی برتر

تخفیف ۲۰ درصدی طرح ترافیک تازه، نه تنها ۱۷۷ هزار خودرو را برای گرفتن معاینه فنی برتر تشویق کرد، بلکه ۴۰ هزار خودروی داخلی و خارجی زیر ۴ سال که از کسب معاینه فنی معاف بودند را برای بهره مندی از این تخفیف به مراکز معاینه فنی کشاند. اگر چه این آمار در وهله اول نسبتاً خوشایند است، ولی مردودی ۵۵ درصدی خودروهای معاف، چراغ زردی به کیفیت پایین خودروها است.

ماده ۶ قانون هوای پاک در حالی سال پیش با رأی نمایندگان مجلس سن معافیت معاینه فنی را از ۵ به ۴ سال کاهش داد که اغلب کارشناسان محیط‌زیست و نهادهای مرتبط از جمله شهرداری تهران، روی کاهش سن معافیت به ۲ سال اتفاق نظر داشتند. ولی این مساله با توجیه‌های گوناگونی مانند جلوگیری از ایجاد ازدحام در مراکز معاینه فنی، همان ۴ سال مصوب و اجرایی شد. ولی آمار مردودی اعلام شده از طرف متولی معاینه فنی خودروهای تهران نشان می‌دهد که بیش از نیمی از همین خودروهایی که ۴ سال معافیت دارند، آلاینده هستند؛ آماری که سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران آن را فاجعه توصیف کرد و گفت: وقتی معافیت کسب معاینه فنی ۴ سال و گارانتی خودروها ۲ سال است، نشان می‌دهد که خودروها برای ۲ سال تحت نظارت نمایندگی‌ها و خدمات پس از فروش و هم نظارت معاینه فنی کشور قرار ندارند.

مراکز معاینه فنی تهران برای دو شیفت کاری ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو ظرفیت دارند که سال پیش فقط برای یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو از این ظرفیت استفاده شد. به عبارت دیگر مراکز معاینه فنی تهران با ۶۰ درصد از ظرفیت خود به مراجعه کنندگان سرویس می‌دهند. همینطور هم اکنون به طور متوسط فقط ۳۰ درصد از ظرفیت مراکز معاینه فنی کل کشور استفاده می‌شود. حسینی منش ۴ سال معافیت از کسب معاینه فنی با سطح کیفیت خودروها را «غیرکارشناسی» عنوان کرد و گفت: هنگامی که چند مدل از خودروهای پر تیراژ داخلی برای نخستین بار به مرکز معاینه فنی می‌رسد، چند نقص دارند که نشان دهنده پایین بودن کیفیت این خودروها است.

وی با ذکر اینکه سن گارانتی باید بیش از سن معاینه فنی باشد، عنوان کرد: به محض ورود خودرو به مرکز معاینه فنی، اشکالاتی بر آن وارد می‌شود که مالک خودرو مقصر آن نیست، بلکه گروه خودروساز و وارد کننده خودرو مسوولیت آن را بر عهده دارند. به‌عنوان مثال درحالی که در تمام دنیا کاتالیست ها مشمول گارانتی بیش از ۱۰ سال یا مادام العمر هستند، کاتالیست پراید به عنوان ارزان قیمت‌ترین خودرو، ۳۰۰ هزار تومان برای مالک هزینه دارد که نصب آن وظیفه گروه خودروساز است. از سویی کاتالیست خودروهای کره‌ای در آمریکا ۱۲ سال گارانتی دارد ولی در کشور ما مشمول هیچ نوع گارانتی نیست.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar