نصب سیلندر گاز مایع در خودرو غیرقانونی است

دوشنبه 31 تیر 98 ساعت 16:45
نصب سیلندر گاز مایع در خودرو غیرقانونی است

طبق اعلام کارشناسان، نصب سیلندر گاز مایع در خودرو و استفاده از آن به دلیل خطر انفجار، غیرمجاز و غیرقانونی است.

نایب رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو سنندج   اظهار داشت: براساس مصوبه شورای شهر، استفاده از سیلندر گاز مایع(LPG) و نصب آن در خودرو غیرمجاز و با متخلفان برخورد می‌شود.

جلال نوری اضافه کرد: با رانندگانی که از کپسول گاز مایع برای سوخت خودرو استفاده می‌کنند برخورد می‌شود، چون که این سوخت برای خودرو غیراستاندارد و خطر انفجار آن بسیار بالا است.

وی با ذکر اینکه به خودروهایی که از سوخت گاز مایع استفاده می‌کنند، گواهی معاینه فنی داده نمی‌شود، یادآور شد: پلیس راهور به خودروهایی که این سیلندرها روی آن نصب شده گواهی تأییدیه معاینه فنی ارائه نمی‌دهد.

نایب رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو سنندج از کاهش استفاده کنندگان از این سیلندرها برای سوخت مورد نیاز خودرو خبر داد و گفت: با کپسول پرکنی‌های متخلف هم برخورد می‌شود.

مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان هم نصب سیلندر گاز مایع بر روی خودروها را خطرناک اعلام کرد و گفت: در سیلندر CNG، سوخت در فاز گازی قرار دارد و بوسیله شیلنگ و اتصالات به کاربراتور خودرو انتقال می‌یابد که در صورت نشت در فاز گازی و در حجم کم تحت کنترل است.

هوشنگ اولی‌زاده افزود: اما در سیلندر گاز مایع، سوخت در فاز مایع است و در صورت انتقال آن به داخل پیشرانه، با توجه به تغییر فاز به ۲۷۰ برابر حجم گاز مایع تبدیل می‌شود و می‌تواند به سرعت فضای داخل پیشرانه را پر کرده و مخلوط قابل انفجار را تشکیل دهد که با ایجاد جرقه توسط دینام و یا هر یک از وسایل برقی داخل پیشرانه، انفجار شدید روی می‌دهد.

وی یادآور شد: همچنین در صورت کوچکترین تصادفی، به خاطر قابل مهار نبودن کامل سیلندر احتمال پاره شدن شیلنگ و بروز حادثه‌های دلخراش هم وجود دارد.

شهر سنندج نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

در این شهرستان هشت مرکز معاینه فنی فعال و نزدیک به ۱۵۰ هزار خودرو وجود دارد.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar