نگاهی به دو محصول جدید ایران خودرو برای بازار ایران، هایما M5 و M8

بروزرسانی در: شنبه 6 مهر 98 ساعت 19:56
نگاهی به دو محصول جدید ایران خودرو برای بازار ایران، هایما M5 و M8

در حالی که این روزها در همه بازارهای خودرویی در سراسر جهان کراس اوورها و شاسی بلندها به ترند روز تبدیل شده‌اند و شرکت‌ها سعی می‌کنند هر روز با معرفی مدل‌های جدید به تقاضای بالای بازار پاسخ دهند، به نظر می‌رسد بازار ایران یکی از استثناها محسوب می‌شود. همواره در ایران سدان ها با اقبال خوبی در بازار مواجه بوده‌اند و از همین رو خودروسازهای ایرانی در سبد محصولات خود توجه ویژه‌ای به این کلاس خودرو نشان داده‌اند.

دی ماه سال پیش بود که شرکت ایران خودرو با برپا کردن یک کلینیک تخصصی در ساختمان ساپکو، دو مدل سدان جدید برای بازار ایران به نام‌های هایما M5 و هایما M8 رونمایی کرد، خودروهایی که احتمالا در بازه قیمتی ۶۵ تا ۹۵ میلیون تومان قرار میگیرند.

رقابت چینی‌ها سخت‌تر می‌شود

از رقبای اصلی این دو خودرو می‌توان به بسترن B30 و چری آریزو ۵ اشاره کرد که در همین کلینیک مذکور حضور داشتند و با هایما M5 و M8 مقایسه شدند. قطعاً با ورود این دو مدل به بازار، شاهد رقابت جذابی بین این چینی‌ها خواهیم بود.

در این مطلب قصد داریم نگاهی داشته باشیم به این دو خودرو و مقایسه‌ای کوتاه بین آن‌ها و رقبایی که دارند انجام دهیم، با ما همراه باشید.

نگاهی به هایما M5

هایما M5 دروازه ورود این کمپانی به دنیای سدان های کامپکت بوده و در حال حاضر کوچک‌ترین سدان در خانواده محصولات کمپانی محسوب می‌شود. این خودرو که هنوز زمان ورود به بازار و همچنین قیمت دقیقی که عرضه خواهد شد مشخص نیست، ۴۶۸۹ میلی متر طول، ۱۸۰۶ میلی متر عرض، ۱۴۷۷ میلی متر ارتفاع داشته و همچنین از فاصله بین دو محور ۲۶۸۵ میلی متری برخوردار است. طبق اعلام ایران خودرو مدل اتومات این خودرو ۱۳۵۰ و مدل دنده دستی آن ۱۳۲۵ کیلوگرم وزن دارد.

پیشرانه و پرفورمنس

مدلی که ایران خودرو فعلاً می‌خواهد وارد بازار ایران کند هایما M5 اتومات است که از یک موتور ۴ سیلندر توربو ۱.۵ لیتری با ۱۲۵ اسب بخار نیرو و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد. خروجی‌های این خودرو با کمک گیربکس شش دنده اتومات به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. از نظر پرفورمنس شاید برای خیلی‌ها عملکرد این خودرو قابل قبول نباشد، هایما M5 صفر تا صد را در ۱۰ ثانیه پر می‌کند و حداکثر سرعتی برابر با ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برخوردار است.

رقیبی جدید برای آریزو ۵

چری آریزو ۵ به عنوان اصلی‌ترین رقیب این خودرو در بازار فعلی ایران، در مدل معمولی خود از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی بهره می‌برد که در ۶۱۵۰ دور در دقیقه حداکثر ۱۱۶ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و در ۳۸۰۰ دور در دقیقه حداکثر گشتاوری معادل ۱۴۱ نیوتن متر دارد. این خودرو همچنین به یک گیربکس ۵ دنده دستی و یک گیربکس CVT مجهز شده و مانند هایما M5، دیفرانسیل جلو است.

البته باید اشاره کنیم که شهریور ماه امسال چری آریزو ۵ توربو هم وارد بازار ایران شد که از یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو با ۱۴۷ اسب بخار نیرو و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد و به عنوان رقیبی جدی برای هایما M5 مطرح است.

از نظر مشخصات فنی این دو خودرو تقریباً در یک سطح قرار می‌گیرند، ولی تفاوت اصلی آن در ابعاد بدنه است که هایما M5 از نظر طول ۱۵۷ میلی متر و از نظر فاصله بین دو محور، ۳۵ میلی متر در مقایسه با آریزو ۵ بزرگ‌تر است. همین موضوع سبب شده تا سرنشین‌های عقب فضای پای بیشتری در اختیار داشته باشند که مزیت خوبی برای هایما M5 محسوب می‌شود. از سویی دیگر آریزو ۵ در مقایسه با هایما M5 هشت میلی متر عرض و ۱۰ میلی متر ارتفاع بیشتر دارد.

تازه وارد هایما رقیبی برای بسترن B30

یکی دیگر از رقبای این خودرو که البته از نظر فنی و پرفورمنس حرف زیادی برای گفتن در مقابل هایما M5 ندارد، محصول جدید بهمن، بسترن B30 است که از یک موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی با حداکثر ۱۰۷ اسب بخار نیرو در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. بسترن B30 هم دیفرانسیل جلو است و از یک گیربکس ۶ دنده اتومات برای ارسال نیروی موتور به چرخ‌های جلو استفاده می‌کند. این خودرو با داشتن ابعادی برابر با ۴۶۲۵ میلی متر طول، ۱۷۹۰ میلی متر عرض، ۱۵۰۰ میلی متر ارتفاع و فاصله بین دو محور ۲۶۳۰ میلی متری، از هایما M5 کوچک‌تر است.

کابین زیبا

داخل کابین، هایما M5 از یک طراحی مشکی رنگ استفاده می‌کند و روکش چرم صندلی‌های و همچنین استفاده از یک فرمان چرمی، حس و حال لوکسی به خودرو داده است. روی کنسول مرکزی شاهد یک صفحه نمایش لمسی زیبا و بزرگ هستیم که بر جذابیت‌های کابین افزوده است. هایما M5 همچنین از تجهیزات خوبی برخوردار است که قطعاً آن را به رقیبی سرسخت برای دیگر مدل‌های هم رده تبدیل خواهد کرد.

مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۶.۹ لیتر به ازای هر صد کیلومتر ذکر شده و ظرفیت باک آن معادل ۵۰ لیتر است. باید منتظر ماند و دید ایران خودرو این خودرو را با چه قیمتی روانه بازار خواهد کرد.

بررسی کوتاه هایما M8

سدان هایما M8 که ایران خودرو برای بازار ایران در نظر گرفته، تقریباً ۵ سال پیش در بازار چین رونمایی شد. این خودرو از نظر ابعاد بزرگ‌ترین و از نظر فنی، قوی‌ترین مدل سدان در خانواده هایما محسوب می‌شود.

کابین و داشبورد

طراحی داشبورد این خودرو اصلاً بد نیست، استفاده از پلاستیک بژ ظاهر آن را کمی شبیه به خودروهای ارزان قیمت کرده است، ولی اگر کابین مشکی را انتخاب کنید اوضاع کمی بهتر می‌شود و تزئینات چوبی، حس و حالی لوکس به آن داده است. خودرو به یک فرمان چند منظوره زیبا و یک صفحه نمایش نسبتاً کوچک در کنسول مرکزی مجهز شده است.

پیشرانه

نیروی خودرو از یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر با ۱۵۶ اسب بخار نیرو و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور تأمین می‌شود که به یک گیربکس شش دنده دستی یا اتومات متصل شده است. اخیراً کمپانی یک موتور ۱.۸ لیتری توربو با ۱۸۸ اسب بخار نیرو هم برای M8 ارائه کرده و هنوز معلوم نیست ایران خودرو آن را با کدام موتور می‌خواهد وارد بازار ایران کند.

هایما M8 با داشتن ابعادی معادل ۴۸۴۵ میلی متر طول، ۱۸۳۰ میلی متر عرض، ۱۴۷۵ میلی متر ارتفاع و ۲۸۰۰ میلی متر طول بین دو محور یکی از سدان های بزرگ بازار ایران خواهد بود.

ظاهری زیبا و اسپرت

این خودرو با داشتن ظاهری اسپرت که سراگزوزها تقریباً می‌توان گفت داخل سپر قرار گرفته و چراغ‌های عقبی بزرگ، در کل یک خودروی بسیار جذاب است و بدون شک، در حال حاضر زیباترین خودروی خانواده محصولات هایما محسوب می‌شود. از آن جایی که ریشه شرکت هایما به مزدا باز می‌گردد و در اصل، این کمپانی یک جوینت ونچر بین خودروساز چینی FAW و شرکت ژاپنی مزدا بوده است، شباهت‌هایی میان این خودرو و مدل‌های مزدا دیده می‌شود. ظاهراً همکاری طولانی مدت این دو شرکت تأثیر خود را روی طراحان هایما گذاشته است.

شایان ذکر است که ایران خودرو این دو مدل را آذر ماه ۹۶ به نمایشگاه خودروی تهران در شهر آفتاب آورده بود و مردم هم استقبال خوبی از آن‌ها داشتند. در شرایطی که هر روز به لطف تصویب برخی قوانین و همچنین افزایش بی رویه قیمت دلار، شرایط برای ورود خودروسازهای بزرگ و مدل‌های روز دنیا به بازار کشورمان سخت‌تر می‌شود، در حال حاضر خودروهای چینی تنها گزینه برای خریداران ایرانی محسوب می‌شوند. به امید روزی که قیمت خودرو در ایران واقعی شده و مردم مجبور نباشند با پرداخت هزینه‌های گزاف، خودروهای به درد نخور ایرانی و چینی سوار شوند!

قیمت محصولات ایران خودرو

فروش فوری ایران خودرو

فروش نقدی ایران خودرو

فروش اقساطی ایران خودرو

ثبت نام پیش فروش ایران خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

15 دیدگاه ها برای "نگاهی به دو محصول جدید ایران خودرو برای بازار ایران، هایما M5 و M8"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
انقلابه بیداری
مهمان
باید تاسف خورد ک نشستیم داریم راجی این اشغال های چینی صحبت میکنیم در حالی ک با ۸۰ ملیون تومن قیمت احتمالی این ماشین تو بازار در کشوری مثل المان میشه مدل های ۲۰۱۳ بنز و بی ام و رو سوار شد میشه ماشین های با کیفیت تره هیوندای و کیا رو سوار شد با تنها ۶هزار دلار میشه الفا رومئو ۲۰۱۵ خرید ماشینایه هایبرید به شدت ارزان هستند ولی تو کشور ما هنوز نوستالژی دهه ۸۰ پژو تولید میشه .ارزو جوونامون هنوز پرشیا هستش . متاسفم برای این دولت که به فکر همه هست جز کشور خودمون . متاسفم… بیشتر
علیرضا
مهمان

اینم از خودرو سازهای داخلی ما
خداییش کی میخوان سر عقل بیان معلوم نیست.
آقا ماشین خوبی هست قبول اما آخه مگه تا کی میخان ادامه بدن. بجای این کارا بچسبن بهترشو بسازن نه اینکه خودشون شدن وارد کننده های چینی
واقعاً متأسفم

Arsalan
مهمان

آریزو ۵ ( توربو ) هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ زیبایی بدنه و کابین خیلی بهتره m5 است

حمید
مهمان

ام ۵ هنوز نیومده

داریوش
مهمان

اقای علیرضا مزدا ۳ ۱۴۰میلیون قیمتشه

Alireza
مهمان

اره مزدا ۳ new نوش تو بازار ۱۴۰ تومنه ؛ اما دسته دو و از مدل وارداتی پیدا میشه !
اگر بتونید یک مزدا ۳ تمیز تو این رنج پیدا کنید به این چینی ها شرف داره .
مزدا ۳ از لحاظ فنی عالیه !!!!
سراتو هم پیدا میشه با ۶۵ تومن !!!
درضمن قیمت احتمالی هایما هم مثل قیمت احتمالی پژو ۲۰۰۸ هست که اول گفتن ۹۰ و بعد رسید به ۱۰۳ میلیون خواهد بود .
آیا بازم کسی اعتقاد داره ماشین چینی بی کیفیت بخره ؟؟؟
صلاح کار خویش خسروان دانند .

Alireza
مهمان

سلام !
دوستان در نظر بگیرید که این ماشین چینی هست !
با ۶۵ تومن مزدا ۳ بخری خیلی بهتر و با کیفیت تر هست
در ضمن تو ماشین های چینی Mg به دلیل مشارکت با ژاپن حرف اول رو تو خودرو های چینی میزنه !

حمید
مهمان

اولا هایما مشارکت چین و مزداست که از برندش مشخصه. یعنی هاینان مزدا که میشه هایما ثانیا مزدا کجاش ۶۵ هست؟ ثالثا هزینه یه ماشین مثل مزدا بالاست

علی
مهمان

ماشین خوبی به نظر میاد و همچنان نکته مهم تاسف برای خودروسازان داخلی که هیچ پیشرفتی ندارن

رضا
مهمان

یکی دیگه از رقیب های باکیفیت که mg360 توربو هست رو فراموش کردین . داره بازار خوبی تو این رنج قیمتی شکل میگیره

mehdi
مهمان

M5 توربو اگر با قیمت ۶۰ میلون تومان عرضه بشه همه رقبا رو کنار میزنه .
به نظرتون قیمتش ۶۰ میلیونه یا بیشتر؟
BMW M5 رو نمیگما ، همین هایما M5

احمدرضا
مهمان

به نظر من قیمت این ماشین ۷۰تومن میشه

هم طویله ای
مهمان

خوشم میاد ایران خودرو و سایپا قشنگ پیش زمینه رو آماده کردن که مردم واسه این آشغالای چینی له له بزن

محمد
مهمان

حدود هفتاد قیمت میذارن واسش تو این بازار

Mahyar
مهمان

۶۰ ملیون واقا کمه اگر بین ۶۵ تا ۷۰ تومان باشه خوب میشه چون به هیچ وجه این ماشینو ۶ ملیون نمیدنم هایما m5