همکاری لادا با پارس خودرو منتفی شد

یکشنبه 8 اردیبهشت 98 ساعت 03:28
همکاری لادا با پارس خودرو منتفی شد

لادا مهمان جاده مخصوص نخواهد شد. پیش از این اخباری مبنی‌بر حضور این خودروساز روسی در بازار ایران برای همکاری با گروه پارس خودرو در سطح رسانه‌ها منتشر شده بود. این خبرها به تأیید فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم رسید. حال آنکه در حال حاضر شنیده می‌شود که دو طرف مذاکره‌کننده نتوانسته‌اند برای همکاری مشترک توفیقی حاصل کنند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که حضور این کمپانی روسی به خاطر آنچه عدم تفاهم دوطرف خوانده می‌شود در جاده مخصوص منتفی است.

پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های بین‌المللی، خروج شرکای خارجی تبدیل به چالشی بزرگ برای خودروسازان داخلی شده است. از این رو خودروسازان تلاش می‌کنند تا سرمایه‌گذاران جدید را جایگزین شرکای پیشین کنند. برای دستیابی به این هدف خودروسازان داخلی درپی سرمایه‌گذارانی هستند که در بازار ایالات متحده آمریکا حضور نداشته باشند. چون یکی از مسائلی که موجب خروج شرکای فرانسوی از بازار ایران شد، تلاش برای حضور در بازار آمریکا بود. با این حال حضور کمپانی لادا به عنوان شریک جدید خودروسازان در دور اول تحریم‌ها هم شنیده شد، ولی آن زمان هم در حد حرف باقی ماند و هیچ‌گاه محصولات لادا وارد خطوط تولید گروه‌های خودروساز داخلی نشد. در دوره اول تحریم‌ها، بازار ایران برای شرکت‌های چینی جذاب شد و آنها توانستند از خلأ حضور فرانسوی‌ها نهایت استفاده را ببرند و بعضی از خطوط تولید خودروسازان داخلی را تسخیر کنند.

در وضعیت فعلی ولی بازگشت تحریم‌ها بار دیگر وضعیت را برای حضور سرمایه‌گذاران جدید در بازار ایران فراهم کرده است. این موضوع در وضعیتی است که چینی‌ها هم به‌واسطه مشکلات نقل و انتقال‌های بانکی، حضور خود را مشروط به پیدا کردن راهی از طرف ایرانی برای پرداخت پول کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد هم اکنون راه برای حضور کشورهای نوظهوری همچون هند در صنعت خودرو هموار است. به این ترتیب بعضی از شنیده‌ها حکایت از آن دارد که مذکراتی هم با خودروسازان هندی برای حضور در ایران انجام گرفته است.

بیشتر بخوانید:

بازگشت رنو به ایران در جلد لادا

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar