واردات خودروهای ورزشی به صورت شخصی هم امکان پذیر است

چهارشنبه 17 بهمن 97 ساعت 17:32
واردات خودروهای ورزشی به صورت شخصی هم امکان پذیر است

مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: واردات خودروهای ورزشی که در طول روزهای گذشته از طرف دولت اعلام شده، مزیت استثنایی منطقه ویژه اقتصادی شهرستان زرندیه است که مجوز آن صادر شد.

جعفر آهنگران اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی زرندیه به خاطر برخورداری از کاربری ویژه ورزشی و گردشگری واقع در شرکت توسعه سیاحان سرزمین ایرانیان، یکی از مناطق ویژه استثنایی ایران است.

وی از ورود خودروهای ورزشی به منطقه ویژه اقتصادی زرندیه به عنوان یک امتیاز یاد کرد و افزود: واردات خودروهای ورزشی به خاطر حجم بالای پیشرانه که بیش از ۲۵۰۰ سی سی است ممنوع است، ولی دولت در راستای پشتیبانی از سرمایه گذاری بزرگی که در منطقه ویژه اقتصادی زرندیه انجام گرفته مصوب کرد که بتوان از این مزیت بهره برداری کرد.

آهنگران تاکید کرد: با حمایت دولت یکی از الزامات منطقه ویژه اقتصادی زرندیه ورود خودروهای ورزشی است که حتی افراد به طور شخصی هم می‌توانند اقدام به واردات خودروی ورزشی به صورت انفرادی کنند ولی لزوماً باید در منطقه ویژه استفاده و نگهداری شود و خارج از منطقه قابلیت استفاده ندارد.

وی نبود چنین ظرفیت‌هایی را باعث خروج ارز از کشور دانست و افزود: خیلی از علاقمندان به ورزش با خودروهای ورزشی، به خاطر نبود چنین ظرفیتی اقدام به خرید آن در خارج از کشور و بهره برداری از آن در کشورهای همجوار می‌کردند که باعث خروج سرمایه و ارز از کشور می‌شد.

مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به کاربری‌های تفریحی و ورزشی سرزمین ایرانیان زرندیه در منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان گفت: زمین گلف، پیست‌های موتور سواری، اسب سواری و دیگر کاربری‌های ورزشی و تفریحی این منطقه در خاورمیانه بی نظیر است.

وی افزود: حجم بالای سرمایه گذاری و تأمین زیرساخت‌های مناسب در منطقه ویژه اقتصادی زرندیه در وضعیت سخت اقتصادی ایران این منطقه را در یک موقعیت ممتاز قرار داده است.

آهنگران با اشاره به مغفول ماندن عملکرد دولت در هیاهوهای سیاسی، گفت: اگر حمایت دولت از منطقه ویژه اقتصادی و سرزمین ایرانیان نبود قطعاً این مجموعه نمی‌توانست به موفقیت‌های لازم دست پیدا کند.

وی به دو نوع منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هفت منطقه آزاد در جنوب، شمال و شمال غربی ایران وجود دارد و مناطق ویژه اقتصادی هم با مزایا و تسهیلات اقتصادی بیشتری نسبت به مناطق آزاد در کشور ایجاد شدند که مهم‌ترین مزیت آن فعلیت خارج از قلمرو گمرکی است و مقررات صادرات و واردات در این مناطق حاکم نیست که مزیت و فرصت ارزشمندی برای انتقال قطعات و مواد اولیه از خارج از کشور و جذب سرمایه گذاری خارجی است.

وی با اشاره به راه‌اندازی ۶۴ منطقه ویژه اقتصادی از شروع فعالیت دولت سازندگی تاکنون در کشور، گفت: از این شمار ۱۵ منطقه ویژه اقتصادی مربوط به دهه ۷۰ و ۴۸ منطقه ویژه اقتصادی در سال ۱۳۸۹ ایجاد شد که در حال حاضر ۳۰ منطقه ویژه اقتصادی از این ۴۸ مورد فعال شدند و منطقه ویژه اقتصادی زرندیه یکی از این مناطق فعال است.

آهنگران با تاکید بر این که هر منطقه ویژه اقتصادی باید موضوع فعالیت داشته باشد، گفت: موضوع فعالیت منطقه ویژه اقتصادی زرندیه موضوع گردشگری و ورزشی و هم صادرات و واردات است که خوشبختانه به سرعت تمامی زیرساخت‌های لازم را برای عملیاتی کردن اهداف خود فعال کرده است.

وی ایجاد نشاط ملی و شادابی جامعه را از رویکردهای اولویت دار دولت بیان کرد و گفت: منطقه ویژه اقتصادی زرندیه با هدف تقویت نشاط ملی شاهد حضور جوانان و آحاد گوناگون جامعه برای برگزاری انواع مسابقات ورزشی است که با فراهم شدن تمامی زیرساخت‌های تفریحی و ورزشی شاهد حضور گسترده و فراگیر ورزشکاران و جوانان از سراسر کشور حتی خارج از کشور خواهیم بود.

وی به استقرار منطقه ویژه اقتصادی و سرزمین ایرانیان زرندیه در مجاورت جمعیت ۱۸ میلیونی استان تهران و مرکزی اشاره کرد و افزود: حمایت دولت با رویکرد تقویت نشاط اجتماعی باعث توسعه این منطقه و تسریع در تحقق اهداف شده و مسیر سرمایه‌گذاری در این منطقه را هموارتر کرده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی زرندیه هم گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران با پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، واردات خودرو و موتورسیکلت‌های مخصوص مسابقات ورزشی تنها برای رفت و آمد در محدوده پیست‌های مسابقات ورزشی و هم‌چنین تجهیزات و دستگاه‌های مربوط تنها برای استفاده در محدوده منطقه ویژه اقتصادی زرندیه و مناطق آزاد تجاری صنعتی دارای پروژه‌های مشابه با رعایت دیگر مقررات مربوط مجاز است.

حسن الوانی افزود: مصادیق و شمار خودروها، موتورسیکلت‌ها، تجهیزات و دستگاه‌های مربوطه توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت صنعت معدن تجارت، سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، سازمان برنامه و بودجه کشور، گمرک جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی تعیین خواهد شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar