با آزاد شدن واردات، خودرو ارزان می شود؟

بروزرسانی در: سه شنبه 7 دی 00 ساعت 15:08
با آزاد شدن واردات، خودرو ارزان می شود؟

ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به فعالیت شورای رقابت در خصوص کنترل بازار خودرو، گفت: شورای رقابت تاکنون برای کالاهای انحصاری قیمت تعیین می کرد و نقش موثری در قیمت گذاری داشت. مسئله مهم تر در این امر ، کنترل عرضه خودرو توسط خودروساز بود که شورای رقابت باید به این موضوع ورود می کرد اما تنها در بخش قیمت گذاری فعالیت کرد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: شورای رقابت با کنترل عرضه خودرو توسط خودروساز، می توانست قیمت را کنترل کند. به دلیل اینکه طی این مدت عرضه خودرو کنترل نشده بود، قیمت خودرو بیش از اندازه بالا رفت.

کارشناس صنعت خودرو گفت: شورای رقابت باید قیمت خودرو را طوری تعیین می کرد که این کالای انحصاری در بازار به فروش رود. خودروساز نمی‌تواند خودروهای خود را در انبار نگه دارد.

او تشریح کرد: به نظر می آید اگر قرار است شورای رقابت به قیمت گذاری ورود کند ، باید به عرضه خودرو توجه کند.البته یکی از راهکارهای کنترل بازار در کنار حمایت از خودروسازان و افزایش عرضه، واردات است.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: شورای رقابت طی این مدت می توانست علاوه بر وظایف خود که حمایت از خودروسازان و مصرف کننده بود، از بخش خصوصی حمایت کند و اینگونه رقابت نیز ایجاد می شود. خودروسازان داخلی تاکنون انحصاری فعالیت کرده اند که این موضوع به نفع مصرف کننده نیست.

خلخالی با بیان اینکه اکنون خودروسازان داخلی در بخش تولید خودروهای ارزان قیمت فعالیت می کنند، بیان کرد: اگر‌ به خودروساز بخش خصوصی بگوییم که در بخش خودروهای ارزان قیمت سرمایه گذاری کند، می گوید آن پلتفرم خودرو متعلق به خودروساز دولتی است و نمی توانیم در تولید آن ورود کنیم.

او بیان کرد: ایران خودرو ۱۵ هزار میلیارد تومان و سایپا ۱۱ هزار میلیارد تومان طی زمانی که قیمت گذاری دستوری بوده، ضرر داشته اند، اما همچنان سرپا هستند .

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، با این میزان سرمایه می‌توان یک خودروسازی راه اندازی کرد، خودروسازی که تماما ایرانی باشد و سالیانه بتواند ۲۰۰ هزار دستگاه در سال تولید کند

باشگاه خبرنگاران

آزاد شدن قیمت خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar