جزئیات واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۰

بروزرسانی در: چهارشنبه 12 آذر 99 ساعت 13:25
جزئیات واردات خودرو در بودجه 1400

امروز لایحه بودجه ۱۴۰۰ تقدیم مجلس شد. از طریق این لایحه می توان به اطلاعاتی در مورد واردات خودرو دست پیدا کرد.

این روزها صحبت در خصوص واردات خودرو و آزادسازی آن زیاد انجام می گیرد اما هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است. هر سال زمانی که لایحه بودجه سال بعد تقدیم مجلس می شود امکان کسب اطلاعاتی از طریق آن در مورد واردات خودرو وجود دارد. در این لایحه مبلغی به عنوان میزان درآمد پیش‌بینی شده حاصل از دریافت عوارض گمرکی خودرو لحاظ می شود. در ادامه قصد داریم این مبالغ را نسبت به سال های قبل هم مقایسه کنیم.

درآمد پیش بینی شده از واردات خودرو

با توجه به متن منتشر شده از بودجه ۱۴۰۰ رقم ۱,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال به عنوان درآمد از موضوع اخذ عوارض شماره گذاری بر خودروهای وارداتی که نخستین بار شماره گذاری می شوند متناسب با میزان آلودگی و ارزش گمرکی آنها لحاظ شده است. اما این آمار و ارقام چه معنی هایی دارد و شرایط در سال های قبل به چه صورت بوده است؟

میزان درآمد حاصل از دریافت عوارض گمرکی خودرو در سال ۹۷ رقم ۲۵۰ میلیارد تومان بود که با ۶۰ درصد افت به ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ رسید. در لایحه بودجه ۹۹ هم این رقم هم دوباره با ۷۰ درصد کاهش به ۳۰ میلیارد تومان رسید.

احتمال آزادسازی واردات خودرو وجود دارد؟

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: مفهوم این آمار و ارقام این است که عملا دولت برای واردات خودرو و بحث عوارض و شماره گذاری درآمدی را در نظر نگرفته است و روی این موضوع حسابی باز نکردند. البته ناگفته نماند این موضوع منافاتی با از سری گیری واردات خودرو در سال آینده ندارد.

وی افزود: شاید شیوه دولت برای تنظیم بودجه ۱۴۰۰ بدین صورت بوده که به بحث واردات خودرو اشاره نکند که به دردسر نیفتد. به علاوه وقتی درآمدی در بودجه پیش بینی می شود باید هزینه ها را هم در نظر گرفت. عملا اگر درآمدی را می دیدند و محقق نمی شد بودجه دچار اشکال می شد. اما اگر بعد از تصویب بودجه آزادسازی واردات از سر گرفته شود یقینا به عنوان درآمد مازاد برای دولت محاسبه خواهد شد.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar