مشکل واردات خودرو و موضع گیری دولت چه دلیلی دارد؟

سه شنبه 16 فروردین 01 ساعت 16:03
مشکل واردات خودرو و موضع گیری دولت چه دلیلی دارد؟

با وجود ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۱ همچنان تکلیف مصوبه واردات خودرو مشخص نیست در حالی که در واکنش به اصلاح بند مربوط به واردات خودرو از لایحه بودجه، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و همچنین سخنگوی هیات رئیسه مجلس مطرح کردند که این اصلاحات موجب منع قانونی دولت برای واردات خودرو در سال جاری نیست.

البته در جریان این موضوع روز گذشته نایب رئیس مجلس نیز در جلسه علنی به تذکر یک نماینده درباره اصلاح بند مربوط به واردات خودرو از لایحه بودجه پاسخ داد.

به گفته علی نیکزاد در جریان بررسی لایحه بودجه هنگام طرح موضوع واردات خودرو این مصوبه به صورت مشروط رأی‌گیری شد و نمایندگان موافقت کردند که در صورتی که شورای نگهبان نظری داشته باشد هیأت رئیسه آن را اعمال کند لذا هیأت رئیسه این موضوع را با شورای نگهبان قطعی کرده است نه با هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص که باب جدیدی برای قانونگذاری باشد.

پیش از این نیز سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس اعلام کرده بود که طبق مجوز مجلس در قانون بودجه، واردات هر نوع خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ آزاد شده است. به گفته سید نظام‌الدین موسوی، طبق ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام، عبارتی که در آن به رقم واردات خودروهای سواری اشاره شده بود، حذف شده، اما این موضوع به معنای ممانعت از واردات خودرو نیست و بر اساس بند «ک» تبصره ۷ قانون بودجه سال‌جاری، دولت از ابتدای سال جاری می‌تواند برای واردات هر نوع خودرویی سیاستگذاری کند.

با توجه به اظهارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی و از سویی عدم موضع گیری دولت در خصوص مصوبه واردات خودرو در بودجه امسال همچنان تکلیف مصوبه واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۱ مشخص نیست و معلوم نیست که بالاخره این مصوبه حذف شده یا از سوی دولت قابل اجرا خواهد بود؟

استدلال مخالفان ایدئولوژیک برای ممانعت از واردات خودرو

در این ارتباط دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است طرح هر گونه ابهام و جلوگیری از واردات خودرو به رغم تاکید رئیس جمهور و اظهارات متناقض نمایندگان مجلس نشان می دهد که هنوز برخی نمایندگان به لحاظ ایدئولوژیک با موضوع واردات خودرو مخالفند.

مهدی دادفر با توجه به حذف بند واردات خودروهای سواری از لیست اقلام وارداتی در قانون بودجه ۱۴۰۱ گفت: اگر چه اظهارات اخیر حاکی از این است که موضوع واردات خودرو در بودجه به دولت سپرده شده است با این حال معتقدم وقتی می‌توان این کار را به اجرا نزدیک دانست که مجریان آن به اصالت، صحت و نحوه اجرای آن اعتقاد داشته باشند و آن را با منافع ملی و منافع مردم هم‌راستا بدانند.

تاوان ممنوعیت واردات خودرو را چه کسی می دهد؟

وی با اشاره به نقش تاثیر گذار برخی نمایندگان مخالف با واردات خودرو تاکید کرد: دسترسی نمایندگان مخالف به واردات خودرو با مجموعه های قانون گذار و طرح گزارشات خاص و استدلال هایی مبنی بر اینکه واردات خودرو برخلاف جریان تولید داخل است، باعث شده که همچنان موضوع واردات خودرو بلاتکلیف بماند در حالی که طرح چنین استدلال هایی به هیچ وجه صحیح نیست و نتیجه و تاوان ممنوعیت واردات خودرو را تا الان مردم دادند و از این بعد نیز نه این آقایان بلکه همچنان مردم خواهند داد.

دادفر تصریح کرد: متاسفانه مخالفت با واردات خودرو از سوی برخی نمایندگان با نفوذ و تاثیرگذار، هزینه مالی، اجتماعی و روانی را برای دولت و مردم ایجاد کرده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد: برخلاف برخی نگاهها، معتقدم واردات خودرو، اهرمی برای پاسخ گویی به نیاز بازار، ایجاد انگیزه برای جهش صنعت خودروسازی کشور و حق مسلمی برای مردم و حفظ جان و سرمایه مردم است.

دادفر افزود: بنابراین اینکه حذف بند واردات خودرو سواری از لایحه بودجه ناشی از مصوبه سران قوا، نگاه مجلس و یا مجمع تشخیص مصلحت نظام است، آقایان خودشان می دانند که با چه استدلالی این بند حذف شده است اما واردکنندگان استدلال خودشان را دارند و معتقذیم که اگر واردات بد است و نباید خودرو خارجی وارد شود ایرادی ندارد، اما حداقل جریان تولید و عرضه خودروسازان به نحوی باشد که همه مردم از خودرو داخلی بهره مند شوند آیا این موضوع خواست غیر منطقی است؟ انتظاری که نه فقط امروز بلکه سالهاست چنین انتظاری از سوی مردم وجود دارد که خودرویی با قیمت روز و بدون دغدغه و قرعه کشی را خریداری کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفم که بخش اعظمی از وقت، دارایی و روان جامعه برای موضوع پیش پا افتاده ای که در عقب مانده ترین کشورها هم حل گردیده، برای ما به مساله روز تبدیل شده است و ماههاست در این خصوص بحث می شود در حالی که اگر درهای کشور برای واردات خودرو باز شود مطمئنا رقمی بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد نخواهد شد.

گره زدن واردات خودرو به ارتقای کیفیت داخلی ها کار اشتباهی است

این مقام در انجمن واردکنندگان خودرو با ابراز تاسف از اینکه با موضوع واردات خودرو همه را سرکار گذاشتند چون عده ای از طرح چنین موضوعی سود عایدشان می شود، تصریح کرد: با این اتفاقات و اظهارات ضد و نقیض بعید می دانم در سال جدید نیز واردات خودرو آزاد شود.

دادفر در پایان با توجه به طرح برخی استدلالات نادرست در خصوص تاثیر واردات خودرو در ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی گفت: گره زدن موضوع حمایت از تولید داخل و رفع موانع و کیفیت به موضوع واردات خودرو کار عبث و اشتباهی است که تاوان آن را تاکنون داده ایم و از این به بعد بیشتر هم خواهیم داد چرا که به هیچ وجه ارتباط مستقیمی بین واردات خودرو و افزایش کیفیت خودروهای داخلی وجود ندارد و هر گونه توسعه کمی و کیفی در این صنعت بدون اصلاح ساختارها و حضور مدیران قوی و تعاملات و همکاری مشترک محقق نخواهد شد.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar