پایان داستان دپوشده‌ ها نزدیک است

سه شنبه 29 بهمن 98 ساعت 14:27
پایان داستان دپوشده‌ ها نزدیک است

بنا به‌ گفته بعضی مدیران دولتی، تکلیف خودروهای مانده‌ در گمرک در ماه پایانی امسال روشن خواهد شد؛ هرچند بعید به‌ نظر می‌رسد در روزهای باقی‌ مانده از سال‌ جاری، مالکان این دسته از خودروها به‌ اموال خود دسترسی پیدا کنند.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در این خصوص می‌گوید: «با مصوبه هیات ‌دولت خودروهای موجود درگمرک خرمشهر که تا تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ قبض انبار منطقه برای آن‌ها صادر شده است، برای رفت و آمد در محدوده منطقه آزاد اروند تعیین‌تکلیف و ترخیص می‌شوند. این مصوبه شامل خودروهای بالای ۲۵۰۰سی‌سی و تولید کشور آمریکا هم می‌شود.» این خبر می‌تواند برای مالکان ۲۲۷ دستگاه خودرویی که در گمرک خرمشهر خاک می‌خورند، امیدوارکننده باشد.

مصوبه‌ای‌ مورد وفاق همه

درهمین‌ راستا مهرداد ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک هم اعلام کرده است: «پیرو مصوبات قبلی هیات‌ وزیران برای ترخیص خودروهای موجود در گمرک و با توجه به‌درخواست مراجع مربوطه و ذیصلاح در مورد پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای در خصوص پیگیری وضعیت خودروهای بلاتکلیف در گمرکات کشور، همچنین پیشنهادهای گمرک و وزارت امور اقتصادی دراین مورد، موضوع خودروهای دپوشده با حضور تمامی دستگاه‌های مرتبط درکمیته مربوطه مورد رسیدگی قرار گرفت که نهایتاً پس‌از طی مراحل قانونی، منتج به ‌تصویب موضوع توسط هیات وزیران شده است.»

وی درادامه گفت: «باید توجه داشت ابلاغ مصوبات توسط مرجع مربوطه مانند ابلاغ هرمصوبه دیگری، مستلزم طی تشریفات لازم بوده و تاریخ‌های تصویب و ابلاغ هرمصوبه گویای فاصله زمانی موجود در این خصوص است. بدیهی است به‌محض ابلاغ مصوبه مربوطه، دستگاه‌های مجری اقدامات لازم را بارعایت مقررات مربوطه به‌اجرا خواهند گذاشت.»

ارونقی افزود: «مصوبه ۱۶ دی‌ماه ۱۳۹۷ هیات‌وزیران، به ‌پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، دادگستری، بانک‌مرکزی و دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و به‌استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی، شرایطی را برای ثبت‌سفارش‌ خودروهای سواری مصوب و ابلاغ کرده است.»

مهم‌ترین شروط ترخیص

به‌گفته وی، بند یک این مصوبه در مورد موضوع ثبت ‌سفارش خودروهای سواری به طور بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز به بانک‌ مرکزی که مرجع تأیید منشأ ارز تمامی کالاهاست، تصریح دارد.

براین‌اساس، خودروهایی که تا تاریخ ابلاغ تصویب‌نامه اشاره ‌شده، دارای قبض انبار بوده و با رویه بانکی تأمین ارز شده‌اند، با رعایت شرایط ذکرشده درتبصره ذیل بند یک تصویب ‌نامه و با ثبت‌ سفارش بانکی قابل ترخیص هستند. بدین‌ترتیب، هرنوع تخصیص ارز جدید برای ثبت سفارش‌های اعلامی ممنوع بوده که این مورد هم همواره مدنظر قرار گرفته است و تا کد رهگیری بانک برای خودروهای موصوف اخذ و ارائه نشود، خودرو مربوطه، قابل ترخیص نخواهد بود.

اخبار خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar