وزیر صنعت به مدیران خودروساز هشدار داد

شنبه 13 مهر 98 ساعت 13:57
وزیر صنعت به مدیران خودروساز هشدار داد

وزیر صنعت به خودروسازان هشدار داد که از روی رابطه با قطعه سازان قرارداد تأمین قطعه نبندند.

رضا رحمانی در دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو اظهار داشت: اگر ببینم که با تغییر مدیران خودروساز، تأمین کننده قطعات تغییر کند، با آن مدیر خودروساز برخورد خواهم کرد.

وی با ذکر اینکه این موضوع را تحمل نخواهم کرد، افزود: اگر متوجه شوم که قرارداد تأمین قطعات از روی یک رابطه شکل گرفته است، مماشات نخواهم کرد.

وزیر صنعت تصریح کرد: باید تفاهم مناسبی در این زمینه بین خودروسازان اتفاق بیفتد و اینطور نباشد که اگر مدیری عوض شد، تولیدکننده قطعات هم عوض شود.

وی با ذکر اینکه شرایط مالی قطعه‌سازان و خودروسازان با یکدیگر مرتبط است،‌ گفت:‌ سال پیش واردات کالا به کشور به طور متوسط ۲۲ درصد کاهش داشت و واردات کالاهای مصرفی هم بیش از ۳۰ درصد افت داشت. در عین حال صادرات بعضی مواد مثل مواد خام معدنی کاهش یافت که این مسئله اتفاق خوبی است.

وی با ذکر اینکه واردات بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ کد تعرفه به کشور ممنوع شده است، گفت: این تعداد کد ۲۵ درصد واردات را شامل می‌شود  به این ترتیب مدیریت واردات انجام شده است.

رحمانی با ذکر اینکه سال پیش قطعه‌سازان به من نامه زده بودند که طی دو هفته تعطیل می‌شوند، گفت: در آن زمان مجموع تولید ایران‌ خودرو و سایپا به ۱۱۰۰ دستگاه می‌رسید که در برخی روزها همان تولید هم به کف پارکینگ می‌رفت.

وی ادامه داد: برای حل این مشکلات، نهضت ساخت داخل را آغاز کردیم که این اتفاق علاوه بر صنعت قطعه‌سازی، در بخش‌های دیگر هم مثل صنایع معدنی اتفاق افتاد.

وی توضیح داد: فولادی‌ها سال پیش می‌گفتند که تا پایان سال تعطیل می‌شوند، چون به واردات الکترود وابسته بودند، اما اکنون به اندازه دو سال الکترود در انبار دارند و تا پایان سال هم خط تولید الکترود در کشور راه‌اندازی می‌شود.

به گفته وی، سال پیش بیش از ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون یورو واردات الکترود در کشور انجام گرفت.

وی با اشاره به اینکه سال پیش ۹۴۰ هزار دستگاه سواری در کشور تولید شد گفت: این رقم امسال ۲۶۰ هزار دستگاه افزایش می‌یابد و به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه می‌رسد.

رحمانی، افزایش سهم تولید داخل در کشور را نیازمند سرمایه ۶ هزار میلیارد تومانی و ۵۰۰ میلیون یورویی دانست و گفت: در مجموع ۲۶ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش مورد نیاز است.

وزیر صنعت با ذکر اینکه تا سال ۱۴۰۰ میزان واردات کالا به کشور ۱۰ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت، گفت: با عملی شدن قراردادهای دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو، ۹۱ میلیون یورو کاهش ارزبری در صنعت خودروسازی خواهیم داشت.

به گفته وی، در ازای کم شدن ۱۰ میلیارد دلار واردات، در مجموع ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مورد نیاز است و در صنعت خودروسازی هم تا سال ۱۴۰۰ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیلون دلار کاهش ارزبری اتفاق خواهد افتاد.

رحمانی با تأکید بر لزوم مبارزه با فساد در اقتصاد کشور، گفت: رابطه خودروساز و قطعه‌ساز باید سالم باشد و صنعت در محیط فساد نمی‌تواند رشد کند.

وی در پایان از وعده رئیس کل بانک مرکزی برای تأمین ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه طی شش ماهه دوم امسال برای بخش تولید در کشور خبر داد.

فارس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar